Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus andrik fryser  (Læst 3724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan T

• Passiv bruger
Moskus andrik fryser
« Dato: 10 Oktober , 2011, 17:59 »
Håber nogen kan give et godt råd. Vores Andrik Walther fryser. Når det regner eller når vores ænder bader, er der stor forskel på hvordan deres fjer ser ud bagefter. Pigerne har ingen problemer, er hurtig tørre og alt ser fint ud, men Walthers fjer tager anderledes imod vandet, han bliver gennemblødt og det tager mange timer for ham før han tørre. Nu hvor det regner og det bliver koldere kan vi se at han fryser, den stakkel..... Så hva er der galt med hans fjer??? og er der noget vi kan gøre ved det?????? Håber på lidt hjælp fra jer, Hilsen JT og Walther

Offline claus74

• Bruger
Sv: Moskus andrik fryser
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2011, 18:51 »
En ting er, at fjerene måske sidder anderledes på ham end på de andre...men fryser gør han næppe

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2011, 19:19 »
Med mindre han er angrebet af lus eller fjermider ???

Offline Jan T

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2011, 19:22 »
Håber du har ret, men hans fjer sidder ikke bare anderledes, de skiller sig fra hinanden, den enkelte fjer bliver skilt ad( hmm er lidt svært at beskrive) Når det ex. regner løber vandet af på de andre, på andrikken er der ikke den beskyttelse, vandet trænger hele vejen ind, man kan flere steder se underhuden når han er våd, hmm stadig svært at forklare..... Og tro mig det ligner at han fryser, han ryster konstant....

Offline claus74

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2011, 19:44 »
Jeg har selv et par andrikker, der ser lidt mere "puffede" ud i fjerdragten i forhold til ænderne. Men andrikker har også lidt grovere og større fjer end ænderne. Men selvfølgelig skal en form for utøj selvfølgelig ikke udelukkes. Det er jo så dog lidt sværere at se herfra ;)

Offline Jan T

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2011, 20:11 »
Jeg tror ikke det er utøj, det er som tidligere skrevet som om fjerne ikke hænger ordentlig sammen. Prøver lige en ny beskrivelse ;) Hvis man tager en fjer og klemmer om fjeren trækker fjeren gennem fingrene i fjerens retning tager fjeren ikke skade... trækker man i modsat retning skilder fjeren sig fra hinanden og kan ikke længere samle sig, den er ikke længere tæt.... puha altså Walthers fjer skiller sig alle sammen ad, det er som om de mangler evnen til at hænge sammen... ::) ved ikke om jeg forstår hva jeg selv skriver :D Endnu en oplysning, Walther er en stor hvid andrik.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2011, 20:21 »
Moskus andrikker ser altid mere "sølle" ud i regnvejr. De bruger nok ikke så meget tid på at pudse fjer som damerne gør. Mange moskus andrikker bader stortset heller aldrig.
Jeg har aldrig hørt om lus og mider hos ænder men om det kan lade sig gøre skal jeg selfølgelig ikke gøre mig klog på.

Prøv at kigge andrikken nede imellem fjerene, på oversiden af gumpen/halen. Derinde imellem fjerne sidder en lille fedtkirtel (kan ikke lige huske hvad den hedder). Hvis der er lidt gult omkring denne så producere han ihvertfald det fedt som han burde "smøre" fjerene ind i. Hvis han så også har mulighed for at gå ind så ville jeg ikke gøre mere. Men jeg er også lidt af den overbevisning at hvis han ikke kan overleve under disse "normale" forhold... Jamen så skal han ikke overleve.

En anden lille trøst er at han sandsynligvis smider alle fjerene indenfor den næste måneds tid og får nogen nye friske fjer at varme sig i. Medmindre at han er klækket i år.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jan T

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2011, 20:31 »
Tak for svaret Danny, han er stort set som du beskriver, ikke særlig renlig ifht. pigerne, er ved at smide en masse fjer og er helt gul på ryggen så han mangler ikke evnen til at lave fedt.. og er også enig i at går det ikke ja så må han en tur i ovnen ;Dmåske