Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bekæmpelse af mudret hønsegård.  (Læst 13650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
Bekæmpelse af mudret hønsegård.
« Dato: 21 ſeptember , 2011, 14:05 »
Hej høns, haner og kyllinger.

Efter denne sommer med konstant regn og dette efterår som tegner på samme så har der jo ikke været mange tørre dage i hønsegården.

Hvad har i gjort?

Jeg har tænkt mig at købe en ordentlig bunke stabilgrus men er der bedre ideer derude i hønselandet. Glem alt om at overdække!

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Bekæmpelse af mudret hønsegård.
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2011, 14:11 »
For et par år siden havde vi held med at køre alt vores busk- og træudtynding (der var meget!) gennem kompostkværnen og hælde det ud på det mest mudrede sted i hønsegården (ca. 15-20 kvm).

Det har faktisk holdt 2 år og næste gang der skal tyndes ud, så vil jeg helt sikkert gøre det igen /o Men det kræver jo at der skal skæres kraftigt ned i haven og hvis man ikke har en stor have, kan den jo godt gå hen og blive lidt skaldet i hønseriets tjeneste ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2011, 14:13 »
Ja det er jo en god ide men det brændte jeg af i søndags ::)

For et par år siden havde vi held med at køre alt vores busk- og træudtynding (der var meget!) gennem kompostkværnen og hælde det ud på det mest mudrede sted i hønsegården (ca. 15-20 kvm).

Det har faktisk holdt 2 år og næste gang der skal tyndes ud, så vil jeg helt sikkert gøre det igen /o Men det kræver jo at der skal skæres kraftigt ned i haven og hvis man ikke har en stor have, kan den jo godt gå hen og blive lidt skaldet i hønseriets tjeneste ;D
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2011, 14:27 »
Damn... ::)
Ja, det er der jo ikke rigtig noget at gøre ved :-\
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2011, 14:47 »
Halm kombineret med gruset er en god ting, hvis man har tendens til en mudret hønsegård. Hønsene kan godt lide at skrabe i halmen, og holder deres fusser tørre i snevejr.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2011, 15:33 »
Jeg har haft samme problem som dig - og jeg løste det med flis.

Jeg bor jo i jydeland - og her er altid nogen, der kender nogen - og man kan som regel få en trailefuld for 100 kr. (næsten uanset hvad indholdet er - hehe!)

Jeg købte første gang tre trailerfulde og spredte ud.

Det gav et rigtig godt lag - og det holder et par år eller tre - så er flisen efterhånden formuldet og skal fornys.

Det er praktisk og - synes jeg - ret dekorativt.

Jeg har aldrig prøvet stabilgrus - så om flis fungerer bedre, ved jeg slet ikke.

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2011, 15:50 »
@Tanja: Var det kun gren-affald, som I kørte gennem kompostkværnen og smed i hønsegården?

Jeg har nemlig en havefuld brændenælder i skulderhøjde, som skal udryddes og fjernes. Hvis de kunne gøre gavn i hønsegården efter en tur i kværnen, så vil det jo være super, men jeg er bange for at det bliver for splattet/vådt og dermed ikke gør gavn overhovedet....
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2011, 16:32 »
Ja jeg er nu heller ikke meget for at smide 1000kr væk i noget stabilgrus. Jeg har en del sten og murbrokker som jeg kan bruge som underlag og så smide havekompost ovenpå.
Det er måske det jeg gør.

Jeg har haft samme problem som dig - og jeg løste det med flis.

Jeg bor jo i jydeland - og her er altid nogen, der kender nogen - og man kan som regel få en trailefuld for 100 kr. (næsten uanset hvad indholdet er - hehe!)

Jeg købte første gang tre trailerfulde og spredte ud.

Det gav et rigtig godt lag - og det holder et par år eller tre - så er flisen efterhånden formuldet og skal fornys.

Det er praktisk og - synes jeg - ret dekorativt.

Jeg har aldrig prøvet stabilgrus - så om flis fungerer bedre, ved jeg slet ikke.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2011, 17:06 »
@Tanja: Var det kun gren-affald, som I kørte gennem kompostkværnen og smed i hønsegården?

Jeg har nemlig en havefuld brændenælder i skulderhøjde, som skal udryddes og fjernes. Hvis de kunne gøre gavn i hønsegården efter en tur i kværnen, så vil det jo være super, men jeg er bange for at det bliver for splattet/vådt og dermed ikke gør gavn overhovedet....

Tror ikke det vil være særlig lurt, da måtte du nok ha tørket det først. Da er det bedre med tørt løv.

Offline John Winther Raa

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2011, 16:13 »
Hej Henrik

Bor på lolland her kan man på genbrugspladsen hente alt det plis man vil til 0 kr

Hilsen john

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 22 ſeptember , 2011, 17:27 »
@ John

Det vil jeg da gerne hører mere om. Send mig en PB. PFT.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 22 ſeptember , 2011, 17:44 »

Ihh  det har min forgænger efterladt en mio m3 af i min have fordelt på 4-5 store bunker, så der var måske noget i at leje en flismaskine, eller hvad sådan en nu hedder.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 ſeptember , 2011, 18:21 »
@Ina

Jeg fik lånt en af Næstved kommune et års tid tilbage, kan være din kommune har noget tilsvarende? (hvis det da ikke er Næstved kommune også..)

PS:  /o et sjældent set super godt initiativ fra kommunen

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 ſeptember , 2011, 18:54 »
Vi lånte sidste år en flis maskine til ca. 250kr i depositum fra vores genbrugsplads. Men det må man ikke mere. Det er noget med at de så tager arbejde fra andre firmaer eller hvad det nu hedder??

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 ſeptember , 2011, 19:11 »
Jeg smider noget halm ind .....så spreder hønsene det selv  /o
Med venlig hilsen Søs