Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ind om natten  (Læst 5720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
Ind om natten
« Dato: 29 ſeptember , 2011, 16:09 »
Hej!
Jeg har 1,4 Gul Orpington. De er fra februar i år, og jeg fik dem hjem i maj måned (mine første høns)  *b.

Jeg har lii et spørgsmål som jeg håber nogle kan give nogle gode svar eller forklaringer på.

Jeg har hønsehus i en stald, og en lem ud til en indhegnet hønsegård.
Jeg har indtil nu ikke lukket lemmen om natten, da der jo ikke er koldt. Jeg har bemærket at de om aftenen ikke går ind, der sidder to helt tæt sammenklemt i smuthullet, og resten udenfor. Det må de enli selv om, men nu hvor der begynder at blive koldere, er jeg lidt træt af at der sætter sig et par stykker i smuthullet, indtil der er kulsort, og så er der jo ikke nogen der rører sig ud af flækken, hvilket betyder at de sidste 3 sidder udenfor hele natten..

Skal jeg lokke dem ind inden der bliver mørkt og så lukke for lemmen, eller finder de selv ud af at gå ind når der bliver koldt nok?  ???

Anja Østedgaard

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
Sv: Ind om natten
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2011, 16:33 »
Hej Anja,
Lige netop Gul Orpington kan godt være lidt små-besværlige.
De gider f.eks. heller ikke sidde på pind, men vil hellere sove sammen
på gulvet eller i reden, hvor de overskider det hele big time  ;D

Prøv at give dem et venligt los i r.... og se om de ikke går indenfor.
Good luck....

/Klaus

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2011, 17:40 »
Det med at sidde på pind er jeg glad for du skriver, troede nemlig bare det var mine høns den var gal med. Hehe.. Men nu er de også så heldige at de har en god portion halm i hønsehuset, så hvis jeg var høne ville jeg os hellere ligge der i stedet for at sidde på pind..

Ang. det med at gå ind,- jeg prøver ;)
Anja Østedgaard

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2011, 18:12 »
Man kan de enli selv adminstrere kulden??  ???
Anja Østedgaard

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2011, 18:26 »
Har du prøvd å sette på lyset inne i hønsehuset? Det kan være lurt. Hva med å servere en liten kveldssnacks der inne, da kommer de vel deisende inn av seg selv? Jeg har lært mine at når jeg roper en bestemt lyd så er det noe godt på gang, da kommer de stormende fra alle kanter så jeg kan lukke dem inn når jeg vil. Jeg tror ikke de administrerer kulda selv, prøv å få dem inn.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2011, 18:58 »
Hvor er det fedt at du kan råbe en bestemt lyd! Respekt! hehe.. Jeg har lige været ude og kalde dem ind, jeg kan dog ikke bare kalde på dem, jeg skal lii smide lidt korn derinde, så kommer de. skulle godt nok lii ud og løfte den sidste madamme ind. Men ind kom de, og jeg fik lukket lemmen  /o

Tak for jeres svar!!  :)
Anja Østedgaard

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2011, 20:56 »
Man kan de enli selv adminstrere kulden??  ???

Hej Anja,
Det gør ikke så meget med kulden. Høns er pr. definition udendørs-dyr, og er designet
til at holde kunden væk fra huden = fjer...  ;D
De skal nok finde ud af det. Hvis nogen er utilfredse med at være udenfor og der sidder 2 i hullet,
er jeg ret sikker på at de rotter sig sammen og "musher" sig ind... Bare rolig.

Jeg er mere bekymret for om du har ræve/mår/hunde/katte/ugle-sikret din hønsegård?
Alle mulige monstre lusker rundt om natten uden for hønsegården...  :o

/Klaus

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2011, 21:59 »
Prøv at sætte lys op, evt. med en timer på så der er lyst indenfor om aftenen. Nogen høns kan ikke lide at gå ind om aftenen fordi der er helt mørkt.

Jeg har timer på mit lys så det tænder en halv times tid før det er helt mørkt. På den måde kan alle hønsene finde deres pladser på pindene inden lyset bliver slukket og der er ro på og ingen ballade.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Oktober , 2011, 13:57 »
Klaus - min hønsegård er helt sikret for trolde o.lign utøj om natten! :P Hehe..

Jean - Det er bare fordi jeg har læst mig til at det der med at have lys indenfor med automatisk tænd/sluk ikke er særlig smart da hønsene går ind, men så BUM, pludselig er der mørkt når lyset slukker.. Men har ikke prøvet det.. ku være jeg sku forsøge.. Mine orper gider ikke sidde på pinden alligevel :P
Anja Østedgaard

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 Oktober , 2011, 14:09 »
Du skal holde øje med hvornår der er ro på om aftenen og så slukke en halv times tid efter... /o
Mand og 3 børn

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Oktober , 2011, 14:22 »
Okej  ;)
Anja Østedgaard

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 04 Oktober , 2011, 14:31 »
Jeg har lys ved mine, indtil klokken 20:00, og det bliver jeg ved med, hele vinteren. Tænder også om morgenen, lige lidt i 7, og så indtil det er lyst udenfor, også hele vinteren over.
Det giver hønsene lidt længere tid til at spise, og til at producere æg, så der kommer nogle hele vinteren. (Australorps)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Oktober , 2011, 14:56 »
Det er også meningen at jeg skal have en lampe sat op med auto. tænd/sluk til om morgenen, det er mere der om aftenen jeg er i tvivl om hvad det er jeg lii skal gøre..  :-\
Anja Østedgaard

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 Oktober , 2011, 20:07 »
Sidst på eftermiddagen idag, tændte jeg lyset i hønsehuset som anbefalet. Har lii været ude og opdatere, og hønsene var pænt gået ind, og havde lagt sig 3 stk. i en dynge, og 2 stk oveni hinanden i den ene redekasse.. Dyyktige høns! Så ku jeg fint lukke lemmen :)
Anja Østedgaard

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 Oktober , 2011, 20:20 »
 /o /o /o Dyyygtiiig  /o /o /o
Mand og 3 børn