Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskus and lige lagt sig på æg?????  (Læst 3595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
moskus and lige lagt sig på æg?????
« Dato: 01 Oktober , 2011, 21:09 »
 i dag kunne jeg pludselig ikke finde min blå and fra forrige år. (er nede og fodre dem hver 2 dag)

sørme om hun ikke havde lagt sig på æg !!! har slet ikke opdaget hun har samlet æg (der var pænt mange i reden) hun HAR enda fået et hold ællinger i år.

er der nogle der SÅ sent har prøvet at få ællinger?

jeg fik et lille hold for 1 måned siden og venter et mere her om en uges tid. og det syntes jeg er sent nok.

men tænker hun kan få lov at ligge og så må der komme dem der gør. så må jeg jo bare håbe der kommer flest blå. de er nemmest at komme af med.  ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: moskus and lige lagt sig på æg?????
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2011, 10:13 »
Ja, jeg har flere gange haft ænder der har ruget på denne tid af året. Min erfaring er at det aldrig bliver lige så godt som når de får ællinger i foråret. De bliver ikke lige så store som deres ældre søskende og deres forældre. Sandsynligvis på grund af at de bruger så meget energi på at holde varmen at der ikke er nok energi til at vokse ordenligt. De får jo heller ikke alle de "gode sager" som "forårs ællingerne" gør.

Så skriver du at hun endda har fået et kuld ællinger i år. Jeg har ænder hvert år der får 3 kuld ællinger ::)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2011, 10:19 »
Havde en andemor der udrugede ællinger i januar et år. De kom på deres første gåtur med mor i 10 cm sne på vej hjem til stalden efter de blev udklækket, for den havde åbenbart ikke været god nok at ruge i  ::)
Alle overlevede og blev helt fine :D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2011, 17:55 »
ok, det lader til det går trods tidspunktet.  ;D så håber jeg da min andrik har fået befrugtet ægene så de får noget ud af anstrengelserne.

skal jeg regne med samme rugetid eller lidt længere?

Danny: ja det har jeg hørt der er nogle der gør  :) mine går sammen med ællingerne hele tiden så tænker det er derfor de ikke bliver skruk igen. og så har de de andre år først fået ællinger midt/sidst på sommeren. fugle har også spist rigtig mange æg i år, så de har ikke fået en rede fuld.  har solgt alle mine andre hunner der i år har fået ællinger så ved ikke om de også finder på at lave flere i år.

hende jeg har fik sit 1. kuld d. 26 maj.

og den første startede med at ruge i år mens det stadig var frostvejr ;D der kom de første 8 ællinger 4 april.

så man må sige det er en lang ællinge sæsson  ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline claus74

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2011, 19:37 »
ja den samme rugetid

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2011, 19:59 »
nå, der kom ingen ællinger fra hende der nu har ligget meget for længe. alle æg var ikke befrugtede.

og så har jeg tjekket alle 16 æg den anden havde lagt sig på. og her det samme, ingen befrugtning. (ser heller aldrig han er på dem nu på denne tid)

alle æg er smidt væk, og nu ligger de to madammer på en rede uden æg.

hende der har ruget tiden ud så dog ud til at godt kunne opgive sit skrukkeri. den anden var jo kun lige begyndt, og så bestemt ikke klar ud til at opgive.

mangler ikke ænder og det er lidt en lettelse der ikke kommer flere. men syntes godt nok det er synd når hun har ligget så længe uden at få noget ud af det.

håber da de opgiver og ikke bare lægger æg igen.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå