Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt aflivningsapparat  (Læst 3229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Nyt aflivningsapparat
« Svar #15 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:04 »
@ Jean og Berit

Så er den første rapport klar:

Et stk hane er død vha apparatet.

Flere følger i morgen.

Jeg synes ikke det var spor behageligt, men jeg kunne  /o

Denne var en dværgsilkehane og skulle ikke spises - ellers havde jeg bagefter skåret hovedet af og så ellers samme procedure som normalt!

Og så lige den der bedøvelsessnak: Altså når man med et enkelt snuptag knækker halsen på hanen - er der ingen mulighed for, at den mærker noget overhovedet. (svarer lidt til at man skulle bedøve den inden man slår den bevidstløs med et eller andet - og her hører logikken vist op )

Foreløbig tror jeg det er en god investering - skal lige ha lidt mere rutine (pyh!!!)

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #16 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:15 »
Jeg bruger den selv og har gjort det i mange år, den brækker halsen på dyret og det sviner ikke med blod, (halshugning).

Grunden til at jeg anskaffede mig én er at Brahma hanerne er tunge og meget stærke, og jeg skal ikke spørge nogen om hjælp ved slagtning.

/o for dette instrument.

bly viol

• Gæst
« Svar #17 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:19 »
dejligt at det virker for dig susanne . det er hurtigt og hurtigere overstået end først at knalde dem en også bagefter øksen . er godt du kan selv nu . så er man ik så afhængig a andre .
                                        /o til dig

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:29 »
Jeg har også kigget på det der apparat nogle gange for jeg skal også stå med nogle store dyr alene, hvis jeg ikke skal overlade det til en slagter.

Men jeg har spekuleret på hvordan man får hønse-hovedet ind i apparatet?  ???
Jeg tvivler på at hønsene er samarbejdsvillige. Er det noget man kan gøre når man står med det selv?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:42 »
Jeg bruger den selv og har gjort det i mange år, den brækker halsen på dyret og det sviner ikke med blod, (halshugning).

Grunden til at jeg anskaffede mig én er at Brahma hanerne er tunge og meget stærke, og jeg skal ikke spørge nogen om hjælp ved slagtning.

/o for dette instrument.

Hurra - endelig en, der kender apparatet :D

Lars Erik, vil du ikke lig forklare Lene (Soffy) og mig hvordan man sørger for, at hovedet bliver, hvor det skal - inden man trækker ned i håndtaget?

Jeg synes nemlig det var lidt svært - jeg var lidt i tvivl om den ville trække ho'det til sig lige et splitsekund før tid?

Eller har du en hjælper?

(..og tak, mark :D)

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #20 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:53 »
Jeg bruger ikke nogen hjælper, selve håndtaget har jeg forlænget med et vandrør på 25 cm, på den måde er håndtaget præcis så tungt at dyret ikke kan trække hovedet ud af "krogen", instrumentet skal skrues fast på væggen eller som jeg, skruet fast på en stolpe.

Se billedet.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #21 Dato: 02 Oktober , 2011, 22:04 »
Det må da knase godt når man "knækker" halsen på h*nen, eller...... ???

Spræller h*nen ligesom når man bruger øksen, eller...... ???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #22 Dato: 02 Oktober , 2011, 22:14 »
lyder godt at det var til at magte....

jeg må lige høre... hvor stor er denne hønseklipper egentligt... altså cm...?

og ligger man hanens hals i fordybningen og så et hurtigt tryk med håndtaget... og  kapauuuuu... ?

tak fra
BErit
Venlige hilsener fra
 Berit

Susanne

• Gæst
« Svar #23 Dato: 03 Oktober , 2011, 07:41 »
Tak, Lars Erik - jeg forstiller mig så, at du lader den øverste bevægelige del "hvile" nede på hanens hals - inden du trykker til!  Det løser jo problemet - og jeg behøver ikke forlænge for at få mere tyngde - mine haner vejer 600g og hønerne 500  ;D  Jeg holdt håndtaget oppe - tænkte, at der skulle "tilløb" til

@Jean: Ja, den basker bagefter som når den har fået hovedet hugget af - jeg putter den i en sæk til den er færdig. Men jeg hørte ikke at det knasede (måske holdt jeg mig for ørerne med min 3. og 4. arm - hehe )

@ Berit: Den er større end jeg lige troede. Når den er skruet fast stikker den nok ca 30 cm ud.

