Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er solceller økonomiske rentable -efter din mening ???  (Læst 1774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ulla

• Passiv bruger
Sv: Hvornår er solceller økonomiske rentable -efter din mening ???
« Svar #15 Dato: 29 ſeptember , 2011, 12:38 »
vi fik installeret solceller til varmt vand , sidste år ,vi har pille fyr til alt varme , det kører fra co oktober til april/maj afhængigt af hvor længe vinteren gider blive , førhen kørte vi på el hele sommeren , og med 2 teenagere og 2 voksne bliver det til mange liter varmt vand om ugen ,
såvidt vi kan se har vi sparet ca 8-9 tusinde kr på et år så vores anlæg vil spare sig selv hjem på ca 7 1/2 år

et plus er det også at anlægget også generere varme i frost vejr hvis bare solen skinner , så sidste vinter brugte vi 1 1/2 tons mindre træpiller
 de er ikke med i regnskabet /o

så vi har været meget positivt overrasket hvor meget det har givet os, og dejligt  er det ikke at skulle slæbe på alt for mange sække træpiller  ;D
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 29 ſeptember , 2011, 13:08 »
Forskel på solceller og solvarme anlæg.

Solvarme anlæg er langt billigere og ret rentable så vidt jeg er bekendt med.
Solceller er stadigt ikke rentable, så vidt jeg er bekendt med.

:)

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 30 ſeptember , 2011, 14:02 »
Ja, solvarmeanlæg cirkulerer vand ind, som opvarmer varmtvandsbeholderen, og,
eventuel overskudsvarme kan så køres i gulvvarme m.v.
De anlæg kan etableres ved forholdsvis små investeringer, og, er mig bekendt en
ganske udmærket løsning som supplement til eksisterende varmekilder.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 ſeptember , 2011, 16:55 »
Det er en svær forskel ;D

Solvarme eller solpaneler er til produktion af varmt vand.

Solceller producerer strøm.

Begge dele er rentable i dag.

Jeg forventer 8,2 år på mit nyindkøbte solcelle anlæg.
Mit solvarmeanlæg havde ligeledes betalt sig hjem efter 8 år, det er 4 år siden :D :D :D
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Karinath

• Passiv bruger
Sv: Solceller ER økonomiske rentable !!!
« Svar #19 Dato: 26 November , 2011, 10:56 »
Piller lige denne selvforsyningstråd frem igen.

Solcellerne sidder nu på mit tag i novembers overskyede vejr.
Teoretisk vil mine celler levere 3700 kwh til mig om året.

Jeg endte med at betale 80.000 kr. for anlægget.
Energibesparelsen giver 875 kr. i tilskud, som kommer på en check.
Jeg kan trække 15.750 kr. fra i skat for arbejdslønnen.
Tilbagebetalingstiden kommer ned på 7 år ;D

Der er lidt gratis underholdning med i pakken. Hele familien sidder hver aften og kigger på dagens produktion på computeren. Det er da smart, vi kan følge produktionen time for time.

Bedst af alt -> børnene er blevet bedre til at slukke for lys/computer/tv m.v. når de forlader et rum.
Det skulle hedde Jensen-effekten. Øget fokus på energi giver ubeviste besparelser. Nu må vi se hvor længe det holder ;)
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #20 Dato: 26 November , 2011, 11:04 »
Solvarme er såmænd ganske udmærket og ret så besparende at have. Jeg har efterhånden haft det i over 20 år nu.

Men mht. solpaneler, så skal man være lidt varsom, især i disse tider med megen arbejdsløshed. Der ligger godtnok en fin besparelse/indtjening i det, men man står pludselig og ikke er berettiget til dagpenge ved arbejdsløshed, da man er leverandør af overskydende strøm til net.

En helt håbløs lovgivning, der omgående bør ændres, hvis man virkelig ønsker flere familier satse på denne energikilde. Og ikke som nu, smide dem der satser, ned i et økonomisk sort hul ved arbejdsløshed.

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 26 November , 2011, 11:17 »
Man kan jo lade være med at bruge virksomhedsmodellen ;)
Jeg har ikke tænkt mig at trække anlægget fra i skat! Kun arbejdslønnen.

