Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns???  (Læst 5543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

• Passiv bruger
Høns???
« Dato: 12 Oktober , 2011, 12:24 »
Hej alle sammen. Super lækkert forum. Mig og min bedre halvdel har købt en lille gård og selvfølgelig er det første man ska have, er høns. Så bygger et stort hus og stor gård men min plan er at de ska gå frit rundt som de lyster udenfor deres løbegård.  Men vil høre om nogen kan anbefale nogle racer. Vil have en race eller to måske som er gode æglæggere og ikk mindst er gode til at ruge ud selv og selvfølgelig gode til At spise.  Havde tænkt mig en 10 til 15 høns til start. Håber nogen vil hjælpe evt steder der sælges de racer i anbefaler. Er helt grøn på det her område. På forhånd tak

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns???
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2011, 12:40 »
Velkommen til Thomas.
Når man både vil have æg og kød, så er det godt at have 2 slags høns, det ene udelukker ikke det andet, de bedste æglæggere kan også spises, og de store kødhøns kan da også lægge æg.

Til at spise kan du have Orpington, sussex, brahma, maran, faverolles, kochin, australop, kæmpe jersey, barnevelder, alle fylder godt i gryden, kan ruge og går roligt omkring i haven pga. størrelsen er de ikke flyvende.

Til æglægning kan du have, landhøns, new hampshire, svenske blomsterhøns, og en del andre, jeg ikke lige kan komme i tanke om.
For begge, bør du holde dig fra industrihybrider som, Isa brown, Isa waren, lohman, oa, det er forholdsvis små høns der lægger kæmpeæg, og slider sig op, mens de ikke er ret begejstrede for andre end sig selv (dette kan altid diskuteres for der er naturligvis og så gode historier om dem) de er ikke værd at spise efter endt tjeneste.
Kødhøns som plymouth rock kan ikke gå på deres ben ret længe, da de æder sig så store at benene ikke kan bære, det er kedeligt at se på.
Begge industriarter kan ikke bruges til avl, da de i forvejen er hybrider, og ikke vil give samme slags som de selv.

Håber det hjælper lidt... du kan finde billeder af mange af racerne her, men det er måske nemmere at billede google dem...
god fornøjelse med valget.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2011, 12:50 »
Hej ina :-). Super lækkert alt det du skrev. Det var jo næsten alt hva jeg skulle bruge :-). Ingen tvivl for at mit hønsehold ska være så naturlig som muligt i det de ska kunne gå frit om dagen. Nyde det frie liv. Så må det koste en høne til Mikkel sommetider. Men heller ikk tvivl om at jeg ikk vil støtte de hårdt fremavlet dyr som ikk kan nyde livet selv pga en masse ting. Og vil elske at se at hønsene lever livet med naturen og kan ryge selv som de lyster. Så tak ina.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2011, 13:04 »
nu har jeg 3 forskellige racer i min hønsegård..
orpington er en fin kødhøne men den ligger alså ikke helt vild mange æg mine holder gerne pause 2-3 dage i ugen hvor de ingen æg ligger :D (det er børnenes høns da de er utrolig rolige)

sussex ligger rigtig fine æg og er en lækker kødhøne.. de holder 1 dags pause på en uge ca. og så er de flotte, rolige mine er gode til at ruge æg ud

wyandotter er en utrolig smuk høne som skulle være en dygtig æglægger go en god kødhøne (mine er fra 1 juni så de ligger ikke æg indnu) de er rolige skulle også være en god skruk høne
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2011, 13:20 »
Det kunne jo også være sjovt med lidt forskellige racer, hvis det ikke er til avl, eller du kan nøjes med at avle på én race og så have hane i den race.
Der findes jo høns, der lægger æg i mange farver og størrelser, der er også en del racer, der både er gode til slagt og til æg.
Prøv at gå på nogle af de mange hønseudstillinger, der vil komme i de næste måneder, find nogle høns, I synes er pæne og tal med avlerne, så I finder ud af, hvad der gælder for de forskellige racer.
Biblioteket har også en del gode bøger, og vi har en del beskrivelser i vores leksikon.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2011, 13:40 »
Landhøns (gamle danske) er faktisk fine til både æg og spisning. De er godt nok ikke så store, men slagtevægten er den samme som dem du normalt køber i supermarkederne. Mine slagtehaner ligger på 1300-1400 gram slagtet vægt. Hvis I kun er to om at spise sådan en, så bliver i så riiiigeligt mætte. Hvis man ikke er voldsomt kødspisere kan sådan en hanekylling sagtens mætte 4 personer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2011, 20:17 »
Ingen tvivl for at mit hønsehold ska være så naturlig som muligt i det de ska kunne gå frit om dagen. Nyde det frie liv. Så må det koste en høne til Mikkel sommetider.

Her hvor jeg bor er der mange ræve, så vi har en hønsegård som fort knox med strøm og det hele. Alligevel går mine høns frit en stor del af tiden (dog på skift, da hanerne slås til blodet sprøjter ::)). Ræven har rigeligt med føde, så han kommer aldrig om dagen. Bortset fra når der er hvalpe!

