Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan funderer jeg et færdigbygget træhus  (Læst 13210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Hvordan funderer jeg et færdigbygget træhus
« Dato: 11 Oktober , 2011, 00:08 »
Jeg får på torsdag et færdigbygget træhus fra en teknisk skole. Jeg er ikke lige medlem af et forum for håndværkere, men fornemmer at flere af jer er ret tekniske.
Huset er 3m x2,3 m, og kranes ind i haven. Jeg havde forestillet mig at lægge fliser 50x50 så de lige stikker 10 cm ud hele vejen rundt. Er det ok, eller skal jeg lægge pap mellem fliser og hus. Eller strøer eller hva. Nogle gode ideer. PS. jeg har kun imorgen til at ordne det, så punktfundering er ikke en mulighed.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

bly viol

• Gæst
Sv: Hvordan funderer jeg et færdigbygget træhus
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2011, 00:10 »
fliser er fint . man ku lægge tagpap under . det holder fugten ude . mark

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2011, 00:47 »
Alt andet lige er det vel mere tidskrævende at ligge fliser så de støtter hele vejen rundt, end at punktfundere? Er der bund i huset? Hvis der er ville jeg nok vælge at hæve det for at undgå rotter. Så får hønsene også et tørt sted at gå i regnvejr. Så ville jeg starte med at sætte de 4 hjørner a i passende højde og nogenlunde vattet ud. Men ikke med 50x50, det bliver alt for dyrt, og huset støtter jo alligevel kun på rammen. Få huset sat og klods så op efter behov.
Er der ikke bund i så overvej kraftig at ofre at få det, og gør som ovenstående. Ellers er du næsten sikker på rotter.

Mvh   Jørgen

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2011, 01:05 »
Der er bund i huset, og indtil videre skal det ikke bruges til hønsehus, men som redskabsrum. Som jeg kunne se det var det ikke kun rammen der hvilede på jorden, ellers havde jeg bare valgt at lægge fliser i kanten. Jeg var enig med dig i dine tanker om at hæve huset fra jorden hvis det var et hønsehus. Det hønsehus jeg har er også hævet fra jorden, men det er en meget lettere konstruktion, og ikke et rigtigt hus med spær isolering og tagsten som det hus jeg får er.
Jeg vil indtil videre lægge fliser med vindpap under hvis jeg ikke hører flere gode ideer. /o
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2011, 06:53 »
Mit hønsehus hviler på nogle tykke bjælker (100 x 100 mm) som ligger ovenpå i alt 6 stolpefødder. Mit hus er 2 x 4,80 m.
Med træbund er det en god idé for bunden er altid tør, og i forhold til evt. rotter er det også en fin idé, for der er ikke faciliteter til at bygge huler under gulvet.
Jeg ville lave det på samme måde, hvis jeg skulle gøre det om.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2011, 06:58 »
Vi købte et brugt skur til hønsehus og her fulgte sokkelsten med. Det fungerer rigtig godt, da huset er hævet - hønsene jordbader under og det er ikke attraktivt for rotter  /o
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=10784
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2011, 07:44 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Oktober , 2011, 19:43 »
Jeg har idag sat sokkelsten som følger kanten af bundrammen (soklen er et par cm kortere end bundrammen således evt. vand ikke lægger sig på soklen). Jeg har også indlagt nogle smalle udluftning mellemrum. Så vil jeg sætte nogle sokkelsten under husets gulv som støtter nogle strøer nedefra. Endelig vil jeg lægge fliser rundt om huset senere. Eftersom huset ikke skal bruges til høns tænker jeg ikke jeg får problemer med rotter.
Tak for de mange gode ideer.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2011, 12:43 »
Husk lige en gang tagpap, da der ellers ikke går længe før fugten trænger ind i træet og det er dyre at skifte end en rulle pap.

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2011, 00:50 »
Hej alle!
Undskyld, jeg blander mig, men blev lige nysgerrig på overskriften! Jeg er ved at købe et færdigbygget legehus, som jeg vil indrette til hønsehus. Det kan ses her:

http://www.plus.dk/product/legehus-341/

Som det ses, skal jeg lige fixe en dør og så tænker jeg mig at lave en "hønse-låge" i vinduet, hvor de så må gå ned af en trappe, lidt siddepinde og redekasser. Men det store problem er jo, at der ikke er bund i overhovedet!

Min mand mente indledningsvist, at det blot kunne stå på jorden med fliser under rammen, men det kan jeg forstå, vil være et stort problem mht. fugt og rotter. Men hvordan laver man så lettest - og bedst - en bund?

Hvis jeg laver en bund af brædder og så hæver på sokkelstolper eller træstolper, kan man så gå inde i huset uden at ryge igennem? Og hvor med fugt (vand, urin) på et trægulv i hønsehuset? Og hvor skal omtalte tagpap ind mellem?

mvh. Nanna

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2011, 06:43 »
Jeg har et hævet træhus, der er lavet trapper op til smuthullerne af herregårdssten, trappene er af hensyn til de små kyllinger, vi har i perioder, hønsene kan sagtens klare sig uden. Fordelen ved en trappe på den måde er, at kyllingerne nemt kan finde ud af at komme med ind i huset. Vi har haft et bræt med små lister på tværs i begyndelsen, og det var for svært for de små: de løb under og skulle have rigtig meget hjælp for ikke at blive "agterudsejlet", når skrukken gik ind.
Jeg har et lag sand på gulvet, og gulvet er aldrig vådt/fugtigt. Sker det at der bliver spildt lidt vand,, suger sandet det op. Mine vandautomater hænger ned fra loftet, så spildet er minimalt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2011, 11:03 »
Køber du en 12mm støbefiner plade a' la http://olt2.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=250060&Vnr=2500031100 det her og bruger til bund, har du også nok til den plade du nok skal ha' under siddepindene og sætter du huset op på nogle sokkelsten eller noget ligende, kan du sætte en under niden af huset så kan den sagtens bære at gå på.
Tagpappet skal mellem sokkelstenene og huset så fugten ikke trænger op i træet.

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Oktober , 2011, 19:19 »
Ja, det ser rigtigt ud med den støbefiner plade! Tak for tippet!

mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2012, 19:21 »
I min søgen efter råd fandt jeg denne. Får nyt hønsehus om nogle uger, - eller "får" og "får"...... Nå, men i lighed med Michael, der startede denne tråd så er jeg usikker på hvordan jeg skal fundere huset. Egentligt ville jeg helst sætte stolper i hjørnerne (er det det der kaldes punkt fundering??), og evt en bjælke rundt under hele kanten af huset. Meget gerne hævet over jorden. MEN hvordan søren fastgør man så huset?? (ja, okay min meget uinteresserede, men SØDE mand har ikke være inde over  ;D)....
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2012, 19:24 »
Mit hønsehus hviler på nogle 100 x 100 bjælker som ligger på stolpefødder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2012, 21:06 »
I min søgen efter råd fandt jeg denne. Får nyt hønsehus om nogle uger, - eller "får" og "får"...... Nå, men i lighed med Michael, der startede denne tråd så er jeg usikker på hvordan jeg skal fundere huset. Egentligt ville jeg helst sætte stolper i hjørnerne (er det det der kaldes punkt fundering??), og evt en bjælke rundt under hele kanten af huset. Meget gerne hævet over jorden. MEN hvordan søren fastgør man så huset?? (ja, okay min meget uinteresserede, men SØDE mand har ikke være inde over  ;D)....

Hejsa
Hermed et bud. Anskaf dig 4 til 6 stolpefødder (google er din ven...Søg "stolpefod") og læg en 10x10 stolpe ovenpå som boltes fast. Herefter er det bare at fastgøre bunden af hønsehuset med enter vinkelbeslag eller lignende til stolperne(afhængig af hvordan det ser ud). Så skal det nok blive stående, også i blæsevejr ;-)
Held og lykke med projektet!
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2012, 21:09 Fra crj100 »
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)