Man kan finde virksomhedsmodellen som pdf på denne side http://gvsmester.dk/

Hvis man køber som almindelig borger, er der IKKE fradrag i understøttelsen, hvis man skulle blive arbejdsløs.
Med venligste hilsener
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #22 Dato: 26 November , 2011, 11:34 »
Det er ikke fradrag i skat, der allene gør udslaget mht. dagpenge eller ej.
Kender udmærket virksomhedsordningen, har selv kørt brugt den i over 20 år.
Det afgørende er om man "afleverer" strøm til net. Og det gør man ved solseller og vindmøller. Derfor er netop bl.a. disse 2 ting farlige mht. dagpenge.

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 26 November , 2011, 12:51 »
Kære Rudy
Jeg bliver lidt ked af det. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du vil skræmme folk, der overvejer at nedbringe C02 med hjemmelavet strøm og spare penge på lang sigt.

Hvis man sælger af sit overskud, bliver man i Danmark betragtet som selvstændig erhvervsdrivende. Det er uanset om man sælger strøm eller andet.
Og det har vel altid været problematisk at få dagpenge mens man er selvstændig erhvervsdrivende???

Man kan deponere op til 6000 kWh til senere brug på el-nettet, måleren kan løbe baglæns!
Når året er omme bliver regningen gjort op. Hvis man har ladet måleren løbe mere end 6000 kWh tilbage, eller har produceret mere end man har brugt, får man 39 øre pr. kWh = selvstændig erhvervsdrivende.

Mit solcelleanlæg dækker ca. 1/3 af husstandens elforbrug. Der er ingen risiko for at der bliver et overskud til salg. Jeg kunne have købt et anlæg dobbelt så stort uden risiko, hvis jeg altså havde plads til det.

Jeg har fået ovenstående forklaring af HK og har fået den bekræftet på Christiansborg.
Med venligste hilsener
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #24 Dato: 26 November , 2011, 12:57 »
Du kommer selv med forklaringen: at det altid har været problematisk at modtage dagpenge hvis man er selvstændig.

Jeg prøver ingenlunde at skræmme nogen, nærmere hjælpe, så man tager dette med i sine overvejelser, og ikke får et chock hvis det var et ukendt fænomen i fald af arbejdsløshed.

Som jeg skriver i et af mine indlæg, håber jeg snarligst denne tåbelige regel bliver lavet om (for den er rent faktisk gældende pt.) så vi kan få gang i meget mere grøn energi.

Bliver ked at hvis nogen misforstår mine hensigter.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
Sv: Solceller ER økonomiske rentable !!!
« Svar #25 Dato: 26 November , 2011, 15:25 »
Piller lige denne selvforsyningstråd frem igen.

Solcellerne sidder nu på mit tag i novembers overskyede vejr.
Teoretisk vil mine celler levere 3700 kwh til mig om året.

Jeg endte med at betale 80.000 kr. for anlægget.
Energibesparelsen giver 875 kr. i tilskud, som kommer på en check.
Jeg kan trække 15.750 kr. fra i skat for arbejdslønnen.
Tilbagebetalingstiden kommer ned på 7 år ;D

Der er lidt gratis underholdning med i pakken. Hele familien sidder hver aften og kigger på dagens produktion på computeren. Det er da smart, vi kan følge produktionen time for time.

Bedst af alt -> børnene er blevet bedre til at slukke for lys/computer/tv m.v. når de forlader et rum.
Det skulle hedde Jensen-effekten. Øget fokus på energi giver ubeviste besparelser. Nu må vi se hvor længe det holder ;)

har du et link til hvor du har købt dit anlæg

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #26 Dato: 27 December , 2011, 11:33 »
Lige en artikel fra Jyllands-Posten d.d., ang. at solceller kan koste retten til dagpenge, som jeg tidligere har skrevet om, men blev desværre hakket ned :) - og beskyldt for at jeg ville skræmme folk. Det kunne selvfølgelig aldrig falde mig ind, jeg vil kun hjælpe med at oplyse om evt. faldgruper.
Mvh Rudy

Solceller æder af dine dagpenge

Jeg linket til artiklen, så vi ikke kommer i konflikt med rettighederne til artiklen.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 27 December , 2011, 16:22 Fra Marianne Vedel »