Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning - hvor meget eller hvor lidt er normalt ?  (Læst 2809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Fældning - hvor meget eller hvor lidt er normalt ?
« Dato: 08 Oktober , 2011, 07:53 »
Hej Alle I kloge forumsfolk

Nu begynder der at være forskellige tråde omkring fældning (eller det bliver nævnt i forbindelse med at folk mangler deres daglige æg mm).

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra I andre som har haft høns i mange år om  jeres erfaringer (observationer) omkring fældning, hvor meget eller hvor lidt de fælder - hvad skal man forvente, hvad er normalt. Er der forskel fra dyr til dyr - eller er der forskel på forskellige aldre, racer osv.

Sidste vinter havde vi kun nogle få dyr der var over 1 år gamle, resten var fra samme sommer og deraf havde jeg et par stykker som fældede i små mængder, dvs. man så nogle fjer ligge rundt omkring men man kunne ikke se det så meget på selve dyrene og så havde jeg 2 der desideret var grill-kyllinger at se på, dvs. der var ikke mange flere fjer at fjerne hvis vi skulle have spist dem (på især ryg, mavse osv). Nu står vi med en del høns der er 1-2 år gamle og jeg har endnu ikke set nogle af dem fælde sådan rigtig voldsom hvor de bliver helt nøgne på store områder. Min store frygt er at de slet ikke er begyndt og vi pludselig i løbet af de næste måneder hvor det bliver rigtig koldt har en stor flok høns gående der ligner køledisk's kyllinger i én meget kold periode.

Så skal jeg regne med at vi er bare er sluppet med at de har fældet lidt hist og pist, dvs. regne med at det var dette års fældning når vi set lidt fjer ligge rundt i hønsehuset - eller vil de fleste høns altid smide så meget at de er helt nøgne på store områder - jeg tror at der sidder mange nye derude og er i tvivl om hvad der er normalt

Mange hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Fældning - hvor meget eller hvor lidt er normalt ?
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2011, 08:46 »
Mine fælder altså og helt vildt nu...men har da gule plymouth rocks som stadig lægger æg selv om de fælder.... de andre er stoppet.
Hanene er værst til at fælde synes jeg, de galer heller ikke så meget så de føler sig måske ikke så meget at se på for tiden  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2011, 09:05 »
hej  majbritt

jeg er bestemt ikke klog på fældning   :)

men i min Dorking flok 1.7  alder 2-4 år fælder de meget uens , den ene høne klare det på ca 14 dage så er hun skaldet helt og aldeles nøgen på nær svingfjerene , så hun minder mig om en vovet cancan danserinde  ;D

min hane fælder fra halen og langtsomt frem over resten af kroppen , lige nu er han næsten nøgen på hals og hoved  ikke noget kønt syn,

resten af hønerne , er bare en rode bunke at se på med gamle fjer der ikke rigtig slipper men sidder og pjusker mellen de fine nye fjer,

så mit indtryk er at det er meget forskelligt fra høne til høne , jeg forkæler dem så extra , med kogt hele fisk - galdeblære.

det takker de så for med æg , som jeg ikke spiser da jeg( som den eneste herhjemme) kan smage fiskene.

Et spørgsmål = æggeskaller  jeg har altid givet dem til hønsene , og altid givet dem et opkog før de blev mortet, men nu siger min amerikanske veninde at hun har læst/hørt at hønsene ikke kan tåle dem opvarmet ?  har andre herinde hørt om det ? og en evt grund ?

0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2011, 10:21 »
Tak fordi I fortæller lidt  om jeres erfaringer - efterfølgende er jeg da så lidt spændt på mine haner, fordi sidste år havde jeg kun én som ikke var fra samme år og han blev på ingen måde nøgen, blot lidt pjusket og smed halefjerene, så det bliver interessant om jeg ligefrem får nøgne "drenge" i år (som skal gå rundt og være flove).

Jeg har vitterlig ingen derovre, udover 1 araucana høne fra 2010 som allerede havde været bar på ryggen, der på nogen måde har smidt noget så der er nøgne områder og min tvivl gik på om man altid skal regne med at de bliver helt nøgne på store dele af kroppen. Er bare lidt ked af hvis det er tilfældet og vi så først får det i meget koldt vejr med høns der efterfølgende bliver forkølet (har jo læst at flere har måtte aflive høns pga. det fordi de ikke kunne slippe af med det igen).

Ulla når du spørger angående æggeskallerne, skal jeg så forstå det på den måde at det er fordi de æggeskaller du piller af når I feks spiser æg bliver givet til hønsene ?. Fordi her i huset her de små kyllinger altid fået kogte æg og der har jeg altid blendet hele ægget med skal og det hele (fordi jeg regnede med at det var sundt for dem) Og hvis vi har haft rigtig mange æg og ikke har kunnet bruge dem alle sammen så har jeg da også givet alle de voksne også, sammen med noget af deres andet blødfoder - og jeg har ikke ført hørt at det skulle være "farligt".
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2011, 11:15 Fra Majbritt Ø. Pedersen »
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2011, 10:42 »
Hej Majbritt

Der kan være meget stor forskel på, hvor synlig og voldsom fældningen kan være.... Det kommer ofte til at afhænge af, hvor mange fjer de har skiftet løbende, gennem året...

Man kan jo sige, at generelt skal de have skiftet alle fjer, mindst 1 gang i løbet af året... Så en høne der ikke rigtigt har mistet fjer løbende gennem hele året... Kan pludseligt komme til at ligne en kylling, der er klar til grillen...

Men normalt ryger der jo lidt fjer af og til, så de kommer normalt ikke til at se så dårlige ud... Somme tider, bare lidt pjuskede...

Bl.a derfor anbefaler jeg normalt, at når man ser en høne har en skadet fjer, så ryk den helt af, for så starter den straks med at lave en ny... Hvor imod ½ fjer, første bliver skiftet ved fældningen.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2011, 11:18 »
Tak for svaret Benny

Det kan godt være at nogle af vores så slipper for at blive helt nøgne, fordi vi har netop oplevet at der i perioder har ligget en del fjer (men syntes så bare at det burde have været endnu mere fra det antal høns vi har).

Godt fif mht. de skadede fjer - det skal jeg huske til en anden gang

Hilsen Majbritt
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma