Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne syg eller?  (Læst 4102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Taaen

• Passiv bruger
Høne syg eller?
« Dato: 29 ſeptember , 2011, 09:26 »
Jeg har en lille besætning af blandede høns. 1 orpington høne og 1 wyandot høne 4 store wyandotter kyllinger fra marts md..
Den ene kylling opfører sig yderst mærkeligt. For det første går den ret dårligt ala den har haft slået sig eller lign. Den virker som om den ikke rigtig kan holde balance til tider og så sætter den sig ned. Rejser sig lidt efter og går igen. Den kan ikke helt følge flokken og den holder mange pauser i løbet af dagen hvor den ligger i en sol plet i haven og sover. Den spiser og drikker men den er aparte i sin adfærd ift til de andre.Det har stået på i cirka 14 dage. Mine høns går  iøvrigt frit rundt i hele haven. De er alle håndtamme og sorte som vi har døbt hende er selvfølgelig den der er mest tam.
Er der nogle bud på hvad hun må fejle. Skal jeg aflive hende??
Mvh Trine

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høne syg eller?
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2011, 09:57 »
Vokseværk kunne være en del af problemet, men har du tjekket hende efter i alle ender og kanter, og set om der er noget du kan sætte en finger på, feks, bøje og strække benene og se om hun ømmer sig..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2011, 10:22 »
Prøv at løfte hende og se om hun vejer lige så meget som de andre. Hvis hun er meget let, tror jeg ikke hun klarer den, jeg har hvert år en eller to kyllinger, som det sker for. En garvet avler har sagt, at det måske kan være coccidiose.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Taaen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2011, 10:23 »
Jeg vejede hende i går aftes ift. til hendes søskende. Hun er lidt lettere. Hun har faktisk tynd mave efter hvad jeg kan se, men hun spiser og drikker men går ikke rundt og skraber og spiser græs og grønt som de andre.Kan hun komme sig over det der mave ting eller er det lettere at slutte nu!
Skal jeg lade hende få fred!? Lider hun- vil nødigt have at hun lider.
Der er ikke tegn på udefrakommende skader.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2011, 12:32 »
a.38 med lidt kul og et fed hvidløg.
Kullet samler maven, a38 har de rette bakterier, og hvidløg er super mod alskens dårligdom....
Kullet skal være rigtigt kul som fra afbrænding af træ...
ellers kan man købe aktivt kul i en akvariebutik, eller foderstof, hvor der er tilbehør til fisk.
lav en lille portion, og se om ikke det kan glide ned,,, jeg røre sommetider lidt sukker i første gang så det ikke er for surt. ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn