Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal, Skal ikke????  (Læst 6365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Skal, Skal ikke????
« Svar #75 Dato: 08 Oktober , 2011, 09:42 »
Jaaaa Gunni, også drømmen igen at få araber, men jeg kender mig selv godt nok til at hvis jeg skal have araber igen, så er jeg kræsen og vil have kvalitet, og kvalitet koster.... de næste 3 år betaler jeg ca 4000 kr i måneden ind til min gæld, men når det er slut sååååå ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #76 Dato: 08 Oktober , 2011, 10:22 »
Det kommer jo an på, hvad man anser for at være kvalitet ;D ;D Ja, showarabere kan være dyre, men det er vel ikke det der er tale om vel?

Uden at annoncere, har jeg sendt de fleste af mine arabere til Sverige til et par meget dygtige distanceryttere, der avler efter en anden form for kvalitet end lige netop show.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2011, 10:24 Fra GKV »

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #77 Dato: 08 Oktober , 2011, 10:26 »
jeg vil lige forsvare de bomløse  ;D hvis du køber en kvalitets sadel så har de brede ophæng til stigbøjlerne, så der får man ikke det samme skadelige tryk... men man skal ikke ride flere timer i letridning..men en rytter der vægtmæssigt og balancemæssigt passer til hesten kan sagtens ride letridning i en kvalitetsbomløs...

og ja sadler er en videnskab og ofte en væsentlig større udskrivning end selv hesten  :o....
en bomsadel der ikke er tilpasset til hesten, er endnu mere skadelig end en billig bomløs..  og lige i det her tilfælde hvor ponyen er så tyk, så er en bomløs et godt start bud, da en tilpasset sadel med garanti skal tilpasses flere gange efterhånden som hesten taber sig og forhåbentlig begynder at sætte muskler...       og man kan ende ud med at sadlen slet ikke passer når hesten er i den form man gerne vil have den.. så indtil hesten har tabt sig og sat de rigtige muskler så er en kvalitetsbomløs et godt bud.. og så kan man bruge den samme sadel til flere heste men også til en hyggetur i skoven indimellem, for den er altså skøn at sidde i... ;D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #78 Dato: 08 Oktober , 2011, 10:46 »
nogen der kender den slags sadel her? http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=632927
Har en veninde, der har sådan en sadel. Tror nok hun er glad for den :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #79 Dato: 08 Oktober , 2011, 10:49 »
Det kommer jo an på, hvad man anser for at være kvalitet ;D ;D Ja, showarabere kan være dyre, men det er vel ikke det der er tale om vel?

Uden at annoncere, har jeg sendt de fleste af mine arabere til Sverige til et par meget dygtige distanceryttere, der avler efter en anden form for kvalitet end lige netop show.

VH Gunni.

Nej Den må gerne ligne en egypter, men den skal selvfølgelig have 4 fornuftige ben under sig :D Min skønne OX stod til show som 3 års hingst, han blev nr 2. han havde 3 rigtig fine gangarter, men et knap så tydelig dash og lidt lange ører.... han tabte til en 3 benet langrygget hingst med det helt rigtige araberhoved!!!! 4 dage efter blev han kastreret :(  
Men nej det er ikke en typisk show hest jeg er ude efter, men den må altså rigtig gerne være helt sort eller sort-skimmel eller en flot sortbroget pintoaraber, med mere end 50% araberblod, helst omkring de 80%. :) lidt krævende ik ;) og så skal den selvfølgelig kunne bruge sine ben.

Mht Buster, skulle vi være så heldige at få ham, så tror jeg vi helt dropper sadel i starten.... indtil vi ser om vi kan få ham skrumpet lidt :) jeg ville jo frygtelig gerne have ham tilkørt også.... så kan han for alvor komme ud og lave lidt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #80 Dato: 08 Oktober , 2011, 20:38 »
Hej Wanda, her er mit omtrentlige budget for 3 nøjsomme heste (1 islænder, 2 i shet-størrelse), som det ser ud lige nu. Endnu suppleres med lidt græs. Så det går hen og bliver lidt dyrere i vinter, men håber at sælge den ene af de små, det går nok lige op, så. Jeg har valgt at køre den enkle løsning mht. fodring.

Hø / halm ca. 8 kr. til foder og strøelse.
Lucerne   ca. 2,5 kr.
Roepiller  ca. 3 kr.
Vitaminer ca. 4,5 kr. (pavo kiks)

= ca. 18 pr dag = 540 pr. måned ekskl. smed og dyrlæge, ormekur m.v. Islænderen går med 4 sko.

Hertil kommer div. udstyr, har nok brugt omkring ialt godt kr. 5500,- til brugt umonteret sadel som fulgte med islænderen for en merpris, stigremme/bøjler, gjord, lamme pad og underlag, trense og underlag til shetlænder, grimer, træktov, boots til islænderen, hønet, en høtyv, nogle billige spande og en stor murerspand til vand, hovolie, sliksten m.v.

Har lagt 100 baller hø og 40 baller halm på loftet til ialt omkring 2000,- (indgår i ovenstående budget). Pga. den våde sommer bliver det svært at finde mere halm i små baller. Men naboen har stadig en del gammelt halm på loftet som kan bruges til strøelse (gratis). Jeg skal nok have suppleret med noget frøgræshalm el. lign. så snart der er plads til mere.

Håber du kan buge det til noget.
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2011, 20:42 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #81 Dato: 09 Oktober , 2011, 09:06 »
Tak Marianne, Det var en rigtig fin beskrivelse..... dine 3 ponyer spiser for mindre end mine hunde.... næsten :D Det sætter jo tingene i perspektiv ;)

Roepiller og lucerne..... hvilken indvirkning har de på en badebold med ben?  Jeg er sq lidt grøn mht foder, kan jeg fornemme, da jeg havde araberen fik han bare noget færdigblandet foder fra Stald Hippolyt.  :D  Hvad med rapshalm folkens....vil det du som strøelse? og hvis han æder det, svulmer han så op til en flydedok eller? Og så tænker jeg da han skal have gulerødder... Hvad med hele roer istedet for roepiller?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 09 Oktober , 2011, 09:13 »
Åhhhhh se lige ham her...... desværre helt rå.... men for hulan... jeg elsker hans pletter :D
http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=637019
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #83 Dato: 09 Oktober , 2011, 10:04 »
Roepillerne (husk de skal være opblødte, suger enorme mængder af vand) giver fylde i maven, men få kalorier. Lucernen giver jeg ikke meget af, men det giver tyggetid. Så med hø/halm og vitaminer/mineraler bør de være dækket godt ind.
Mvh Marianne

karina dj

• Gæst
« Svar #84 Dato: 09 Oktober , 2011, 10:21 »
og gulerødderne feder  ;)

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #85 Dato: 09 Oktober , 2011, 11:13 »
OG rapshalm???? har nok 100 tons rapshalm stående i laden.... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

karina dj

• Gæst
« Svar #86 Dato: 09 Oktober , 2011, 11:45 »
Uha, det har jeg aldrig prøvet, men da mine som regel er for kræsne til at æde halm ville jeg ikke tøve med at strø med det  :D Måske rapshalm ikke suger så godt, men det er måske ligemeget hvcis man har rigeligt af det... gi'r seføli lidt mere udmugning, men det har tøsen jo godt af ;D

Lucernen er rigtig god for deres mavesystem, men der ryger altså hurtigt en sæk så derfor ikke noget jeg har med på min foderliste.

Her får de rigtig god hø i små mængder 4 gange dagligt, vitamin/mineralbolscher og den der ikke har huld nok får valset byg. Enkelt og meget billigt at ha sine heste kørende på  ;)

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #87 Dato: 09 Oktober , 2011, 15:17 »
Nu ved jeg ikke en dyt om heste er nærmest lidt bange for så store dyr---
Men den der på billedet den race kender jeg da udmærket: en Pippi hest.
Den må da være noget at det sødeste. :D
Venlig hilsen
Eva

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #88 Dato: 09 Oktober , 2011, 15:47 »
Nu ved jeg ikke en dyt om heste er nærmest lidt bange for så store dyr---
Men den der på billedet den race kender jeg da udmærket: en Pippi hest.
Den må da være noget at det sødeste. :D

HAha ja det heder en knapstrupper ;) En dansk race faktisk ;) og den er smuuuk :)
Elsker pletter :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Moos

• Passiv bruger
« Svar #89 Dato: 09 Oktober , 2011, 16:57 »

Hvad for arabere har du gunni ?

jeg venter 2 føl næste år efter shagi araber og på varmblods hopper
og begge er afsat, ellers gjorde jeg det ikke  :)