Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ormekur ?????  (Læst 19706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bly viol

• Gæst
ormekur ?????
« Dato: 04 Oktober , 2011, 09:06 »
hvilken ormekur er bedst til høns .

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: ormekur ?????
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2011, 10:43 »
Det er et spørgsmål, som dyrlægen skal besvare. En ormekur skal du have hos dyrlægen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

bly viol

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2011, 10:44 »
det ved jeg godt jeg skal . men de fleste dyrlæger ved intet om høns eller hva de skal ha . så ville høre hva andre har haft til deres dyr . så jeg måske ku få det samme

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2011, 11:28 »
Kan du koebe Flubenvet i Danmark. Den selges uden recept her i UK, De Europeiske bestemmelser for sligt er vel de samme? Den er meget god. Amerika Thisted har den maaske?

bly viol

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2011, 11:31 »
her i dk kan man ik købe noget ormekur uden recept desværre . og mange har ik råd til det . så deres dyr går uden . det er hva loven får ud a det . en masse dyr der ik får hva de har brug for . desværre

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2011, 11:45 »
her i dk kan man ik købe noget ormekur uden recept desværre . og mange har ik råd til det . så deres dyr går uden . det er hva loven får ud a det . en masse dyr der ik får hva de har brug for . desværre

Nemlig  /d

Jeg bruger verminator som også er på recept hos dyrlægen og det virker fint her.

Man kan også bruge en slat fra en ormekur hos heste, men MEGET lidt og blandes godt i deres drikkevand.

Men husk der nok skal være tilbagehold på æg og slagt.
« Senest Redigeret: 06 Oktober , 2011, 06:40 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 04 Oktober , 2011, 11:47 »
ok tak det vidste jeg ik man ku . men når alt kommer til alt er det vel meget ens det som ormekuren er lavet a

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2011, 20:01 »
Jeg har brugt flubenol. Det skulle røres ud i vand, men jeg synes ikke det var muligt at opløse ordentligt. Men det virkede alligevel. Mener nogle køber det af landmænd med grise. De bruger vist samme præparat.

Jeg har også prøvet panacur pasta. Det er nemt at dosere i engangssprøjter a 2 ml. og ned i halsen af h*nen. Det virkede også ok. Jeg mener det er et præparat, der også bliver brugt til hundehvalpe.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 04 Oktober , 2011, 20:53 »
Flubenol er heller IKKE vandopløsligt, hvis man læser produkt infoet på det !

« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2011, 20:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2011, 12:52 »
Fordelen ved Flubenol er, at der ikke er tilbageholdelsestid på æggene, når man bruger det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2011, 21:46 »
Jeg har fået Panacur Vet af dyrlægen.
Det duer til både hvalpe og høns. Han sagde samme dosis, 2 ml. pr. kg.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:10 »
Jeg har også Flubenol stående. Det tager vist de fleste orm der kan forekomme hos fjerkræ.

Men de få gange jeg har givet mine dyr ormekur, har jeg dog også blandet det i noget vådfoder/hønseguf.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #12 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:32 »
Karina er det panacur 10 % (flydende) i 50 og 100 ml flasker du taler om ? Fordi så forstår jeg slet ikke den dosis dyrlægen har sagt. Jeg talte sidste år med det firma som er forhandler af produktet i Danmark hvorefter de for at være helt sikker (da det jo ikke er officielt godkendt til høns) sendte mig videre til deres fjerkræ ekspert i Sverige. Han sagde 2,5 ml pr. 10 kg fjerkræ så det er jo en helt anden dosis - om der så er forskel på hvilken orm man behandler for i forhold til den mængde de skal have ved jeg ikke (vores var til behandling af bla. gabesyge)

Hvis det er samme produkt vi taler om så vil jeg lige i morgen se om jeg kan fange ham igen på mail eller telefon for at være helt sikker på dosis, da han jo burde være den som ved det bedst i kraft af at han arbejder i firmaet (mener også at han er dyrlæge). Det ville bare være rart at vide om vi har misforstået dosis, selvom jeg godt nok gentog den flere gange - eller om din dyrlæge måske har sagt forkert (det ville være frygteligt hvis der skete noget med dine høns fordi du havde givet mange gange højere dosis.

Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 06 Oktober , 2011, 05:54 »
Til katte gælder at man ikke kan overdosere ormemidler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Oktober , 2011, 22:51 »
@Majbritt

Måske kommer forskellen af, om man giver det i drikkevandet eller med en pipette.

Jeg har for mange høns til at give det med pipette til hver enkelt efter vejning flere dage i træk, eller også er jeg bare for doven :D
Det var jo også bare et gæt, at jeg havde 20 kg høns i alt (=40 ml. panacur vet i vand til 3 dage).

Jeg har dog altid den holdning, at man skal følge den vejledning man har fået af sin dyrlæge, måske har jeg sagt noget til min, du ikke har sagt til din.

I følge dyrlægen kan ormemidler ikke overdoseres, kun penge kan spildes.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle