Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 3 haner og 1ar høne  (Læst 1900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
3 haner og 1ar høne
« Dato: 28 ſeptember , 2011, 12:29 »
Nå, nu er det endelig bevist, at de kyllinger som jeg har opfostret og passet  og plejet viser sig at være 3 haner og kun en enkelt høne. De galer og galer på skift... har vel fundet ud at at de rent faktisk har en røst så stor og fin. De er alle tamme og skønne, omend jeg er nødt til at skille mig af de de to haner, hvis ikke jeg skal have den halve by
på nakken. Så er der nogen som evt har et godt råd til hvordan jeg sikrer mine haner et skønt blivende sted udenom huggeblokken. Snøft... det vil jo ikke være til at bære.

De er nu ca. 3 1/2 måned gamle og er mørke med blå hale... faktisk ret flotte men af ubestemmelig race. Min høne ligner dog nærmere en blanding af en due og en vagtel... men sød det er hun. Hun går sammen med den store af hanerne og derfor vil jeg nødig skille dem ad.

Af de to som skal afsted, har den ene hane en deformitet på den ene løber, men den har altid været den hurtigste til at fange orm og er også den frækkeste af de tre. De anden lyder mest som et rustent søm med stemmen som er i overgang, men det bliver dog bedre.

Hvis nogen evt vil bytte for et par hønekyllinger eller modtage mine haner uden omkostninger og udenom huggeblok, vil jeg være lykkelig.

Hilsen Pia

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 3 haner og 1ar høne
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2011, 12:51 »
Uha, det bliver nok ikke nemt.... Vi har alle et overskud af haner lige nu. Racerene, udstillingsegnede haner - der bliver slagtet fordi man nu engang ikke har brug for lige så mange haner som høner. Vi har f.eks. slagtet 30 nydelige Araucanahaner de sidste dage. Søde og venlige - men højtgalende.
Det kan da være at du er heldig at nogen vælger dine haner f.eks. fordi de er tættest på eller er gratis. MEN problemet opstår jo igen næste år og næste. Hvorfor ikke hoppe ud i det og få nogen til at vise dig, hvordan man slagter høns. Når først man har taget sig (gevaldigt, det skal siges :o) sammen, så er det ikke så slemt og hanerne skal ikke ud på en skræmmende køretur og ende i en fremmed flok. Faktisk er den løsning jo kun lettest for dig.
Der plejer at være god hjælp at få fra DFF og det er rart at en anden har ansvaret første gang. I øvrigt er det en god ting at kunne hugge hovedet af sine høns også i et nødstilfælde. Det hører ligesom med når man har høns *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2011, 12:55 »
TAK Ankerine. Jeg sad virkelig og spekulerede på hvordan jeg kunne forfatte den besked diplomatisk. Det er du meget bedre til en mig. :D Man SKAL kunne slagte sine haner (og høns) selv hvis man vil have fornøjelsen med at have kyllinger. Ellers må man vente og købe dem kønssorterede. Og til trøst, så smager hjemmeavlet unghane bare noget så fantastisk. Også selv om de har været søde og tamme. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2011, 13:00 »
aiii, det kan jeg altså ikke ... kald mig så uegnet som fjerkræholder.... de har jo boet i mit værelse mens det var koldt.... nej nej, der må findes en anden løsning... altså... phmmmffrrrr....

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2011, 13:24 »
Jeg har jo fjerkræ for hyggens skyld og ikke for udstilling, og håber da at der findes nogen som har det ligesom jeg..... de er rigtig flotte og måske er de også af en særlig race, men mest er de tænkt til at lægge æg og have det godt rundt omkring i min have. men æg kommer de så nok ikke til at give. Håber på et alternativ til en huggeblok. Og spise dem er da det mest afskyelige jeg kan komme tanker om. Føj!

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2011, 13:48 »
Problemet er at når man får kyllinger, så er halvdelen gennemsnitligt altid hanekyllinger, og dem har man jo ikke brug for i samme mængde som hønerne. Så enten opretter du et pensionat for afdankede haner og lever med larmen, eller også håber jeg da du finder en anden løsning. Men at afsætte haner (af ukendt herkomst gør det ikke lettere) er ikke nemt. Især hvis de ikke må afsættes til andre der gerne vil sætte tænderne i dem.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 ſeptember , 2011, 14:29 »
Man kan aldrig regne med at kunne afhænde sine haner til andre hønsegårde.

