Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår galer hanen?  (Læst 11803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Hvornår galer hanen?
« Dato: 06 Oktober , 2011, 08:43 »
Jeg har 1,2 Dværg Wyandotter som snart skulle være 6 mdr. Hvornår skulle den her hane begynde at gale? Har ikke hørt det mindste fra ham endnu.

Han er heller ikke særlig opmærksom mod hønerne. Han holder kun øje med dem for at se om de finder et eller andet spændende han kan hugge fra dem.  :o
Kan det ændre sig når de bliver lidt ældre?
Hønerne er ikke så røde i kammen endnu.

Kan det passe at de er så gamle?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår galer hanen?
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2011, 11:11 »
Hvis de virkelig er 6 mdr. burde hanen give lyd, specielt da det ser ud til, at han ikke går med andre haner, hønerne burde også være ganske nær æglægning, hvad farve er deres kamme.
Kan du se om hanen har spidse fjer rundt om halsen og i saddelbehænget?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønemutter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2011, 11:53 »
Vores silkehane er fra april, og han begyndte at gale for nogle uger siden. Nu galer han så konstant - når han ikke hopper på damerne eller spiser.
3 børn
2 Wyandotter
2 Welsumer
2 katte
1 Hund
1 mand

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2011, 12:46 »
Marianne jeg har tænkt på om det er manglende konkurrence eller fordi hønerne ikke er helt "voksne" endnu for de har ikke så røde kamme som hanen, men er ellers næsten lige så store.

Lige for tiden har han faktisk ingen fjer rundt om halsen, kun nogle stuppe på vej ud.  ;D

Men før han tabte dem synes jeg faktisk han så voksen ud. Der er bare ikke så meget lyd i ham. Kun lidt hyggepludren.

Kan det måske være fældningen der har forsinket det hele lidt?
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2011, 13:41 »
Jeg synes altid haner galer ret tidligt, det jeg har oplevet har været at en hane har undertrykt sin galen, hvis der var en eller flere overhaner.
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2011, 07:40 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2011, 15:58 »
Samme her. Har et kuld med hanekyllinger der går sammen med "de voksne" og der siger hanekyllingerne ikke noget (før gammelfar er gået ind...) Et meget yngre kuld der går for sig selv, der er hanekyllingerne allerede begyndt at øve sig.

Er du sikker på at de er ½år, for de burde ikke se pillede ud nu, hvis de kun er ½ år. Det kunne tyde på at de måske er ældre??
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2011, 17:01 »
Min hane (orpington) er fra februar, og er først for et par uger siden begyndt at gale.. Gik også og undrede mig over at han ikke var startet endnu, og læste og læste herinde en aften, og morgenen efter begyndte han! :D
Anja Østedgaard

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Oktober , 2011, 21:12 »
En god hane for dem der bor i byen.
JMO

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2011, 21:15 »
Marianne og Finn: Jeg har jo ikke andre haner og jeg tror ikke der er nogen i miles omkreds. Og jeg tror ikke de er meget ældre i hvert fald, for da jeg fik dem for ca 2 mdr. siden havde hanen ikke andet end en antydning af kam og hagelapper.
De har nu tabt en del fjer på det sidste. Ikke fordi de ser afpillede ud, men der ligger fjer over det hele. Det er kun hanen der pludselig blev noget bar i nakken.  :D Men det er nu ved at være dækket igen.

Anja: det kan være det hjælper nu hvor jeg har spurgt om det herinde.  ;D

Ellers kan det være det hjælper i morgen når der kommer nogle store kyllinger ud til dem. Der er vist nogle haner imellem.

Jan: Kan være jeg skulle sælge ham som den "ikke galende hane" Hvor meget mon jeg kan få for sådan en.  <A  *f
Mvh Lene

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #9 Dato: 08 Oktober , 2011, 03:37 »
Mine Australorps er 12 uger gamle og der er ihvertfald en som galer,det lyder dog mere som et æsel,men han prøver ;D

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Oktober , 2011, 18:58 »
Okay han gør da i det mindste et forsøg.  ;D

Min hane kommer bare med et trut, der lyder som kommer det fra en legetøjstrompet, når han bliver forskrækket men ingen galen.

Synes det er underligt. Ligesom med fældningen. Jeg er overbevist om at de fælder men efter hvad jeg kan læse her skulle de slet ikke fælde når de er så unge. Hvad går der lige galt her?   ??? ??? ???

Det tyder på, som Finn skriver, at de er ældre, men da jeg fik dem havde de ikke rød kam nogen af dem.  ??? ??? ???

Nogen der kan komme med en forklaring? Er der noget galt med dem? Er der noget de mangler?
Mvh Lene

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:57 »
Endelig galer hanen!  ;D (og han er også ved at få en hel fjerdragt igen)

Mine børn har hørt "noget" et par gange de sidste par dage, men han ville ikke sige noget når jeg var derude. Ikke før lige for lidt siden da jeg var ud at lukke for dem. Så galede han hele 3 gange.  :D

Synes nu han skulle gøre det om morgenen, men hvad pokker, nu har jeg hørt det. Er så stolt af ham.  ;D

Måske det alligevel hjalp at han fik lidt konkurrence i form af mine New Hampshire-kyllinger på 8 uger. Der er et par af dem der udfordrer ham.  :o
Mvh Lene

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:06 »
Endelig galer hanen!
Synes nu han skulle gøre det om morgenen,

Tidligere galede han ikke, og det var galt. Nu galer han og så er det også galt. Du må være mere konsekvent ellers forvirrer du jo staklen. :D

Og haner galer fra før solen står op og til de går til ro om aftenen, bare hvis der skulle være nogen tvivl. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:11 »
Ja tak, min sussex hane er fra starten af juni, han lyder som hornet på en gammel ford T, til gengæld er han flittig til at øve sig... er begyndt at tænke på om han ender sine dage i gryden.
 Mit største problem er han er så håndtam og jeg er så glad for ham... men det galerri er ved at drive os til vanvid.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:21 »
Nej nej der er ikke noget galt i at han galer, men han skulle jo vække mig om morgenen og ikke om aftenen :D
Og efter at børnene har sagt de har hørt noget har jeg siddet derude i et par timer af gangen for at høre det og så ville han selvfølgelig ikke gale.  ;) Det kom først da han var gået på pind.

Tror nu ikke jeg bliver SÅ træt af hans galeri for jeg kan faktisk ikke høre det indenfor, så det der med vækningen det kommer nok til at knibe.  ::)
Mvh Lene