Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag til høns og hvor mange.  (Læst 6322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønselars

• Passiv bruger
Forslag til høns og hvor mange.
« Dato: 26 ſeptember , 2011, 10:41 »
Hej Alle.

Jeg er ny her inde og søger en masse hjælp. :)
jeg er pt. studerende på pædagogudd. i Skovlunden. Jeg er lige ude i en 6 md. praktik på en byggelegeplads, hvor jeg er tilknyttet en gruppe af hørehæmmet børn alder 10 - 16 år.

Jeg skal sammen med de her herlige unger opføre et hønsehus med gård på 3*3 meter hus og 3*3 meter gård. I dagtimerne går hønsene frit rundt i hele området.

Mit spørgsmål går på, hvor mange høns, hvilke race er den bedste til børn(de skal jo gerne blive tamme) og hvornår kan vi ruge kyllinger ud, kan vi gøre det nu? Hvad med en hane, skal vi have det eller bliver den for besværlig over for børnene, jeg mener den skal jo beskytte sine damer ;D

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: Forslag til høns og hvor mange.
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2011, 10:47 »
Du kan sagtens udruge æg nu, hvis du har en en rugemaskine tilgængelig. Dog skal du ud og købe en varmelampe til de små, når nu det bliver koldere.
Med hensyn til en hane skulle det nok kunne lade sig gøre at finde en flink herre.
Jeg kan foreslå racer som silkehøns, wyandotter, eller orpington, for de er meget flinke hvis man gør dem håndtamme fra starten ( og her kan det være en fordel at øve håndfodring.
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2011, 10:58 »
jeg har dværg kochin og de er os meget tamme...

Bo
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2011, 11:37 »
Jeg vil mene, at 10 høns er meget fint.. hvis de som du siger har større område i dagtimerne end de 9 kvm, så kan der sikkert også være flere.
Selve huset på 9 kvm kan sikkert sagtens bære 15 til 20 høns.
Det kommer selvfølgelig også an på, om du tænker på dværghøns, eller stor race.

Jeg tror at de fleste høns kan blive ret så tamme, det er oftest et spørgsmål om at man bruger tid sammen med dem.

Jeg har selv Brahma lige nu, de er meget rolige, og absolut ikke flyvske, hvilket måske er noget af det du skal kikke efter, for nogle enkelte racer er flyvende, og smutter ret nemt op på tagryggen, og så er der også lige det med, om de skal kunne ruge, passe kyllinger, lægge æg om vinteren..
Sidstnævnte gør Brahma ikke.

Som nævnt i tidligere indlæg, så er wyandotter også en god race, som du vil få æg af hele året.
Der findes sikkert en del flere racer, som vil kunne dække jeres behov ind.

En hane er altid god at have i flokken, har man en god hane, har man næsten altid også styr på madammerne, han kan selvfølgelig i nogle tilfælde være agressiv, men jeg har nu ikke haft nogen endnu..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2011, 13:02 »
Velkommen på forum Lars.

Det er da wyandotter eller faverolles.  :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline todda

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2011, 21:11 »
tror det kan give uro,hvis flokken er stor,for to haner er ikke sagen,hvis de skal gå frit om dagen.
Jeg ville anbefale ca 8 høner og 1 hane,og gerne af en stor rolig race.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:10 »
Hvis du påtænker at udruge kyllinger af de æg dine høns lægger er du nødt til at have en hane.

Det er min erfaring at kun ganske få haner udgør et problem.

En stor rolig race må være at foretrække. Der er flere at vælge mellem, men mon ikke Orpington ville være et godt bud. De findes i flere farver.

Held og lykke med projektet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2011, 09:36 »
Velkommen på forum, Lars :D
Jeg synes, I skulle unde jer selv den oplevelse at få en høne med kyllinger til foråret, skønnere syn findes ikke *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2011, 19:05 »
Hej

Som de andre siger kommer det an på om det skal være store eller dværge. Generelt er de tunge race lidt mere rolig at håndtere og gå imellem, men det kan sagtens gøres med andre.

Hvis det er store høns I er ude efter vil silkehønsene måske være en god ide. De har en størrelse så de stadig kan tages op og sidde med på skødet, hvis de skal kunne dette. Der kan store Kochin, Brahma, Orpinton og Wyandotter måske lige være store nok. Store araucana kan også være sjove at have sådan et sted. De ser sjove ud med (skæget) og den manglende hale. De ligger også grønne æg, som kan spises og ser meget underholdende ud.
Flere af de store racer ruger ikke så godt nu til dags, som før i tiden. Dog vil flere af de store gerne ruge og det kommer mere an på stammen end race om de vil ruge eller ej. Så det er med at se sig for her og finde nogle der gerne vil.

Mange af dværgracerne vil være nemmere at håndtere. De ligger ikke så store æg, som de store. Til gengæld bruger man bare et æg mere i husholdningen.
Der findes rigtig mange dværgracer, som vil være velegnede og derfor er det nok mere op til personlig smag. Jeg har erfaringer med Dværg wyandotter og Antwerpener skæghøns, som jeg kan foreslå.
Dværg wyandotter er en sund robust race, som ligger storblommede æg og ligger også rimeligt med æg om vinteren. Hvor nogle racer går i stå. Den er rolig og bliver nem at håndfodre. Nogle gange følger man at man skal sparke sig frem for at komme forbi dem. De er som regel også rigtig gode til at udruge kylliger og senere hen passe dem.
En lille historie er at når vi tog på ferie før hen i tiden samlede vores tidligere genbo æg og rugede dem ud. Han fik en blanding imellem vores to farver af dværg wyandotter og han sagde at han aldrig har haft så gode rugehøns som denne blanding og blev ved med af samle rugeæg år efter år af denne blanding.

Jeg holder også Antwerpener skæghøns og dem synes jeg også rigtig godt om. De er kække og meget kælne og bliver hurtigere og nemmere tamme end andre racer jeg kender. Selv hanerne kommer hen og spiser af hånden og vil gerne nuses lidt på brystet. Derfor behøver du ikke være bange for disse haner.
Det er en meget lille race og jeg synes det har sin charme. Hvor andre vil sige at det er for bette igen. Racen har også nogle problemer og dem fortjerner du også at høre. Den kan være lidt sart i starten, som kylling og have svært ved at lære at spise og drikke. Jeg har aldrig haft problemer med dette, men andre har. Nogle stammer ruger rigtig gerne og andre gør ikke. Dem der gør er som regel rigtig gode til det og passer sine kyllinger godt. Hanerne gør ikke kyllingerne noget, men hjælper gerne til er min erfaring. Dværg wyandotterne har vi haft lidt blandet med dette hvor de nogle gange er efter dem og andre gange ikke(det samme med nogle af hønerne).
Antwerpenerne kan også være lidt krigeriske overfor nytilkomne og kan skade disse. Mine gør det ikke, men har set andre stammer hvor dette er tilfældet. Dog har racen ikke problemer med at gå flere haner sammen også selvom de går frit. Jeg har nemt ved at sætte haner sammen og de finder ret hurtigt ud af hvem der bestemmer og så er det ovre. Dette gælder selv gamle haner og især hvis man lader den stå en halv time med tråd imellem sig har jeg tit ingen slagsmål når de lukkes sammen.

Hvis det er en dværghøne I er ude efter vil jeg især gerne anbefale dværg wyandotten. Den har en masse gode egenskaber og findes i masser af forskellige farver og tegninger. Det er nok også derfor det er en af de mest populære havehøns.
Gode racer jeg har hørt om, som også bestemt vil kunne bruges er dværg kochin, dværg brahma, dværg orpinton og dværg silkehøns.

Håber det var noget du kunne bruge. Andre kan måske ligge fordele eller ulemper op ved de andre racer de foreslår og deres egen erfaring med forskellige racer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #9 Dato: 28 ſeptember , 2011, 11:55 »
Hej
Fin ide at give børn gode oplevelser med dyr. Husk dog at overveje nogle praktiske ting som fx hvad med pasning i week-ender og ferier? Hvem har det overordnede ansvar for at dyrene - og altså er den beslutningstagende hvis et af dyrene bliver syge. Er man villig til at ofre en dyrlægeregning? Hvis ikke; er der så en der er i stand til at svinge øksen? Hvem skal sørge for at der er købt foder? Har man ikke klare aftaler ender det tit med 'alles ansvar=ingens ansvar'. Har oplevet sådan et par steder og det endte med nogle frygteligt forhutlede dyr, der ofte blev 'glemt' i fx week-enderne /d.
Mht hane så husk at undersøge om det er tilladt i pågældende kommune, hvis byggelegepladsen ligger i byzone/bymæssig bebyggelse. Det er jo desværre ikke tilfældet alle steder.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline SanneL

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2011, 22:20 »
Vi har dværg-Kochin og dværg-Wyandotter.  Kochinerne er langt de roligste, og så er de supersøde at se på når de futter rundt med deres fodbefjerede ben. Når det gælder udrugning af kyllinger er det også vores dv. kochin der går med førstepræmien.
Er de meget i hænder bliver det nogle rigtige kæle-modeller der kommer ud af det.

De lægger fint med æg (omkring 5 om ugen pr. høne vil jeg skyde på), men på det område er Wyandotterne dog lidt bedre, de lægger med få undtagelser et æg hver dag.

Som kæle-hygge høns er min anbefaling klart disse herlige fjerbolde, som børnene vil elske.

Hilsen
Sanne

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 ſeptember , 2011, 22:31 »
Hvad med at have forskellige racer ? Jeg har to af hver race, og det synes jeg er ret hyggeligt.... både det at man får forskellige typer æg, og det at se hvor forskellige de er af sind.

Jeg har f.eks en Grünlægger (der lægger grønne æg)... den har set sig ond på en due i haven som bliver jagtet når den lander på græsset. Det ville Orpington hanen aldrig gide gå op i.

Nogle af hønsene vil så være mere håndtamme end andre, men det er jo også godt for børn at lære.

De mest tamme i flokken er uden tvivl mine Isa warren (hybrid høns) de lader sig klappe af alle børnehænder.