NB: alm. hønsehold er rigtig hyggligt, men det er udstillings-hønsehold altså også. Det er rigtig råhygge  ;D

NB: hjemmeavlet slagtekylling det er MUMS. Man ved hvor godt den har haft det og ikke mindst hvordan den er blevet aflivet human. Ikke lange stressede transporter og lange slagtebånd med hængende levende skrigende slagtekyllinger på vej mod "halshuggeren".
Men OK, nogen mennesker syntes måske disse slagtekyllinger ikke er FØJ men MUNS.  >:( på trods af deres voldsomme lidelser.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 ſeptember , 2011, 14:57 »
Jeg ved godt at det er bedre med mumsehøner og haner som har haft et godt liv, og jeg køber derfor heller aldrig burgæg eller burhøns til at spise. Mine fugle går rundt i hele haven og har et skønt liv, men jeg har ikke fjerkræ fordi jeg vil spise dem, og hvis nogen siger at fjerkræ kun er til de som har hår på brystet og slagter de som ikke duer mere, ja så må jeg stoppe med at være fjerkræs holder. Jeg spiser jo heller ikke hverken min kanin, eller marsvin eller katte eller min hund. Spiser i øvrigt aldrig kanin, at den årsag at jeg selv holder kanin som kæledyr. Så jeg mener stadig at der må være nogen herinde som har høns for at få æg, og fordi de synes det er hyggeligt. Og disse er kun 4 mdr og fejler absolut ingenting.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #8 Dato: 28 ſeptember , 2011, 15:09 »
De fleste gider altså ikke smide foder efter haner der ikke skal bruges til avl, og ikke må spises. Der er vist ikke mange der svømmer i penge herinde. Derimod vil vi gerne holde høns, ænder og gæs m.m. som har et godt liv. Og et godt liv må altså også afsluttes på et tidspunkt. Det gælder for alle dyr. Man få jo også aflivet sine hunde/katte m.m. når de bliver for gamle og syge. Og haner dem spiser man så i stedet for. Hvis du ikke kan komme af med dine overskudshaner til leve-brug, så må du enten beholde dem selv, eller sælge/forære dem til nogen der vil slagte dem selv. Jeg har fine flotte ringede hanekyllinger af 2 racer, og der er flere der kunne blive fine avlshaner, men jeg gider ikke engang prøve at annoncere med dem. Hvis nogen vil købe mine racer skriver de en efterlysning, og så melder jeg mig selvfølgelig på banen, men ellers slagter jeg dem og spiser dem med stor fornøjelse. Og de er også pænt tamme og går frit i haven og hygger sig. Kommer styrtende så snart jeg viser mig. Jeg lever i tryg forvisning om at de lever et skønt hønseliv indtil de møder øksen og stegegryden.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 ſeptember , 2011, 15:21 »
Så jeg mener stadig at der må være nogen herinde som har høns for at få æg, og fordi de synes det er hyggeligt.

Jeg forstår dig godt og jeg havde det heller ikke nemt første gang jeg skulle slagte. Der er masser herinde, der kun har høns for hyggens og for at få æg, som du selv skriver. Men... uanset hvor meget man holder af sine hanekyllinger, så kommer de altså aldrig til at lægge æg 8)

Det er dog indimellem lykkedes nogen af komme af med kælehanen, fordi de ikke nænnede at slagte ham. Så prøv da det først! Men ellers vil jeg foreslå dig det samme som Henriette: giv dem bort og lad andre slagte dem.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2011, 15:28 »
Nu går de her altså ikke under kategorien aldrende og syge men er kun 4 mdr. Jeg ved godt at mange mange mennesker har et andet syn på det, og nu har jeg forstået det. Men jeg tilhører en anden kategori og hører gerne fra ligestillede med gode forslag til hvordan jeg afhænder mine haner udenom suppegryden.

Og Tanja, tak....

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 28 ſeptember , 2011, 17:30 »
Så må du lade være med at ruge kyllinger ud Pia, og kun købe voksne høns når du har brug for udskiftning :) ellers vil du stå med dette problem hvert år. Du kan forære dine høns væk, til folk som lover aldrig at slagte dem men så snart de er hjemme finder øksen frem. Så hellere gøre det selv og vide at det foregik uden stress.

Jeg er 99,9% vegetar, det eneste kød jeg spiser er haner jeg selv har opdrættet. Sidste år havde jeg 4 i overskud, i år ingen så ingen kylling til mig.

Jeg har ikke spist gris, ko, kylling eller andet fjerkræ i 15 år, med med disse haner ved jeg at de har haft et godt liv og de opdagede intet. Køledisken er for mig mord, mens slagtning af overskuddet hjemme i baghaven er en del af naturens gang.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 ſeptember , 2011, 18:07 »
Jeg har nu ikke selv ruget ud, men af godt hjerte købt dem af en som rugede æg ud. Lige nu er jeg oprigtig ked at det over at mine kyllinger måske skal lade livet fordi de er uønskede og alligevel får jeg den der løftede pegefinger over at jeg ikke helt forstår det basale grundlæggende koncept i at holde fjerkræ, nemlig at få ÆG og KØD samt UDSTILLING!!! Hvor humant er det så lige.
Jeg bliver ikke spurgt men bliver fortalt hvordan jeg skal opføre mig omkring hønse/hane hold. Så kan jeg jo bare lade være med at skrive herinde, hvis jeg ikke kan tåle svaret..er der måske nogen som vil mene ??? Men jeg efterlyser nogen som kan tage mine haner og lægger vægt på at de ikke skal slagtes.  Men hvis man læser de forrige indlæg står der hver eneste gang, at jeg skal slagte.
Jeg synes at dette forum har en kedelig tendens til at "hakke" på folk der i forvejen må gå den tunge vej til at bede om råd vedr deres højtelskede dyr. Jeg er oprigtig ked at at skulle høre på formaninger og bedrevidende folk som har racehøns og spise høns og visse vasse. Hvor fanden er hjælpen henne... undskyld.... det er faktisk hver gang jeg henvender mig for at få hjælp at jeg bliver mødt med løftede pegefingre og sidst mente en, at jeg udsatte mine dyre for mishandling. Nu vil jeg gerne høre om jeg bare er en smule sensible her hvor jeg skal tage stilling til at slå mine hanekyllinger ihjel, og derfor tager kritikken for nær, eller om der mon findes nogen som helst herinde som forstår at læse hvad jeg rent faktisk skriver. Ellers er dette forum ikke noget jeg kan bruge til noget som helst.... andet end at blive endnu mere ked af det.. eller nej... jeg er skide vred over denne opførsel og manglende empati.... På genhør.. Pia

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 28 ſeptember , 2011, 18:21 »
Det er trist at du får det så dårligt over dette, Pia. men velkommen til den virkelige verden. Og vi er IKKE bare interesserede i udstilling m.v. Jeg udstiller f.eks. ikke selvom jeg har ofret en mindre formue og en del ulejlighed på at få nogle pæne, racetypiske dyr. Du er havnet lidt i samme situation som dem, der lader en "sød og dejlig" hunkat få det ene kuld killinger efter det andet: de er allevegne i overflod og de kan ikke engang spises.....
Det er muligt at du er møgheldig og finder en, der vil have en enkelt hane. Men det bliver ikke ved. Så nøjes da med enten at købe kønsvisende hønekyllinger - eller køb hønniker som jo er lige så hyggelige at have gående. Men forvent ikke at andre løser dit problem med overskudshaner. Det må vi alle klare selv medmindre vi kan præstere noget avlsmæssigt "bevaringsværdigt". Selv da kommer man ikke af med mere end 1 eller 3. Det er forståeligt at du er i krise lige nu for det er dine kæledyr, du skal tage stilling til og det virker urimeligt at de ikke har nogen værdi som andet end et måltid. Jeg tror bare at det bliver vanskeligt at finde aftagere netop fordi vi alle er i samme situation lige nu. Jeg tror, vi her har haft omkring 75 haner i år..... Selv hønerne kommer vi til at slagte - der er ikke bud efter dem heller. Det må jeg tage konsekvensen af eller holde op med at ruge kyllinger ud. MEN: de har haft et langt bedre liv end industrihønsene.
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2011, 20:20 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #14 Dato: 28 ſeptember , 2011, 18:51 »
Det er IKKE for at gøre dig ked af det, men for at hjælpe dig Pia :)

Vi ved ALLESAMMEN hvor træls det er at gøre det som må gøres :'( jeg synes du skal oprette en annonce på gul og gratis eller herinde eller dba. Sidste år fandt en sød blandingshane et nyt hjem herinde som fører for en flok høns, jeg solgte tre haner i begyndelsen af 2010 så det kan lade sig gøre. De haner jeg fik slaget sidste år var dog også til salg først før de kom i bradepanden. Èn blev solgt.

Jeg håber du får dine haner solgt /o når nu det betyder så meget for dig, men gør dig selv en tjeneste og lad være med at få flere hanekyllinger :) ikke alle kan slagte deres dyr.
Jeg vil dog sige en ting, du ender højst sandsynligt i en situation hvor du er nødt til at aflive en høne eller hane på grund af sygdom.

Dyrlæger kender som regel ikke til hønsesygdomme og nogle sygdomme kan ikke helbredes.

Nu tilbage som Johanne Schiødt