Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det dog???  (Læst 8343 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Hvad er det dog???
« Dato: 29 August , 2008, 09:58 »
Hjælp!!!

Jeg har lige købt nyt foder og sat sækkene i lukkede tønder som jeg plejer. Igår da jeg kom ned og skulle fodre var der helt fyldt med bitte små kravlende væsner. De er lysebrune og på størrelse med et punktum.

Hønsene ser ikke ud til at have noget på sig, ingen har ændret adfærd.

Jeg har fjernet alt foderet og skal nu igang med rengøringen af tønderne. De har spredt sig til begge tønder og på indersiden af låget sidder hele kager med dyrene. Når de tørres af bliver kluden rød - kan det være blodmider??
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #1 Dato: 29 August , 2008, 11:03 »
Nu er hele molevitten skilt ad, vasket i rodalon og står til tørre i solen. Huset er sprayet med staldchok. og hønsene er lukket ude indtil videre. Tønderne er vasket og foderet er stillet langt væk. jeg tror det er kassabelt. :(

Jeg kører ud efter nyt foder nu, men bare jeg så slipper med skrækken og det ikke fortsætter.

Jeg har lige fået fat i to maraner det ville være for ærgeligt hvis det hele går til.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #2 Dato: 29 August , 2008, 11:06 »
Puha det lyder som nogle foder-utøj af en art - hvilket jeg ikke kender meget til.

Jeg tror du har gjort det rette med rengøring, spray m.m.

Hvis foderet var nyindkøbt, skulle du måske tage det med retur til butikken og bede om andet UDEN dyr i (tjek det inden du kører hjem) ;)

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #3 Dato: 29 August , 2008, 11:29 »
Tak for svaret Hanne

Jeg håber også på foder utøj, det er lettere at overse end blodmider. Der var ingenting på siddepindene, men hønsene sidder ofte ovenpå tønderne så.....

Når man maser kræene bliver det rødt, derfor er jeg bange for blodmider.

Hvis man fjerner miderne fra hønsene, vil de så dø???
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #4 Dato: 29 August , 2008, 12:00 »
Ah det var en ny oplysning Dorte, at de bliver røde når du kvaser dem, for så er jeg sikker på at det er blodmider!

Blodmider sidder kun på hønsene om natten og går i skjul på deres sovested om dage, og måden at finde dem på, er præcist som du beskriver så godt, den røde farve - blodet.

Når der har været så mange som du beskriver, vil jeg anbefale dig en grundig afvaskning, decinficering og sprayning af hele huset samt bundskift. Kalkning er jo kendt og super effektivt.

Smid foderet lang væk!

Giv alle høns en tur med utøjssprayen, så evt overlevende dør når de sætter sig på dem.

Dine høns lider formentlig af blodmangel efter disse natlige angreb - nu ved jeg ikke hvor mange høns du har, men det lyder sørme som mange mider :(

Giv dem noget rigtig godt og vitaminrigt foder. Korn får de jo nok, og det er et godt jernprodukt og de grønne grøntsager - broccoli og grønkål indeholder også megen jern.
(C vitamin hjælper på optagelse af jern i fordøjelsen)

America Thisted har gode vitaminprodukter:

Vitaminpuder - lavet til hobbyfolk:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=868

Vispumin pulver til at drysse i foderet:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=865

Husavan til drikkevandet
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=447

Held og lykke med det Dorte - hvor var det bare godt du fandt dem!!

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #5 Dato: 29 August , 2008, 14:18 »
Så er alt iorden igen, desinficeret og der er strøet med stalosan, de anbefalede de i min foderstofforretning.

Nu håber jeg det virker hønsene skal i alt fald have guf det næste stykke tid.

De lægger næsten ingen æg, men jeg troede det var fordi de lige har fået kyllinger igen. og hønnikkerne er for unge til at lægge æg.

Tak for dine svar Hanne, det r rart at kunne få råd herinde på forum.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #6 Dato: 29 August , 2008, 14:27 »
Selv tak Dorte - det er rart at kunne hjælpe!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #7 Dato: 29 August , 2008, 18:17 »
Jeg tænkte på at du jo skriver at du satte sækkene i lukkede tønder. Måske udyrene har været udenpå sækkene og ikke inde i dem. Så måske at du en anden gang skal tømme foderet ud af sækkene og ned i tønderne.
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #8 Dato: 31 August , 2008, 10:50 »
Jeg har ikke til ærinde at sige at det er det ene eller det andet. Men det kan være kornmider.

Kornmider opstår i korn der ikke er tørret ned til korrekt vandprocent, og/eller er opbevaret for varmt. De kan godt blive røde når de mases mellem fingrene.

Der er en gods beskrivelse på undulatsiderne her:

http://undulatsiderne.dk/undulatselect.asp?ID=54

Hvis det er kornmider er det helt på sin plads at få kornet byttet.
Jeg skal lige understrege at det naturligvis også kunne være blodmider. Jeg nævner kun kornmiderne som et oplysende eksempel.

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #9 Dato: 31 August , 2008, 23:39 »
Tak for svarene - jeg er stort set overbevist om at det er blodmider - desværre. Jeg tager en tur til imorgen med rengøring og sprøjtning, bare for at være sikker. Jeg har ikke sprøjtet dyrene under vingerne, men det vil jeg gøre imorgen
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Hvad er det dog???
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2008, 21:27 »
Idag er jeg glad for ikke at være filmet til skjult kamera. Efter at have vasket hele huset af indvendig - igen, udskiftede jeg redekasserne med nogle helt nye plastkasser. Huset blev behørigt sprøjtet og da det var dunstet godt af startede den helt store hønseindfangning. Huset blev lukket og Høns og hønnikker blev fanget en ad gangen og fik sprøjt med chok under vingerne og bagi, derefter blev den heldige lukket ind i huset, så kunne jeg holde øje med hvor langt jeg nåede. De var noget fortørnede over den behandling. Da alle var behandlet, fasanerne fik et skud så godt jeg kunne komme til det, blev huset åbnet igen og hønsene fik serveret hønseguf og friskklippet græs som belønning for god opførsel.

Her til aften virker de alle glade og tilpasse, men jeg har nu heller intet kunnet mærke på dem før jeg opdagede miderne.

Foderspandene fik en tur til idag og er nu flyttet væk fra hønsene over i drivhuset. Så kan de da ikke kravle på hønsene den vej.

Jeg håber det er iorden, ellers må jeg på den igen. Jeg ville meget nødig ud i at skulle vaske alle dyrene. De små fugle kan jeg intet gøre ved, de ser heller ikke ud til at have noget på sig, deres natpladser er rengjort og mere kan jeg ikke umiddelbart stille op.

Hvor kommer alle de mider fra?????
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter