Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjemmelavet æglægnings/vokse foder?  (Læst 8604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
hjemmelavet æglægnings/vokse foder?
« Dato: 09 Oktober , 2011, 20:28 »
er der nogle der laver det?

jeg syntes det er lidt fjollet at købe de dyre sække færdigblandinger hvis man lige så godt kan blande selv.
jeg har nemlig hvede i store mængder og har også købt lidt (dyrt) byg.

jeg tænker der skal noget protein til (soyaskrå?) og evt majs. (de får friske sukkermajs lige pt og nok en måned frem)

og så vitaminer.
er der andet??

og hvad er egentlig forskellen på voksefoder og æglægningfoder indholdsmæssigt?

jeg har store kyllinger på 4-5 måneder og et par voksne høner fra sidste år.

jeg har kværn, men er i tvivl om det er bedst de får hele kerner eller knækket. hvad siger i?

kom gerne med opskrifter/blandingsforhold :)

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline claus74

• Bruger
Sv: hjemmelavet æglægnings/vokse foder?
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2011, 20:34 »
Jeg ved ikke helt med hensyn til blandingsforhold, men der er slet ingentvivl om, at kværnet foder til startfoder er klart det bedste. Dyrene optager det meget bedre frem for hele kerner. Valset hvede og valset majs har virket rigtigt godt hos mig

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2011, 19:39 »
ok, ja det tænkte jeg nok var bedst. vil da få kværnet endnu en portion korn.

hmm tænker lidt at købe en sæk voksefoder/æglægningsfoder (har nemlig fået et par ret små kyllinger i forhold til de andre jeg har på samme alder. så de skal gerne vokse sig store)

så må jeg læse sammensætningen på det, så er der da lidt at gå ud fra.

skal også lige have fat i vitaminer først.

giver hønseguf et par gange i ugen og her kunne vitaminerne vel egentlig blandes i.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2011, 06:54 »
Hej Maja!

Jeg vil tro, at hvis du køber soja + vitaminer vil det blive lige så dyrt, som hvis du fodrer med tilskudsfoder og korn. Jeg synes en fodring med tilskudsfoder og korn fungerer bedre end en fodring med fuldfoder. Dels er der mulighed for at regulere forholdet mellem korn og proteinfoder. Dels er det god beskæftigelse for hønsene, når de får flere typer af foder.

Majs kan ikke erstatte soja/tilskudsfoder. Dertil er proteinindholdet for lavt. En fodring udelukkende med korn og majs vil normalt være en meget fedende fodring. I det hele taget er der risiko ved en fodring, baceret meget på korn, at hønsene bliver fede og går af æglægning. Hvede feder mere en byg.

Selv bruger jeg ikke voksefoder. Jeg bruger startefoder og vænner kyllingerne til at æde mere og mere korn og frø. Voksefoder har et lavere næringsindhold end startefoder, så jeg tror ikke der er sparet noget ved at gå over til det. Tvært imod tror jeg, at kyllingerne begynder at vokse langsommere.

Hvis du ønsker at gå videre som hjemmeblander, vil jeg gerne høre om den løsning, du er kommet frem til. Held og lykke med din fodring.

Venlig hilsen

Erik

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2011, 13:26 »
tak for dit svar.

jeg køber hvede til ret billige penge (af bonden), så det er kun byg der er købt ret dyrt af dlg i år. (det vil jeg nok også kunne få billigt til næste år)

og det er så kun soya jeg skal købe i fodderstoffen. (kan forstå majs bliver for fedende sammen med hvede)

vitaminer koster hvad jeg kan se ikke så meget.

jeg vil fodre så hønsene kan lægge så meget som muligt æg. og det vil jo være klart det nemmeste de alle får det samme, da de går sammen.

så hvis de små kyllinger kan vokse og klare sig fint på det samme som de andre skal have ville det jo være perfekt.

får nok ikke købt færdige sække før i starten af næste uge. så der vender jeg tilbage med en forhåbentlig mulig sammensætning.

tilskudsfoderet har jeg haft købt til ænderne. men har læst indholdet er på 50% hvede og syntes det er lidt fjollet at give det når de også får hvede.

Ved du hvad der er i tilskudsfoderet ud over hvede og vitaminer? der må være protein også, men hvad ellers mere?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2011, 13:39 »
Hvis du ønsker at optimere æglægningen hos dine høns, bør du udregne din foderplan mht. råprotein således at de ikke indtager under ca. 17-20% råprotein.
Udover Soya, indholder Ærter også pænt meget protein. Dog knap så meget som Soya. Raps kunne også være en mulighed.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2011, 19:33 »
jeg var hos danish agro og stod længe og kiggede indhold på det forskellige.

det er godt nok svært at gennemskue.

man kan se hvad der er i men ikke hvor mange % af hver (ikke lige på de sække de havde)

så jeg endte med at købe tilskudsfoder til æglæggende høns. det hedder hønse- t.
og der står det må gives med op til 500g pr kg af det daglige foder de får (det må så være korn, eller fuldfoder ?)

så nu får de 1/3 del tilskud og 2/3 del byg/hvede (lige dele af hver)
så indtil videre tror jeg bare jeg gør det, det er ihvertfald billigere end fuldfoder.

tilskudsfoderet indeholder 23,6 % protein, så de skal vel have soyaskrå også for at få nok protein. der er jo ikke meget i når det kun er 1/3 del af foderet de får.
købte også soyaskrå.

de får så også græs, og der er jo også protein i, så syntes det er svært at regne helt ud hvor meget soya de skal have.

det ville altså være nemmere hvis man kunne ligge det hele i et foderprogram for at se hvordan det passer bedst sammen, som man kan til heste  ;D

kan godt forstå jer der bare køber et fuldfoder, for det er da ikke nemt det her.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå