Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye og gamle høns sammen  (Læst 7592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Nye og gamle høns sammen
« Dato: 09 Oktober , 2011, 08:22 »
Moin,
jeg har fået 0.2 Orpington i går.  Jeg satte dem ved middagstid sammen de gamle høns (1.5) Det gik godt. I hønsegården er der træer, som de kan gemme sig bagved og de blev ikke jaget. De gamle høns gik først i "seng" og jeg bar så de 2 nye ind i hønsehuset. De fik ikke lov til at sidde på pinden, så de sov sammen i en redekasse. 
Nu her til morgen vil de 2 nye ikke forlade kassen, selvom at de gamle er ude i hønsegården.
Hvad synes i ??skal jeg bære dem ud i gården eller lade dem sidde i kassen så længe de vil.
Mvh Laila

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nye og gamle høns sammen
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2011, 08:37 »
Jeg tror egentligt at det er ligemeget. De er vel lidt i krise over at vågne et fremmed sted og med fremmede høner. Giver du dem lidt tid, kommer de nok ud af sig selv. På den anden side så overlever de også hvis du sætter dem ud... Såeh.... gør som du synes. Det kan godt tage et par dage før de selv viser initiativ. Eller også er de ude når du går derud igen.  ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2011, 09:11 »
Moin
tak for dit svar. Du havde ret. Nu er de ude allesammen.
Jeg kan vist være godt tilfreds. Det ser ret fredeligt ud.
Jeg smider en halmballe ind i deres skov i dag. Så har de gamle høns noget at beskæftige sig med og de nye fred til at lære det hele at kende.
Mvh Laila

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2011, 10:07 »
Det var da herligt. Heldigvis løser mange problemer sig selv ;D. Jeg havde været mere nervøs hvis flokken var efter dem i går da de ankom.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline linejuul

• Passiv bruger
Nye og gamle høns sammen
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2012, 18:04 »
hej med jer

jeg ved godt at det her er en gammel tråd men jeg har fået en ny udfordring.

Jeg har for  3 uger siden fået stor Orpington 1.1 og er mægtigt glade for dem, jeg har derved i dag erhvervet mig 2 mere 0.1.1 og de to "gamle er MEGET på nakken af de "nye".

Jeg er rigtig bange for at især den lille kylling bukker under for det noget hårde press der lægges på de små vinger.  :'(

Jeg har givet lidt mad (kræs for høns) få at fjerne fokus lidt men det hjælper slet ikke.

Jeg har kun haft høns et lille års tid, så føler mig rigtig meget på bar bund.

om to mdr. ankommer der to nye helt små kyllinger og jeg vil derfor godt være lidt mere  forberedt. troede ikke det var nødvendigt da det jo "bare" én høne og én kylling.

MEN jeg tog fejl.

Jeg har hårdt brug for hjælp.

På forhånd mange tak

Line

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2012, 18:13 »
Hej.

Jeg har bedst erfaringer med at lave en adskillelse i starten, så de nye høns har ro til at finde sig til rette i nye omgivelser og ikke bliver hakket på . Specielt når der også er en kylling med som ny...nu skriver du ikke hvor gammel den er, men uanset er den jo mere sårbar end hønen :(
Kan du ikke sætte et lille trådhegn op, så de kan gå og vænne sig til synet, lugten osv. af hinanden og når der så er gået en uge eller to,( måske mindre tid) så fjerner du tråden og observerer hvad der så sker. De gange jeg har gjort det sådan er det gået fint- men du er nødt til at være der og gribe ind, hvis det bliver for hedt for specielt kyllingen- den kan jo komme til skade ellers. Om natten kan de nok godt sove sammen- der plejer der at være ro på. Det mest om dagen det går galt.
Jeg har også Orper og de plejer nu at være ret ok til at modtage nye - hvis de har fået lov at kigge dem an et stykke tid ;)
Håber du kan bruge rådet.
Vh Pernille

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2012, 20:56 »
Helt ærligt, hvis det er helt små kyllinger, der kommer om to måneder, ville jeg slet ikke sætte dem sammen med flokken. Enten må de have "egen bopæl" til de får lidt størrelse - eller også ville jeg nok opgive det projekt. Hvor gamle er de? Og hvorfor vil du have dem ind i flokken?
Hvor stor er din hønsegård nu? Kunne du smide en balle halm ind så de "gamle" har noget at gå op i mens høne og kylling finder sig til rette?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2012, 22:03 »
Vi fik fem stk femugers kyllinger for noget tid siden.. Vi havde sat en lille indhegning op til dem, med et hegn hvor de kunne smutte ud og ind, men de store høns kunne ikke komme igennem.. Det fungerede fint...

Efter lidt tid blev de små mere modige og søgte selv ud af hegnet, og blev det for meget, kunne de smutte ind igen...

Det var også en fordel mht foder, for de store ville ikke lade de små komme til at spise i starten, men jagede dem væk hver eneste gang...

Vores går i hele haven, og det har taget nogle uger, før de gamle har accepteret dem, så det kan godt være et længerevarende projekt:) så et råd herfra må være at sørge for, at kyllingerne har et helle sted:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2012, 23:11 »
Jeg har introduceret det nye kuld ved, at lave et nyt hus i den anden ende af hønsegården og så lave en indhegning i indhegningen som de små kan gå igennem og de store ikke kan og den er nu fjernet og det har virket. Selvfølgelig bliver de små (som nu er 13 uger gamle) sat lidt på plads en gang i mellem men slet ikke noget alvorligt. Se bor stadig i deres eget hus i den anden ende af hønsegården men deler hønse gården med de gamle. Når vi er hjemme har de så hele haven at boltre sig i og her går det også som det skal.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn