Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 3 haner og 1ar høne  (Læst 1889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 3 haner og 1ar høne
« Svar #15 Dato: 28 ſeptember , 2011, 19:10 »
Jeg synes nu det er uretfærdig, og du har fået mange høflige svar på din forspørgsel.
De medlemmer herinde der har høns kun for ægenes skyld,  har ikke en hane, til at befrugte ægene, så derfor ingen kyllinger, og derfor ingen haner i overskud.
Det kunne du jo vælge, så du ikke har problemet til næste år.
Det er jo det der er ved at avle høns, at der bliver enormt mange haner i overskud, og lige nu har de fleste jo så rigeligt, og har derfor ikke mulighed for at overtage dine, eller bare en.
Det er jo ikke for at fornærme dig at  det bliver foreslået at slagte dem, det er jo for de fleste af os en del af det.
Jeg har selv overskud af haner, og har været heldig at sælge en, men forventer ikke at der er afsætning for flere, og så må de i gryden i de kolde vinterdage.
Jeg kan sagtens forstå du ikke har lyst til det, men så vil jeg altså foreslå du ikke har en hane til videre avl, så kan du hygge med dine høner og æg til hønsene falder døde om af ælde, og få nogle nye efterhånden.
Fortsat god fornøjelse med dit hønsehold.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 28 ſeptember , 2011, 19:22 »
Hovsa, jeg kommer lige til at tænke på KAPUNER... Hvad mon det koster at få kastreret en hane? Så er problemet da løst da kapuner vel hverken løber efter høner eller galer, vel?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #17 Dato: 28 ſeptember , 2011, 19:47 »
Jeg har også en masse haner i overskud, og jeg KAN ikke slagte dem. Slut, prut, finale. Jeg kan spise dem, ja, men jeg slagter dem ikke! Hvis der er tale om nødslagtning SÅ kan jeg finde øksen frem, men ellers ikke.

@Pia: Prøv med en annonce på dba.dk, og gør lidt "lækkert" ved annoncen. Ta' nogle flotte billeder, skriv det er til levebrug, ikke til slagt. Skriv at de er store, flotte, tamme, spiser af hånden, tillidsfulde og kommer når man kalder... Smør tykt på! Jeg har afsat 2 amrocks haner på den blå avis på den måde - til 80 kr. stykket :D. Nu har jeg "kun" 8 hanekyllinger tilbage, og de ender i gryden, når Lars en dag får taget sig sammen til at svinge øksen. Jeg har med vilje ikke gjort så meget for at få dem tamme, men tjaa, de kommer nu alligevel og spiser af hånden allesammen, så det er alligevel lidt vemodigt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 28 ſeptember , 2011, 20:09 »
Ja, undskyld mine sure opstød, har nu fået nogle konstruktive svar på evt mulighederog dem takker jeg for. Jeg er blevet endnu en erfaring rigere, nemlig at jeg næste gang skal have kyllinger som er kønsbestemte... Det er iorden at have forskellige holdninger, men jeg ville ikke selv fremture med hvad man bør og ikke bør, for alt skal jo have en begyndelse. Jeg har både været til dyrlæge med den første syge høne jeg havde.. kørte  km til en fantastisk dyrlæge som af egen interesse obducerede min høne, som han aflivede pga svulster på æggelederne, viste det sig. Og nogle er blevet aflivet på huggeblokken pga andre og forskellige ting. Den sidste hønemor fra det hold jeg overtog ved indflytningen har jeg stadig, selvom nogle mente hun også skulle på huggeblokken. Hun er blevet mere kontaktsøgende og går fint med kyllingerne og sætter dem på plads når hun finder det nødvendigt. Jeg er stadig under læring men vil tilstadighed opfordrer til at fare med lempe, før man tolker. Det er meget sårbart for en nybegynder, at skulle tage afsked med så unge dyr, som jeg har overtaget fra de var en uge gamle. Nuvel... tak for jeres gode råd, både de gode og de mindre gode.. Jeg vil gå i gang med at sætte annonce i avisen.... for der er virkeligt flotte mine haner. God aften til jer.

Og så lige en lille historie... man siger at fjerkræ er dumme men hør lige her. forleden sad vi i køkkenet og spiste og mørket var ved at sænke sig. Jeg undrede mig over at kyllingerne sad på verandaen på gelænderet og ikke var gået i seng i deres hønsehus som de plejer. Da jeg går ud og kigger ser den ene op på mig og hopper herefter op og flyver ind mod glasruden på døren, formentlig fordi den ikke ser glasset. Den ville på en eller anden måde have min opmærksomhed og da jeg går ud i hønsegården, ser jeg at den lille lem til huset er gået i så de ikke har kunne komme ind. Det synes jeg er ret sejt. Tak for i aften!

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 28 ſeptember , 2011, 20:12 »
Tak Tanja... Dejligt at høre at andre har det som jeg... Og jeg vil straks i morgen følge dit råd.  Knus

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 28 ſeptember , 2011, 20:18 »
Tak Johanne, dejligt med et positivt input:-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #21 Dato: 29 ſeptember , 2011, 06:39 »
Tak Tanja... Dejligt at høre at andre har det som jeg... Og jeg vil straks i morgen følge dit råd.  Knus
Hvis du har brug for hjælp til billedredigering til din annonce, sender du bare et par billeder til mig, så vil jeg gerne "peppe" dem lidt op for dig :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 29 ſeptember , 2011, 10:18 »
Hej Pia

Jeg forstår dig så godt.
Jeg kan heller ikke hverken slagte eller spise mine høns/haner.
Er dog så heldig at have en mand som gerne hugger hoved af når det er nødvendig, men her ryger de direkte i skraldespanden og ikke gryden.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 29 ſeptember , 2011, 16:48 »
Hvor er I skønne, tusinde tak:-) Mine bliver helst ikke slagtet for de er små(store) hanekyllinger med den flotteste fjerdragt, kastaniebrun og blå lange halefjer. Meget meget smukke, og de går så fint sammen, endnu.. hverken aggrassive eller noget som helst. Det er kun fordi de galer hinanden op på skift og nu kender jeg  også forskel på deres galen,... sjovt.

Tanja, jeg finder lige ud af det og så skriver jeg til dig. Jeg plejer at tage billeder og så sætte dem ind på de respektive net sider. Men dog vemodigt at de skal væk, for de er jo skønne. Men de gale altså 3 gange så meget som jeg tror mine naboer bryder sig om.

Kram til jer