Nu har jeg kigget lidt i mine noter jeg tog fra Jørgen Liljensøes bog, da jeg byggede hønsehus/voliere...
Noterne er taget med henblik på store høns.
Redekasser1 for hver 4 høner. Ikke mindre end 40 x 40 x 40 cm. med indgangshul på ca. 25 x 25 cm. 8 til 10 cm. høj forkant.
Skal kunne åbnes/ enten foran eller i toppen. Strøelse = I bunden ca. 2 cm. tykt lag tørt grus + hø.
Anbringes samlet, så tæt ved indgangsdøren som muligt (praktisk). I halvmørke – anbringes i hønsehusets mørkeste hjørne.
Males med mørk farve indvendigt. Evt. forhæng af stof på den indvendige side af indgangshullet, klippet i strimler.
Anbringes ret lavt. Højst 50 cm. over gulvhøjde. Gerne direkte på jorden. Hvis de anbriges oppe, skal der være siddestang 15 – 20 cm. ud for indgangshullet.
Jeg har senere erfaret at det nok ville have været en god idé at redekassen var indbygget i væggen, således den kunne åbnes udefra og således at hønsene ikke ville bruge toppen som soveplads
SiddestængerHøvlet lægte på ca. 3,6 x 5,6 cm. Bredsiden opad. Kanterne rundes med høvl. Skal kunne afmonteres let (pga. rengøring). Ca. 4 høns pr. meter siddestang. Bagerste siddestang 35 cm. fra væggen.
Ca. 55 cm. over gulvhøjde. Afstanden mellem siddestænger, mindst/ca. 35 cm.