Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: God stor rugerace  (Læst 7222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: God stor rugerace
« Svar #15 Dato: 21 ſeptember , 2011, 06:15 »
Eller hvad med marans? De lægger mørkebrune æg, som nemt kan kendes fra rockernes. De er gode skrukker, skulle give fortræffeligt kød og er flittige læggere af "chokoladeæg" :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 21 ſeptember , 2011, 07:35 »
Hæ hæ. Vidste godt jeg ville få "Silke-mafiaen" på nakken meget hurtigt. ;D Men nix. I overbeviser mig ikke  ;), og det der med æg, skruk og kyllinger klarer mine landhøns mindst lige så godt. Desuden så slipper jeg for at slagte smølfer. :P Næ, pelsdyr skal have 4 ben og ikke sige gok! Hver ting for sig. :D

Ja, kan du så møffe hen i skammekrogen :D

(..og en meget overset pointe: er man i tvivl om man skal anskaffe høns eller kaniner, slår man to fluer med et smæk ved at vælge silkehøns - hehe!)

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 21 ſeptember , 2011, 07:41 »
....og lige et ordentligt svar til dig, Torben:

Jeg vil også - som Tanja - anbefale maraner som en god æglæggende, rolig, omgængelig, sund, tillidsfuld race.

Fås i Danmark mest som sort/kobber.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 ſeptember , 2011, 09:38 »
Og nu blev der jo egentlig bedt om vejledning til en STOR race ...der der er både silker og bette landhøns jo dømt ude  ;)

Derfor jeg egentlig ville ind og læse denne tråd.

Jeg har gode erfaringer med at både orpinton og brahma lægger sig skruk ...til gengæld har begge racer formået at smadre rigtig mange æg under udrugningen  ::)

Så derfor har jeg silker og dværgwyandotter som rugemødre.

Men egentlig vil jeg jo gerne have rugehøns i stor så de kan tage flere æg af gangen . I siger maraner i stor er gode ? Mine 2 har ingen skruktegn vist i år ....men kan da håbe deres døtre vil til næste år ?

Krydser fingre og håber jeg kan bruge nogle af de dyr jeg allerede har gående så.

Og til Torben ....vælger du en dværgrace til rugehøns så husk at være opmærksom på om din store hane skader dem når han træder dem.
Med venlig hilsen Søs

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #19 Dato: 21 ſeptember , 2011, 09:55 »
Som SØS siger, Silkehøns er no go, da de skal gå sammen med dine Rockere..

Tror også jeg ville vælge Maran, har ikke selv haft dem, men efter hvad der siges, er de gode skrukker og kyllingeførere. De har også en tilpas størrelse til, at de ikke tager skade, når RockerBamseFar bestiger hønen. Sådanne Rockere er jo altid lidt store og småfede..  *g

Ellers ville jeg tage Brahma, de er rigtig gode skrukker, og det med at knuse æg, Tjaaa, det er vel så som så...
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2011, 09:57 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 ſeptember , 2011, 10:11 »
jaaa det har miine silker jo aaldrig gjort :D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #21 Dato: 21 ſeptember , 2011, 13:07 »
Nu ved jeg ikke lige hvilken farve æg Rockere har, men Sussex er også en dejlig race. En del stammer ruger, fx. Patricias fra Næstved, og opfylder dine krav.

Jeg har haft forskellige høns, men altid syntes Sussex var den mest succesfulde. Den lægger rigtig mange æg og kyllingerne vokser hurtigt. Der er Sussex-gener i "kødkyllingerne" Og så er de nemme at få fat i.  Mine har også lagt æg om vinteren uden at jeg gav lys (kanonstort vindue i hønsehuset, så lys fik de alligevel. )Orpington er en hyggelig race, men gør ikke mange æg og vokser så langsomt. Jeg synes det er en udstillingshøne (og nu får jeg Orpingtonmafiaen på nakken  ;D ) Sussex er en brugshøne.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!