Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Made syg høne?  (Læst 4400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nan89

• Passiv bruger
Made syg høne?
« Dato: 21 ſeptember , 2011, 11:22 »
Hej, en af vores høns har en slem forkølelse og øjenbetændelse. Hun vil hverken spise eller drikke og trækker vejret langsomt og besværet gennem munden. Når jeg forsøger at made hende ryster hun hovedet så maden ryger ud igen. Har prøvet med æglægningsfoder, korn, hønseguf, agurker og æbler, men hun vil ikke have noget.
Overvejer at prøve at made hende vha. en pipette i halsen, men frygter at den kan skade hende.. Er der en anden måde? Hvad ville i gøre?
Høns:
0,4 Laksefarvede Faverolles
0,6 Islandske landnamshøns
1,1 Grønlæggere
0,2 Gule silkehøns

Andet:
1,2 Maine Coon/Norsk Skovkat
0,2 Sproodle
0,2 Islandske heste
...og diverse Betta og Malawi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Made syg høne?
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2011, 12:56 »
Jeg ville give hende sukkervand.
Måske vil hun have et hårdkogt blendet æg, jeg plejer at blande havregryn i så det får en smuldrende konsistens.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nan89

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2011, 13:10 »
Ok, det lyder som en god ide. Vil jeg prøve :) Kan man mon bruge en engangs pipette til at give flydende foder og vand?
Høns:
1,1 Grønlæggere
0,2 Gule silkehøns

Andet:
0,2 Sproodle
0,2 Islandske heste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2011, 13:33 »
Når jeg skal give mine f.eks. medicin i vand, og det kun er et enkelt dyr, tager jeg en engangssprøjte. Jeg sprøjter lidt dråber langs siden af næbbet, og så kan jeg se at h*nen drikker det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nan89

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2011, 13:39 »
Takker, det vil jeg prøve med sukkervandet:)
Høns:
1,1 Grønlæggere
0,2 Gule silkehøns

Andet:
0,2 Sproodle
0,2 Islandske heste

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2011, 15:00 »
Måske skulle du ringe til dyrlægen og få lidt antibiotika til din høne? Jeg havde en høne der var ved at dø pga. vejrtrækningsproblemer for et par uger siden. 3 dage på penicillin, og hønen var frisk igen. (det viste sig at være bronkitis)

Jeg startede med lun te med honning i, og da jeg ikke havde en engangssprøjte tog jeg et sugerør og klippede over. Dyppede røret i teen og holdt for enden så der dannedes vakuum. Det fungerede fint, og hønen drak teen.

God bedring med hende *k for hun bliver rask igen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nan89

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2011, 15:43 »
Gav hende sikkervand for ca. en time siden og nu har hun rejst sig op og trækker også vejret bedre :) Det virker vist! Hun får mere sukkervand i aften og så har jeg lavet en "våd" portion hønseguf som jeg tror at jeg få hende til at spise lidt af vha. pipetten. Det lyder også som en god ide med te og honning - det vil jeg også prøve!

Dyrlægen mener ikke at det kan svare sig med medicin - men det ser heldigvis også ud til at jeres gode råd virker:)
Høns:
1,1 Grønlæggere
0,2 Gule silkehøns

Andet:
0,2 Sproodle
0,2 Islandske heste

Offline Nan89

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2011, 15:49 »
Forresten skyller jeg hendes øjne i saltvandsopløsning to gange om dagen - og det ser også ud til at virke. Turde ikke bruge kamille-te til øjnene, fordi jeg har hørt at det pollen der er i teen kan give allergi. Så kamillen nøjes vi med at drikke :)
Høns:
1,1 Grønlæggere
0,2 Gule silkehøns

Andet:
0,2 Sproodle
0,2 Islandske heste

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2011, 18:01 »
Dyrlægen mener ikke at det kan svare sig med medicin - men det ser heldigvis også ud til at jeres gode råd virker:)
Det kommer jo an på hvor meget man vil spendere på sin høne. Jeg har fået gratis telefonkonsultation hos Hårlev Dyreklinik et par gange, men har været så heldig at kunne bruge den menneskepenicillin jeg har i skuffen, så det har ikke kostet mig noget ind til videre.

God bedring med hende :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2011, 10:52 »
He He

Ja man skal høre meget... Pollen og allergi... Ikke særligt logisk for en fugl der altid er nede i blomsterhøjde... Så den havde jeg ikke hørt før.

Den jeg har hørt, er at rester fra bladene, skulle kunne ridse øjet...

Men nu har jeg selv brugt det i alle de år, jeg har haft med fugle at gøre, og kender end ikke et tilfælde, hvor man kan sige, at det har skadet øjet....

Set i det lys, får fugle vel også sand i øjet, lige som vi andre kan få det, og det har vi da fået masser af gange... Og det må da trods alt, være langt mere skadeligt, end et lille stykke af et teblad  :D.

Ved tvangsfodring, er slangen oftest den bedste løsning... Men inden du begynder, så vær sikker på, du har helt styr på, hvad der er luftrør og hvad der er spiserør.... For det med at sende mad i næbbet på fuglen, kan få fatale følger... Da spiserøret tit forekommer, at ligge øverst... Og altså modsat os mennesker, kan fugle spise og trække vejret samtidigt... Så er man lidt uforsigtig, kan man nemt komme afsted med at kvæle fuglen.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))