Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination ND  (Læst 3717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Vaccination ND
« Dato: 30 ſeptember , 2011, 09:25 »
Hej

I morgen skal mine høns vaccineres for Newcastle Disease hos en anden hønseejer.

Nu når det er første gang jeg skal prøve dette har jeg et par spørgsmål som jeg håber I kan svare på  :)

1) Hvor stor er risikoen for at det går galt? Jeg mener at have læst andet steds at der er 2-3% dødelighed?

2) Nu skal de først vaccineres kl. 12.45 - og da hønsene ikke er kæletamme vil det nok blive en meget stressede opgave at indfange dem om formiddagen. Derfor regner jeg med at putte dem ned i kasserne (flyttekasser) før solen står op, men er det problemer med at de skal være så lang tid i kasserne? Jeg lader kasserne stå inde i hønsehuset indtil transporten og sørge for at lave rigeligt med ventilationshuller i kasserne.

Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination ND
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2011, 09:50 »
Det er svært at svare på, hvor stor dødeligheden er. Vi har i år i klubben fået vaccineret første gang ca. 300 høns og der var der desværre en som døde.
Anden gang har vi fået vaccineret ca. 700 høns uden dødsfald.

En anden ting er om det foregår ved vaccination i nakken eller i brystet, dette har også været diskuteret en del gange. Jeg har hørt om dødsfald ved begge metoder.
Vaccination i nakken anbefales. Jeg har dog set vellykkede vaccinationer ved vaccination i brystet med en MEGET kort nål.

Men igen der er/kan være en risiko ved alt hvad vi foretager os her i livet. Dyrene skal jo møde raske (det er jeg ikke i tvivl om de er) og stressfrie, dette er straks værre at se/måle..

Du kan godt pakke dem om morgen, men de må ikke blive for varme. Og fjerkræ BLIVER meget varmt, når de sidder i papkasser.

Skal du forøvrigt udstille, siden du vil have dem vaccineret ?
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2011, 09:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:05 »
Ja jeg skal udstille dem ved Hadsten Open, Hadsten Fjerkræklubs udstilling den 18. - 20. november :D

Så må vi se hvad fremtiden bringer, mht. avl og udstillinger. Men jeg har da til hensigt at vi skal have kyllinger til foråret og fortsætte med at udstille!
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:09 »
Super, for der mangler i høj grad nye seriøse avlere og udstillere. Så vi også i fremtiden kan besøge fjerkræudstillinger og nyde mangfoldigheden af de mange racer og farver som der nu findes.

Grunden til jeg spørger er at der nogengange er nogen som spørger om de SKAL vaccinere deres fjerkræ- men hvis IKKE de skal udstille eller vise dem frem ved P.R arrangementer og lign. så behøver de ikke at vaccinere.

Held og lykke med dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

bly viol

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:24 »
nu du lige er her lene . må mine isabel brahma blive udstillet i volierer når de ik er godkendt ? for så skal de vacc på tirsdag sammen med de andre jeg skal udstille

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:31 »
Jeg ved ikke om han fik en special tiladelse, men jeg ved at Peter Agger udstillede perlegrå britisk araucana ved en lokaludstilling før de blev godkendt.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:41 »
har lige talt med dffr og det må jeg gerne . har også en sjov race mere i ærmet der skal med hehe . eller 2 måske  ::)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:43 »
Jeg ser ingen problemer i, at de må stå der som P.R . Men de kan ikke bedømmes for dommere må/kan ikke dømme noget, som ikke er opført i standarden.

Medmindre det ER nyopdræt på LU.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

bly viol

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:53 »
takker min guru  /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:56 »
 <G
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

bly viol

• Gæst
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2011, 14:59 »
nej lene er da meget kønnere end ham der  ;D