Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad søren er dette ???  (Læst 7866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
Hvad søren er dette ???
« Dato: 11 Oktober , 2011, 10:25 »
Denne lille ting på størrelse med en tyk tommelfinger lå sammen med hønsemøg under siddepinden da jeg mugede ud i dag  ???
Håber nogen derude har et bud... Alle hønsene har det godt, spiser og er aktive, om de alle 4 også lægger æg ved jeg ikke...
Venlig hilsen Mette
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2011, 10:27 Fra Mette.V »

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Hvad søren er dette ???
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2011, 10:34 »
det ligner blommen fra et æg der er gået galt :-(
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2011, 11:20 »
Er det små orme eller hur, så ses inden i den gule masse på billede 3?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2011, 11:51 »
Ja jeg skulle også til at sige at det lignede et æg der var gået galt - vi har også enkelte gange haft lidt uheldige æg under deres sidepinde. Men som Randi skriver så ligner det altså at der er nogle små "ting" i massen på billede 3 som nærmest ligner orm
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2011, 12:00 »
Jeg syntes også at det ser ud som om du har orm på billede 3
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2011, 12:04 »
Jeg synes de orm ligner at der er en flue der har været på spil  ;)

Og jeg stemmer osse på at det er et mislykket æg...som der vel næppe ville være indvoldsorm i ;)

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Oktober , 2011, 12:54 »
Tak for svarene /o Altså, den er sådan lidt fast i det, som en stegt æggeblomme ville være. Det er mig der har 'åbnet' den. Jeg får min mand til at se om det er orm, når Han kommer hjem, jeg syntes mere det lignede de strenge der er i et æg, men tænkte også om det kunne være noget den har spist, de går frit i haven. De har dog ikke fået ormekur, da jeg ikke har set orm i gødningen og de virker friske... Mette

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2011, 10:32 »
Nu nåede min mand så aldrig at se det, for inden han nåede hjem havde en skade 'stjålet' posen, hakket hul og spist indholdet.... ::) I dag lå der så endnu et mærkeligt æg under siddepinden med tynd, ru skal og vist uden æggeblomme - nok 'resterne' fra i går...

thorleif

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2011, 11:02 »
Nu haver jeg sidtet og sedt igenom "gamle" udgaver af "Practical Poultry", uden held. Jeg ved at der var et svar paa hvad det var. Jeg mener at huske ar det er deler af hoenens forplantnings-system der kom ud, det er ikke farligt, det husker jeg godt, men hoenen legger ikke aeg igen. Jeg skal kigge igenom alle disse gamle blade igen senere idag, og naar jeg har fundet det, siger jeg ifra.

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2011, 11:43 »
Fandt det!
Det hedder "lash", og er resultat af en udrenskning i forplantningsorganerne, sker vanligtvis under den senere tid af den aarlige udskifting af fjer, eller lige efter. Der er meget delte meninger om hvorvidt de legger aeg igen, men det kan maaske du finde ud. Isoler hende for en uge eller to?

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:02 »
Tak for svar Thorleif :) Der har ikke været flere mærkelige æg siden og hønerne er stadig friske. Jeg ved jo ikke hvilken høne det var der lagde det mærkelige æg, så det er svært at isolere den, men det gør heller ikke noget, hvis de ikke alle lægger æg, da vi får rigeligt  /o Men spændende er det da med forskningen på området.
Venlig hilsen Mette

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:11 »
Thorleif; Har det noget med æg at gøre? Altså er det noget æggeblomme, som det ligner, der kommer ud af forplantningsorganerne?
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:16 »
Og hvad vil man kalde det på dansk?
"Udmasning?" ;D
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

thorleif

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:55 »
@Signe. Du spoerger er hvad det skal hede paa Dansk? Du spoerger en Nordmand, bosat i Wales. Det haver efter som jeg forstaar ikke noget at goere med aeg, men det er deler af de (kvindelige) forplantningsorganer der kroppen kvitter sig med, en af teorierne er at det ikke vokser nyt, mends nogen siger de (hoenerne) bliver som nye.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Oktober , 2011, 19:05 »
Er det noget alle høner gør? Jeg har aldrig set sådan en "klump" hos mine høns.
Ved nogen andre herinde, hvad den danske eller evt latinske betegnelse er?
Ellers må jeg jo holde mig til udmasning(meget frit oversat fra engelsk ;D)