Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben, skurv, mider eller andet?  (Læst 10124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Kalkben, skurv, mider eller andet?
« Dato: 01 Oktober , 2011, 22:37 »
Hej alle!
Jeg har en dværg silke fra efteråret 2010, som har haft lidt problemer med bentøjet - benene så/ser noget hvide/grå ud og hun står tit på et ben og haltede af og til. Så gav jeg hende en gang majs-olie på lamsebenene og hele flokken 2-3 gange hønseguf - godt med hvidløg. Det så ud til, at hun fik det bedre - benene så pænere ud og hun haltede heller ikke længere, synes jeg.

Så tog jeg 3 dage til Jylland og kommer hjem og finder hende nu igen helst stående på 1 ben og dertil nu helt skaldet i hoved og på halsen? Hun spiser, men er ikke over-grådig - det skal dog siges, at hun altid har været lidt forsigtig (går med store silkehøns). Kan de have plukket hende eller har "noget" spredt sig til hovedet?

Hvis nu jeg giver hende vaseline på benene nogle gange, oliere siddepinde mv. hvad skal jeg så gøre med hendes hals og hoved? Og det der stald-chock - hvor skal det hen - hvad gør man med det?

Alle gode råd modtages meget gerne!

mvh./Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kalkben, skurv, mider eller andet?
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2011, 22:48 »
Hej Nanna.

Nu skal vi lige holde skidt fra kanel, som man siger.

Typisk er bentøjet én ting og fjerdragten en anden.

Hvis bentøjet har belægninger i de farver du beskriver tyder det på angreb af kalkmider, som kan behandles med grundig smøring af et par omgange med madolie eller vaseline (eller en lidt dyrere version, Nix-creme, som købes på apoteket). Men jeg har ikke oplevet halten pga af kalkmider, så den skavank må skyldes andre årsager. Check om den har et fremmedlegeme siddende i foden (torn, glas/sten-splint eller lignende)

Hoved/hals har jeg ikke umiddelbart et bud på men måske andre kan hjælpe her.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2011, 22:51 »
Det er ikke sikkert de to ting hænger sammen, hun kan jo være i gang med at fælde, og så kan de altså se ret usle ud.
kalkben skal være helt væk inden man holder op med at behandle, så du kan jo fortsætte med at smøre ben, indtil de er helt fine og glatte.
Staldchok er et insektmidel på spray, og skal i få pust under vingerne og evt i måsen, men prøv at se hende efter helt nede ved huden på ryggen og under vingerne, så kan du se om hun har utøj.

hønen kan halte pga. kalkmider, men så er det virkelig slemt, så det er det nok ikke, jeg ville undersøge om hun har ondt i benet, ved at prøve at bøje og strejke, og se det godt efter hele vejen op
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2011, 23:10 »
Mener nu at kalkmider godt kan sprede sig til hovedet..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2011, 23:15 »
Der tror jeg umiddelbart at du står ret alene!!
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2011, 23:15 »
Hvis hun er meget hårdt angrebet tror jeg at jeg ville give hende nogle dryp i nakken med frontline. men pas på ikke for meget, hun vejer jo ikke alverden..og så ikke spise hendes eventuelle æg i en måneds tid..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2011, 23:23 »
Pilegaarden: Synes at ha læst det et sted, men så må der flere på banen ;)
Mvh. Rikke

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2011, 23:56 »
Det med den manglende fjerdragt er nu nok pga fældning. Mine høns ser også ret usle ud for tiden.
Bentøjet skal da behandles mod kalkben. Jeg har engang købt en høne der faktisk haltede pga kalkben. Den blev smurt rigtig meget, og så kom den sig, men det kan jo også være en rift under foden eller en forstuvning m.m. Prøv at undersøg dens ben grundigt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2011, 07:41 »
Mener nu at kalkmider godt kan sprede sig til hovedet..

Du har ret Rixen

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20655.0;topicseen

Denne tråd handler om kalkmide angreb i hovedet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2011, 07:52 »
Prøv at søge på scaly face på google. Det er næbmider hos undulater, som angriber hoved og ben - vist nok det samme som kalkbensmider hos høns.

http://undulatsiderne.dk/undulatselect.asp?ID=43
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2011, 12:48 »
Tak for alle svarene - jeg tror, det er rigtigt, at de 2 ting ikke hænger sammen - hønen ligner slet ikke billederne af de 2 høns med "kalk-mider" i ansigtet og heller ikke undulatern. Hun er "bare" blevet skaldet på halsen - ligner faktisk en nøgenhals eller grib.... og så med en lille hårtjavs tilbage på toppen af hovedet. Hun er ikke hvid eller grå i huden i hovedet, og der sidder ligesom nogle stubbe.

Kan være hun bare fælder og så er begyndt med hals og hoved - resten af fjerpragten er heller ikke imponerende....

Jeg tror hele banden får et fodbad med æstetiske olier i aften og så pensler jeg siddepinde med petroleum, og så en hovedrengøring i morgen, og så må jeg se med "nøgnehalsen".....

mvh./Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2011, 14:32 »
Kalkben miden kan godt sprede sig til hoved dele.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Oktober , 2011, 20:13 »
Nå nå..jeg var ikke helt på afveje ;)
Mvh. Rikke

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 06 Oktober , 2011, 21:37 »
Lukker og slukker.

http://www.birds-online.de/gesundheit/gesparasiten/grabmilben_en.htm

Som det fremgår af artiklen er det to forskellige men beslægtede mider der er tale om.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Oktober , 2011, 09:54 »
Så skal vi da lige ha revideret vores eget leksikon

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=19