Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: omgivelser omkring hønseløbegård  (Læst 7804 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
omgivelser omkring hønseløbegård
« Dato: 14 ſeptember , 2011, 21:58 »
Min nye hønsefold blive m 170 cm dyrehegn, og kommer til at optage lidt af hjørnet i vores store have. Mine tanker omkring placeringen bliver forstyrret af at der er adskillige dejlige træer, i form af æbletræer eller ahorn træ, eller lidt buskads. Mit spsm til Jer fjerkræ-eksperter er:
 - Skal de store træer inkluderes i indhegningen? Eller ej?
 - Er det iorden at buskadset ligger lige udenfor (m skygge til huset)?
 - Ville I sætte pigtråd øverst for at undgå vore egne eller naboernes katte (eller det der var værre)?
 - Er det en god idé at lave en vis afstand til hegnet i skel, så katte ikke kan springe derfra og videre ned i hønsegården?

Mine svar (som stadig er en smule vaklende) er JA, JA, JA og TJAAA??
 <A *o
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2011, 22:18 Fra Dorte Kjær »
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
Sv: omgivelser omkring hønseløbegård
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2011, 22:25 »
Nu er jeg bestemt ikke ekspert, men ville klart inkludere træerne - og også buskadset, hvis det kan lade sig gøre.

Jeg ville så ikke sætte pigtråd på. Her har kattene ingen interesse i fjerkræet, og tror heller ikke det som sådan holder andre uønskede rovdyr ude. Så er en strømførende tråd vist mere effektiv, men ikke kun øverst på hegnet.

Det sidste ved jeg ikke, men jeg ville nok ikke lave ret stor afstand :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2011, 22:37 »
Du skal mest være bekymret for ræven vedrørende hegn for tæt på buske mv, ræven behøver ikke meget afsæt, og kan hvis tvunget løbe op ad 180 cm.
Træerne er en fantastisk ting i en hønsegård, hvor høns kan nyde skygge og roderi og grusbad omkring rødderne. Det værste der kan sked ved det, er at  der igen kommer sygdomshysteri til landet, der kræver at du overdækker din hønsegård,,, det kan være vanskeligt, og endnu lidt værst, hvis lette høns finder på at sove i træerne, de kan være svære at plukke ned igen  ;D

Strøm er en god ting i bund og top for at holde ræven ude, men kattene der bor på stedet, plejer ikke at være det store problem...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2011, 22:45 »
Tak Tina og Ina.
Jeg har ikke tænkt at skulle have strøm, derfor pigtråden. Mht. lette fugle i træerne - så må frugtplukkeren frem  8).
Overdækning af det hele vil jeg tage hvis det kommer, men du har ret, Ina, det er da en overvejelse man skal have med.
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2011, 07:35 »
Pigtråd  /d
Strøm  /o

Træer kan nogle gange hjælpe med at holde overdækning oppe hvis en sådan skulle blive påkrævet.

Katte er intet problem her ...de gør ikke hønsene noget .. hverken egne eller fremmede.

Har i løbet af de sidste 4 år mistet knap 100 dyr til ræven ... har intet mistet siden jeg fik elhegn op.

På den anden side stoler jeg ikke blindt på elhegn da et sådan jo af forskellige årsager kan svigte .... så alle hønsegårde her hvor de bor fast og ikke bare er på søndagstur ... er overdækkede og med sten og tagplader gravet ned i siderne . Ræven KAN godt grave sig under hvis han vil ...men det er noget mere besværligt end ellers. Forbedringer sker løbende.

Afstand til hegn i sker er underordnet da ræv og kat springer /klatrer lige godt uanset afstand.

Du skriver dyrehegn .... hvilken maskestørrelse ? Hvis det alm dyrehegn hvor det er mindre huller forneden der bliver større opad så vil jeg lige påpege at her på matriklen vader høns,katte og ræv lige igennem det ...og hunden skubber det op med snuden og kryber under (graver måske lidt først *gg*)
Med venlig hilsen Søs

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2011, 20:39 »
Tak for svar Søs. Kan godt se at pigtråden er ekstremt inhuman, men er stadig ikke fuldt overbevist om at skulle have el-hegn.
Vi bor i en parcelhuskvarter, med mange naboer til 3 sider, og vej og mark til den anden side. Har endnu ikke set en ræv (har boet her 5 år), men man ved selvfølgelig aldrig.
Dyrehegnet er fra pLindberg, men 2 m højt: (200-22-15-2,5-2,0), og med maskestørrelse 5 x 15 cm for neden, vist de første 20 cm, og derefter større og større. Øv, øv, havde ellers tænkt at det var perfekt til mit hønsehold (og har 50 m liggende)  /d /d :-\ :-\ Jeg vil sætte hegnet med pæle med 2 ms afstand, men uden nedgravet net hele vejen rundt. Dertil skal jo føjes at jeg har et lille hønsehus m en lille løbegård, overdækket og trådoverdækket. Og den skal de have adgang til hele døgnet (er behørig sikret med net i dybden hele vejen rundt).
Er mit dyrehegn et fejlkøb, nu bliver det jo dværghøns jeg skal have fremover? Synes jo jeg har set andre der har større maskeafstande???

« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2011, 20:51 Fra Dorte Kjær »
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2011, 21:07 »
Du kan købe en rulle hønsetråd ..tror de er 80 cm brede ? De i hvert fald 25 meter lange. Så kan du da sætte det nederst hele vejen rundt.

Min høns flagrer klatrer altså bare op indtil maskerne er brede nok til de kan komme igennem ..også de stor racer !!!

Og det er ikke fordi de er vilde og flyvke ...det er bare fordi de gerne vil faldes over af mig  ::)

Selv store brahmaer har præsteret at mase sig igennem !!

Det så ingen ulykke da de er nemme nok at få ind igen ..eller jeg venter til de er faldet i søvn efter solnedgang og samler dem ind.

Kan bare sige .... tossede fjerbunker  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 ſeptember , 2011, 21:11 »
 *g *g
Ja, det lyder skisme festligt
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2011, 09:16 »
Dagens beslutning- dyrehegn hele vejen, 2 m højt, og kyllingenet og voliere tråd i de nederste 70 cm og i jorden. Stadig ingen strøm eller pigtråd. ? Andre der vælger det samme t løbegården?
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2011, 11:55 »
jeg vil mene at pigtråd blot vil skade dyr der prøver at forcere hegnet ...men at det ikke afholder dem fra at gøre det .
Med venlig hilsen Søs

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2011, 12:08 »
Ja Søs, jeg undlader pigtråden. Kan godt se det ikke er smart. Tak for dine svar!
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2011, 12:16 »
Dagens beslutning- dyrehegn hele vejen, 2 m højt, og kyllingenet og voliere tråd i de nederste 70 cm og i jorden. Stadig ingen strøm eller pigtråd. ? Andre der vælger det samme t løbegården?

Den er jeg med på, men jeg undvære ikke strøm, det er en vigtig del for mig.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2011, 14:38 »
Tak Ina. Overvejer om det blot bliver en udeløbegård når vi er hjemme og i haven. Ellers kan jeg jo også sætte strøm på efterfølgende. Tak for erfaringsudvekslingen  /o
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2011, 15:30 Fra Dorte Kjær »
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk