Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal have en ny race  (Læst 6279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Sv: Skal have en ny race
« Svar #15 Dato: 22 ſeptember , 2011, 20:48 »
Jeg kan høre at det nok ikke er landhøns jeg skal have så. Flyver de udenfor hegnet kommer vores "dræberhund" (dansk/svensk gårdhund  :D) bare og tager dem.
Det ser ud til at jeg så må vælge mellem silkehøns, wyandotter og så nogen af dem i har sagt. Jeg går bare mest efter dværgracer.
Jeg må indrømme at jeg var en lille smule træt af mine silker, da alle mine høner pludselig blev skruk på en gang i år. Jeg ville ikke have flere kyllinger pga. virusen, men det endte så med at jeg lod nogen af dem ruge lidt. Jeg kunne måske godt tænke mig en race, hvor lysten er en smule mindre. Er dværgwyandotter på samme måde eller?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 22 ſeptember , 2011, 20:56 »
Dværgwyandotterne er nogle rigtig dejlige høns.
De er gode skrukker og kyllingeførere, men de er altså også gode æglæggere og også om vinteren.
Jeg oplever ikke, at de skrukker hele tiden.
Endelig kunne du over veje dværg maran, det er også rigtig dejlige og rolige høns, skrukker endnu mindre en dværgwyandotter, men når de skrukker er de gode og også gode kyllingeførere - specielt de gråstribede. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

johan10

• Gæst
« Svar #17 Dato: 22 ſeptember , 2011, 21:35 »
Ja der er jo også maraner. Jeg vil overveje dem. Det kunne være spændende at prøve noget helt nyt.  Hvordan har de det med at flyve? Er de tunge og gider ikke flyve eller er de flyvske? Hvor store er dværgmaraner? Jeg synes ikke at der står noget om at de findes i dværg inde i leksikon.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2011, 21:38 Fra Johan »

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #18 Dato: 23 ſeptember , 2011, 21:58 »
jeg har fået wyandotter i stor her for ca 4 uger siden.

de lægger æg med store blommer og jeg får næsten 1 dagligt fra den ene høne der er gammel nok.
de skulle lægge æg det meste af vinteren også.

mine er bestemt IKKE flyvske. de går pt. bag et hegn på kun en halv meter, og bliver derinde  ;)

det er kun midlertidigt da jeg skal have ændret det hegn jeg havde. ellers kommer det op på 1,20 meter.

mine er rolige at omgåes. og kan ihvertfald anbefales. og syntes også størrelsen er passende, hverken for store eller for små.

de store skulle dog ikke skrukke, kun nogle få stammer.

jeg havde tænkt at udruge evt. kyllinger af mine moskusænder. jeg syntes nu det er meget rart de ikke selv skrukker, for ellers så ved jeg jeg vil ende med en masse kyllinger (lige som jeg gør med ænderne) på denne måde kan jeg mere selv styre hvor mange jeg vil have.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.