Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: bynke mod orm  (Læst 11001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
bynke mod orm
« Dato: 02 ſeptember , 2008, 12:16 »
Hejsa
Var i går ude i skoven og indsamle en masse bynke, som jeg har læst flere steder skulle kunne virke forebyggende (og behandlende?) mod orm hos høns. Har derfor lige et par spørgsmål:
Er der nogen der ved, om det er frøstanden eller bladene der skal bruges? Tænker at det er frøene!?
Og:
Kan jeg regne med at turen gennem hønen gør det af med spiringsevnen (så jeg ikke får bynke i hele haven næste år)? Hønsene spiser bynken med stort velbehag når jeg blander det i deres vådfoder (i øvrigt sammen med hønseguf, rosmarin og timian - tænk hvis man selv var så sund :D).
Men jeg er pludselig blevet lidt betænkelig p.g.a. det med spiringsrisikoen ???
Er også lidt i tvivl om doseringen...er der nogen der har erfaringer inden for dette? Mener at have læst et sted, at man kan give bynke en gang om ugen forebyggende - men hvor meget mon?

Har lige givet alle høns en ormekur (Panacur), da jeg kunne se klatter med en filterredelighed af orm. Det var temmelig dyrt at få recept af dyrlægen og dertil kom jo så selve ormekuren. Det er skønt når man kan finde alternativer i naturen. Tænker også at det er bedre for hønsene :)
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

MartinJ

  • Gæst
Sv: bynke mod orm
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2008, 14:33 »
Dosering kender jeg ikke. Men jeg tror næppe den kan få for meget af det.

Det må være frøene der indeholder det aktive stof mod orm. Olien, som virker mod orn bl.a. findes i frøene.

GEnerelt for "oliefrø" er at der vil være nogle af frøene som har spireevne efter turen gennem fordøjelsessystemet. Det kan godt give grønne spirer i haven efter en gang hønsegødning. Det kender jeg godt fra min grønne have, men det er nu ikke helt umuligt at ordne dem med et hakkejern. De er jo helt små de første par uger :)

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: bynke mod orm
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2008, 15:35 »
Det tror jeg også jeg vil ud at samle, selvom mine høns ikke har orm. Jeg kan også godt lide at bruge ting fra naturen.
Hvad gør du så med det for at det kan holde sig?
Tørre du det?
hilsen maja

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: bynke mod orm
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2008, 16:53 »
Er der ikke en der vil være sød og sætte et billede ind af bynke. Jeg tror nemlig jeg ved hvordan det ser ud, en bare for at være helt sikker... :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: bynke mod orm
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2008, 21:46 »
Citér
Kan jeg regne med at turen gennem hønen gør det af med spiringsevnen (så jeg ikke får bynke i hele haven næste år)?
@Lisa
Hvis det spire i din hønsegård er du da fri for at gå i skoven efter det næste gang. ;D ::)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: bynke mod orm
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2008, 22:01 »
 :D Ha ha, ja Patricia, sådan kan man da se på det  ;D.
Maja, ja, jeg tørrer det. Da det var varmt for en måneds tid siden plukkede jeg hele stænglen af og hang det med hovedet nedad i mit (utætte og luftige) skur. I denne omgang har jeg kun plukket frøene (man holder fast om stænglen og trækker frøene af i en håndvending). Dem har jeg lagt til tørre indenfor i et tyndt lag på flade tallerkner (i en vindueskarm mod syd). Hvis man plukker en dag med tørvejr er frøene rimelig tørre i sig selv. Tror at de skal ligge til tørre et par uger.
Martin, jeg tror gerne at hønsene vil spise et halvt kilo om dagen, men så slipper det jo hurtigt op :D, og hvis jeg giver for lidt - ja, så virker det jo ikke :-\
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: bynke mod orm
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2008, 22:04 »
Jeg har givet hele planter til mine, de æde det hele.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: bynke mod orm
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2008, 22:14 »
Så fik jeg et billede i leksikon. Jeg tog et i sommers oppe ved Køge. Og her er det...



Og her info om grå bynke i leksikon:
Gamle Råd Mod Parasitter
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:27 Fra Finn Jensen »
Hilsen Susanne

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: bynke mod orm
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2008, 13:31 »
Hej Lisa
tak for dit svar. Jeg har været en tur ude og plukke lidt bynke, men skal vist have en handske på næste gang, da det slider på fingrene.
Har du eller andre, flere gode ideer til at samle noget til hønsene i naturen? Der er jo meget der står med frø nu.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: bynke mod orm
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2008, 14:05 »
Maja
Jeg har plukket hyben og rønnebær og kogt mos af det. Det skulle (sammen med hyldebær) være noget af det allermest vitaminrige vi kan give hønsene. Jeg er så heldig at jeg også har et tørreapparat (bruger det til tomater og svampe - det er jo rørhattetid nu :)), og det har jeg også brugt til hyben i år. Æbler kan også indsamles flere steder. Og frø fra grøntsager og af alle mulige ukrudtsplanter.
 
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: bynke mod orm
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2008, 10:15 »
med hensyn til hyben/rønnebær. Skal det koges ? spiser de også hyben frø rå? fryser du det så ?

Jeg har desværre ikke en svampe tørre, men har ofte tørret svampe over brændeovnen. Men jeg er jo ikke startet med at fyre endnu. Ovnen kan jo også bruges.
Bynken tørre jeg som du foreslog i et solrigt vindue i et tørt rum.
Æbler har jeg masser af dem får de hver dag og det kan de få lige til jul.
Er der ikke fare for at plukke giftige frø, hvis jeg ikke kender planterne.?
Hønsene er jo gode til selv at vide hvad de kan tåle, men hvis jeg kun plukker frøene og alle mulige forskellige, er der så ikke risiko for at de får spist noget giftigt?
Tak for gode ideer.
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2008, 10:24 Fra Maja Asbirk »

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: bynke mod orm
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2008, 18:55 »
Lisa du kan jo få nok at bestille hvis du skal svare på alle mine spørgsmål. Jeg har surfet både i naturen og på nettet i dag. Der er jo nok at tage af derude lige nu. Og en masse at lære noget om.
Så jeg prøver at identificere det forskellige, det kan vi svampejægere jo godt lide.
Men tak for inspirationen <E

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: bynke mod orm
« Svar #13 Dato: 05 ſeptember , 2008, 19:03 »
@ hyldebær

Når jeg har kogt hyldebærsaft og massen af bær er kølet af giver jeg den til hønsene - de er ellevilde og det er godt med vitaminer, også selvom det er kogt.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: bynke mod orm
« Svar #14 Dato: 05 ſeptember , 2008, 22:41 »
Maja
 :)Jeg vil da gerne svare så godt jeg kan:
Jeg tror at det er ét fedt, om vores hyben bliver kogt (og frosset ned) eller tørret. Men jeg har en idé om, at jeg bruger lidt mindre strøm ved at tørre i forhold til at fryse. Når frugten én gang er blevet tørret holder den jo tørringen. Og det er også nemmere at gemme væk, med mindre man har ubegrænset lagerplads i fryserern.
Men jeg regner med at mine tørre hyben til gengæld skal blødes op i vand, inden hønsene skal have det blandet i deres vådfoder. Rønnebærrene synes jeg var svære at tørre, så der kogte jeg mos og frøs ned. Vil gøre det samme med hyldebærrene (som jeg ikke har plukket endnu).
Jeg fjerner ikke frøene fra mine hyben, og når det blandes med øvrigt vådfoder, så glider det meste ned. Det er jo temmeligt besværligt at fjerne hybenkerner, og sikkert ganske unødvendigt.
Vedr. giftige frø så ved jeg ikke, om hønsene vil undlade at spise dem. Jeg synes at det virker som om at alt ryger ned, hvis det er blandet med gode sager. Jeg samler kun frø ind af de ting som jeg ved hvad er. Lige nu synes jeg at bynken er indlysende pga at den skulle modvirke orm og at den mildest talt er overalt i "min" skov. Men ellers er det mest de ovennævnte ting som jeg indsamler...men næste år har jeg da planer om en lille solsikkemark i et hjørne af haven. Der findes lave sorter (der ikke vælter så nemt ;)) med ekstra stor frøkage.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown