Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 hanekyllinger i samme hønsegård?  (Læst 3071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rohdehoved

• Passiv bruger
2 hanekyllinger i samme hønsegård?
« Dato: 15 ſeptember , 2011, 08:34 »
Hej.

Jeg har 3 kyllinger fra i foråret og så skal jeg hente nogle flere her i weekenden. Regnede med at dem jeg har var høner, men her til morgen galede den ene, så det må jo være en hane :)
Dem jeg henter i weekenden er 3 høner og en hane også fra foråret.
Kan de gå sammen til at starte med eller tror I de slår hinanden ihjel? Det er silkehøns og orpington.
Kan de gå i samme hønsegård, men så bare have hver deres hønsehus?
Håber det er nogle der kan hjælpe

Mvh Sanne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: 2 hanekyllinger i samme hønsegård?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2011, 12:20 »
Som udgangspunkt så er det næsten umuligt at sætte 2 voksne haner sammen, medmindre at der er meget stor størrelses forskel eller lign.
Så det kommer meget an på alderen/størrelsen af de haner du vil sætte sammen.
Men når det så er sagt så er der masser der har 2, eller flere, haner gående i samme hønsegård. Der skal bare være "rigeligt" med høner. Både for hønernes, og hanernes, skyld.

Høns er flokdyr så selvom du evt. laver 2 hønsehuse så vil de sandsynligvis sove i det samme.
Haner holder sig heller ikke til deres egen race så hvis du vil ruge kyllinger ud så skal du regne med at få en del krydsninger.

Hvis du vil have begge haner så skal du holde godt øje med dem i tiden efter de er sat sammen. Hvis de kommer op at slås og du stadigvæk vil have dem begge så sørg for at de har rigeligt med plads så "taberen" kan komme væk. Og det kræver også at de evt. finder ud af hvem "taberen" er. Hvis de er jævnbyrdige så kan de nærmest blive ved med at slås til den ene ligger stille.

Hvis du er i tvivl om kønnet på resten af dine nuværende høns, så kan du sætte nogen billeder ind her på forummet. Der er mange medlemmer der kan kønsbestemme dem udfra et par nærbilleder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline rohdehoved

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2011, 12:29 »
Tak for svar.
Jeg vil prøve og sætte billeder ind af den jeg er i tvivl om /o
Der er en del størrelses forskel på dem, troede faktisk at det gjorde det endnu værre. Hønsegården er nok ca. 100 kvm og der er buske de kan løbe ind i/under.
Hvor mange høns vil du mener der skal til pr. hane?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2011, 13:02 »
Velkommen på forum, Sanne :D
Jeg kan tilslutte mig alt det, Danny skriver.
Mht. antallet af høner du skriver, du har, er det nok lige i underkanten til to haner.
Kan du evt. dele gården op i to til de to huse?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline rohdehoved

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2011, 13:34 »
Jo det kan jeg godt, kan bare godt lide at de har en stor hønsegård. Tror I det bliver et problem lige fra start eller først til foråret?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2011, 13:55 »
Det kan kun tiden vise.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk