Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stækning!  (Læst 3845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jytte

• Passiv bruger
Stækning!
« Dato: 05 Oktober , 2011, 12:30 »
Hvis ikke man vil se sin julemad, flyve bort i aften solen, hvornår stækker man dem så?
Jeg har hørt/læst at muskus ænder skulle være meget flyvende, har ellers kun haft alm landænder, og de flyver ingen steder.
De går i urtehaven, der ikke har noget højt hegn rundt om, og indtil videre ikke vist tendenser til at ville flyve, de er så heller ikke så gamle, og meget tamme  /o
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Stækning!
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2011, 17:28 »
Du kan stække dem nårsomhelst. Og selvfølgelig helst inden en eller flere af dem er draget mod nye udfordringer...

Der er en vældig informativ illustration om stækning i denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1928.0.html Du kan evt. lade de yderste par håndsvingfjer blive siddende; så ser ænderne ikke så skæve ud.

Når de har fældet, vil nye fjer vokse frem, og så skal de selvfølgelig stækkes igen. Men til den tid har du nok guflet dem i dig.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Jytte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2011, 12:20 »
Tak for hjælpen  /o
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2011, 22:43 »
jeg har gjort det ved alle vores moskusser og tords alt det sad de på taget af laden hver eneste morgen(ca 5 m op) ;D det må være udsigten de går efter!
nej spøj til siden,  jeg må have taget for lidt med saksen, nu skal jeg til det igen...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2011, 22:49 »
Husk kun at klippe fjererne i den ene side /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2011, 22:50 »
Hvis ikke man vil se sin julemad, flyve bort i aften solen, hvornår stækker man dem så?

Tja, man sørger for rigelige mængder foder. Det virker her. Har endnu ikke oplevet at en moskus har forladt dammen. De kan alle flyve, nogle er endda meget adrætte flyvere, men ingen har endnu forladt matriklen.

Jeg har tilmed flere hold vildænder logerende. I starten fløj de op når de kunne høre mennesker i nærheden af dammen. Nu sidder (svømmer) de pænt og venter på morgenfodring i ærbødig afstand fra foderpladsen. Men dog ventende.
Mvh
Erik Andersen