Jeg skal igang idag også - og skal nok skrive, hvis der kommer nye erfaringer.  (men det er altså stadig ubehageligt)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 03 Oktober , 2011, 09:53 »
Godt du har fundet noget der virker for dig Susanne  /o

Jeg skal nok ha´prøvet det før det ikk virker enormt indviklet på mig det der ?

Jeg er ret pjattet med mit vandrør ...det har en god tyngde til at slå lyset ud i pæren med ...så klarer øksen resten.

Ved kaninerne bruger jeg kun vandrøret ..... tror det mit bedste redskab  :D
Med venlig hilsen Søs

Susanne

• Gæst
« Svar #25 Dato: 03 Oktober , 2011, 10:30 »
Godt du har fundet noget der virker for dig Susanne  /o

Jeg skal nok ha´prøvet det før det ikk virker enormt indviklet på mig det der ?

Hehe - ja, det lyder nok mere indviklet end det er. Og der skal tit bruges mange ord til at beskrive noget enkelt - altså når man ikke kan demonstrere.

Og jeg er nu officielt sprunget ud af skabet og har meldt mig ind i gruppen "de pivede" . Det bli'r nok ikke anderledes - nyt apparat eller ej! Men når det nu skal være - og det skal det - tror jeg det er en god investering :D 

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 03 Oktober , 2011, 11:05 »

Og jeg er nu officielt sprunget ud af skabet og har meldt mig ind i gruppen "de pivede" . Det bli'r nok ikke anderledes - nyt apparat eller ej!  
;D
I den gruppe hører jeg i hvert fald også hjemme.
Jeg har i tankerne været i gang med at "opfinde" en slags guillotine til høns. Du ved sådan de stikker hovedet igennem et hul hvor der står noget lækkert på den anden side og swuuuch så har de mistet hovedet uden risiko for fejltagelser. OG uden de når at opdage noget.  :D

Men det kan da godt være jeg skulle "nøjes med" at købe sådan et apparat.  ;D
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2011, 11:27 Fra Soffy65 »
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 03 Oktober , 2011, 11:22 »
I den gruppe hører jeg i hvert fald også hjemme.
Jeg har i tankerne været i gang med at "opfinde" en slags guillotine til høns. Du ved sådan de stikker hovedet igennem et hul hvor der står noget lækkert på den anden side og swuuuch så har de mistet hovedet uden risiko for fejltagelser. OG uden de når at opdage noget.  :D

Ja, det er jo bestemt ikke fordi man skal grine over en aflivning. Men denne beskrivelse fik mig nu til at trække på smile båndet. Hønse skafottet!  ::)

Tror selv jeg er mest til sving, knald og hug metoden. Men indtil nu, er det kun mus og mulvarper der har fået i gok med skovlen.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 03 Oktober , 2011, 11:35 »
Ja jeg må indrømme jeg også selv har trukket lidt på smilebåndet over den metode,  ;D 
Men det jeg er mest nervøs for ved at slagte selv er at gøre noget forkert så h*nen ikke dør med det samme og ved en guillotine er den menneskelige faktor næsten fjernet. Så det kan næsten ikke gå galt.  ;)

Meeen det kan jo godt være det kan være svært at skaffe en så jeg må hellere få skaffet sådan en "afliver" fra America i stedet. he he
Mvh Lene

Susanne

• Gæst
« Svar #29 Dato: 03 Oktober , 2011, 12:24 »
Hehe - godt tænkt  /o   

Måske kan du ansøge om patent?

Louise Opfinder  8)