Jeg har lært på den hårde måde, at "af skade bliver man klog, men sjældent rig" ;)

Jeg har mistet en del høns til Mikkels teenagebørn, så derfor er der her på matriklen ingen udgang fra midt maj til midt juli måned, for i det tidsrum jagtes alt med fjer (også selvom (jagt)hunden er ude :o)
Det er ærgeligt at miste høns/kyllinger til Mikkel, og når han finder ud af der er mad, så kommer han igen og igen...

Held og lykke med at finde nogle gode racer! Jeg kan tilslutte mig det, der allerede er skrevet. Hvis du har spørgsmål til specifikke racer, så er der helt sikkert en masse, der gerne vil hjælpe /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2011, 10:54 »
Hej Thomas
Jeg har på mange områder haft de samme overvejelser som du har. Jeg er endt med at have Sussex fordi de smager helt forrygende, jeg synes ikke at de lægger helt så mange æg som beskrevet, så jeg har også nogle brune Lohmann (industri høns) mine brune Lohmann har altid været meget naturlige i deres væremåde og de er lige så sociale som de andre. Der udover har jeg i år startet med Brahmaer, fordi de er vildt smukke og så håber jeg, at de smager lige så godt som Sussex´ne.
Min erfaring med ræven er, at når han kommer tager han ikke kun en høne, den første gang han kom her, tog han "kun" min dejlige hane, fordi jeg forstyrrede ham, anden gang han kom tog han 6 Brahmaer, det gjorde rigtig ondt. Mine Sussex går sammen med vores højlands kvæg og der kommer ræven ikke. Mine Brahmaer var beskyttet (troede jeg) af tre strømførende tråde, men Mikkel kravlede under, så nu er de kun ude på folden, når vi er hjemme, rigtig kedeligt synes jeg, men nu har jeg passet og plejet de Brahmaer fra de bare var nogle æg, så jeg vil nødig miste 5 mere.
Af alle mine høns, er Sussex og brun Lohmann de sjoveste, mest livlige og naturlige. Men der er helt sikkert et par tusind herinde, der har andre erfaringer  ;D
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2011, 11:04 Fra Lonekh »
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2011, 10:56 »
Hej alle sammen. Tusind tak for alle jeres svar. Der er virkelig noget at gå videre med ìg tænke over. Pyhaa :-).  Ska nok finde nogle og prøve frem. Så vender jeg nok tilbage. Ska have andre dyr også. Ænder og gæs især.  Og grise. Men tak alle sammen. Det er super fornemt :-)

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2011, 11:01 »
Tak Lone. Tror også vælget går på sussex. Så har du skotsk højland?  Interessant :-). Vil gerne selv have et par stykker. Hvordan er de??   Noget andet der er mit spørgsmål er. Kommer høns selv hjem i huset om aften eller ska de lære det først når de har været lukket ud en hel dag??  Tak igen

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2011, 11:18 »
Når man anskaffer sig hønsene starter man med at holde dem inde i ca. et døgn, det skulle være nok til at de kan orientere sig og selv finde hjem, dog er min erfaring, at de skal hjælpes lidt den første uges tid, hvor man kan kalde med noget fodder og/eller guide dem hen i rigtig retning. Jeg plejer at gøre begge dele et par dage.
Med hensyn til vores Højlandskvæg så er der både fordele og ulemper. Fordelene er, at de kan gå ude hele året, vores kan gå ind i en stald, de bruger den mest i regn- og stormvejr.

Ulempen er at Højlandskvæg er svære at gøre tamme, vores er meget tamme på den måde, at vi går ind imellem dem og snakker med dem, giver dem en gulerod osv. Men, de har aldrig været bundet, man får ikke lov at røre ret meget ved dem. Det er i det daglige ikke noget problem, men det gør det mere besværligt, når de stikker af, eller man skal skifte fold. Når de skal slagtes bliver de skudt på marken, også kørt på slagteriet, hvilket selvfølgelig sikre at de ikke er stressede, men gør det lidt dyrere.
Alt i alt er det hyggeligt at have dem, de smager godt og man får en god kvalitets kød, men økonomisk ville det nok være noget billigere at købe en halv kalv et andet sted. Det tager to år, før de er store nok til, at det er værd at slagte dem. Hvis man selv dyrker korn, er der nok mere økonomi i det.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
1,0 kat
1 lækker mand

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2011, 12:16 »
Okay tusind tak :-). Det med de skotsk må jeg de på. Det der tiltaler mig er St de kan gå ude hele året. Vil ikk have en masse dyr på stald om vinteren :-). Men nu må vi se. Lidt af gangen og med måde selvom jeg er vildt ivrig efter At komme igang. Men grise og høns bliver nok det første. Tak alle sammen. Måske andre er som mig og kan komme med gode råd og andre dyr man ska have for at være lidt selvforsynet :-). Rigtig fedt i skær er så hjælpsomme. Tak endnu engang

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2011, 14:35 »
Hej Thomas
Der er vildt mange herinde der interesserer sig for selvforsyning, der er en gammel tråd under hyggesnak, der handler om selvforsyning. hvis du vælger søg oppe i bjælken og skriver selvforsyning op, så kommer der en lang og spændende tråd op om det emne, den kørte længe herinde, hvor folk udvekslede erfaringer  !l
Vi er rigtig mange, der har små hobby landbrug, som eksperimenterer med det ene og det andet. Så held og lykke med projektet.  /o
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
1,0 kat
1 lækker mand