Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt aflivningsapparat  (Læst 3245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Nyt aflivningsapparat
« Dato: 02 Oktober , 2011, 08:32 »
Jeg har efter mange lange overvejelser købt en "human hønsedræber"

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=339

Den skal sættes op og afprøves idag. Jeg er spændt på, om jeg kan gennemføre projektet uden at
få kvalme. (Der er i hvertfald ingen risiko for at ramme forkert)

Er der andre, der har erfaring med den?

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Nyt aflivningsapparat
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2011, 08:34 »
Jeg kender slet ikke dette apparatur!! Er det ikke meget humant at bedøve med et slag og derefter hakke hoved af? Hvad gør den, hvis det ikke hakker hovedet af? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2011, 08:52 »
Iflg. dyreværnsloven, skal et dyr altid bedøves inden afblødning. Denne bedøvelse kan så være et slag i nakken, hvis det er fjerkræ.
Men det skal altså gøres.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2011, 08:58 »
Hvordan fungere den?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2011, 10:39 »
Jeg forstår heller ikke lige hvad det er den gør.
det er da også en temmelig høj pris for en økseerstatning, så den skal være helt fantastisk, for at jeg vil overveje den.

Vil du ikke lige fortælle hvordan det gik, senere idag.
Er det hovedet der skal ind i den, og hvordan holder man så hanen imens ?

Glæder mig til at høre mere
Venlig hilsen
Eva

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2011, 10:53 »
Kunne vel ligne en blanding af strangulering og nakke brækning?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2011, 10:53 »
Det er vist ikke en erstatning for øksen, men man knækker halsen på hønen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2011, 10:59 »
Apparatet er skruet fast på en væg. Man holder fast i dyret - og anbringer hovedet (ikke ens eget!) i apparatet. Holder fast med den ene hånd og trækker håndtaget ned med den anden - i en hurtig bevægelse.

Så er nakken knækket og dyret dødt.

Ja, jeg synes også det er dyrt - det var en af de mange overvejelser for og i mod - inden beslutningen.

En af de vigtigtse grunde er, at jeg - en af de få gange, jeg har halshugget - har ramt ved siden af. Jeg skal spare jer for detaljerne, men det var rædselsfuldt. Derefter er jeg blevet temmelig pivet hvad angå aflivning, men jeg vil kunne gøre det selv.

Er der ingen, der har kender det - apparatet, altså ?

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2011, 11:11 »
Susanne det er en god indstilling det der med : jeg ville kunne gøre det selv.

Det er aldrig noget jeg glæder mig til, men en del af det at holde høns. Jeg synes det bliver lidt lettere for hver gang jeg gør det.

Venlig hilsen
Eva

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2011, 11:13 »
Jeg har også selv overvejet apperatet, fordi jeg er bange for ikke at slå hårdt nok til at bedøve hønen inden kniven/øksen. Jeg synes det er synd hvis jeg skal slå både 2 og 3 gange før hønen er bevidstløs.
Men jeg skal slagte igen omkring juletid og hvis jeg stadig ikke helt føler jeg har fået taget på at slå hårdt nok så kan det godt være at sådan et apperat finder vej til denne martrikel.
Mand og 3 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2011, 12:11 »
Jeg ved godt at loven siger at alle dyr skal bedoeves inden af-livning, med fjerkrae er det ok med at slaa dem bevidst-loese. Jeg er ikke sikker paa om han der skrev den lov holder hoens selv, men jeg tvivler. Jeg haver haft hoens i et langt liv, men jeg har aldrig slaaet dem. Jeg ser ikke det humane ved at goere det, jeg synes det er u-etisk. Jeg gaar ind i hoensehuset, om aftenen, naar de sover.
Jeg har saa med en lille lygt, saa jeg kan se hvad jeg goer. Jeg loefter saa den "doedsdoemte" forsigtig op, tager ham/henne direkte til min af-livningsplads, vrider nakken hurtigt, og hugger saa hodet af. Det tager sekunder. Ok, det bliver ofte lidt sent, men det ubehag maa jeg akseptere. Hvids det er rigtigt sent, henger jeg de op, og goer resten den neste dag. Jeg synes det fungerer rigtigt godt, og jeg behoever ikke at slaa dem. Det er hurtigt overstaaet, og jeg synes det er meget mere humant end at slaa dem 1-2-3 gange, eller flere, som jeg er sikker paa at mange maa goere.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2011, 12:13 »
Jeg synes ogå det det er det at skulle slå dem bevidstløse der er det værste, for slår man ikke hårdt nok skal de have flere gok..... /d
Mand og 3 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #12 Dato: 02 Oktober , 2011, 12:34 »
Når jeg slår dem foregår det med et stykke gammelt vandrør på ca. 20 cm. Det slår så hårdt at de ofte bare dør af det første slag fordi slaget simpelthen knækker nakken på dem (deraf kommer vel også navnet "totenschlager" som man kalder dette instrument i "finere" kredse...), men så har jeg jo heller ikke bedøvet dem først...  ::)  Slemme slemme mig...   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #13 Dato: 02 Oktober , 2011, 12:59 »
Susanne jeg er en der har det som dig - er også frygtelig pivet... men vil gerne selv kunne gøre det... er dog ikke kommet helt der til - men 5 hanekyllinger går og venter
så jeg er meget spændt på en tilbagemelding fra dig om funktionen i "dræberkloen"

Pøj pøj med projektet

og go' søndag til jer alle
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Oktober , 2011, 19:13 »
Jeg finder det meget nemt og barmhjertigt at slå først og så hukke hovedet af bagefter...meget mere barmhjertigt end at tage en køledisk kylling op i indkøbsvognen!!! Men dette apparat - hvis det blot knækker hals på hønen, skal denne vel bedøves inden, altså med et slag eller den industrivenlige metode bestående af dødelig strøm? Og bagefter er der jo ligeså mange nerver i dyret? Og det skal jo også have hovedet helt af, altså med kniv eller økse, ik? Eller skærer du blot hovedpulsåren i halsen over og lader den dryppe af? Hmmm...jeg er altså ikke fortaler for den slags fine redskaber  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling