Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan bruge en kyndig vurdering af mine haner  (Læst 3813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
Kan bruge en kyndig vurdering af mine haner
« Dato: 14 ſeptember , 2011, 21:53 »
Vi skal have slagtet overskuddet af unghaner, men jeg vil gerne beholde to til næste års avl. Den ene blå, den anden spættet. Jeg har kun to spættede, og den ene er allerede fravalgt pga. en lille kam, men vil gerne høre, om den anden typemæssig er helt ved siden af. Jeg har så 7 blå haner, hvor nogle så har 'alvorlige' fejl. Har valgt et par stykker at ligge herind.

Personligt synes jeg han er for lys

Den jeg selv hælder mest til at beholde

Synes kroppen er helt gal her

Den spættede
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
Sv: Kan bruge en kyndig vurdering af mine haner
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2011, 20:24 »
Ingen der kan hjælpe?  :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2011, 05:26 »
Ud fra hvad jeg kender til farven blå - vil jeg tro du har ret i at beholde den blå i billede to (den du selv hælder mest til) og så beholde den spættede for at se om han giver flot blå næste år. Han mangler lidt i udvikling af halsbehænget, men synes han er pæn.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2011, 06:54 »
Tak Joan :) Håber flere byder ind :)

De er ved at skifte fjer lige nu, så de mangler næsten allesammen fjer på halsen.
Hilsen Tina

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2011, 07:49 »
Det er altid svært at vurdere 100 % ud fra billeder, men umiddelbart vil jeg også synes hane nr. 2 og den spættede.

Endvidere er det altid godt at sætte sig ind i, hvordan standarden er på Australorps.

Og så har de også en udmærket specialklub :
http://www.australorpsklubben.dk/31485628
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2011, 07:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:09 »
Lene: Ved godt det er svært at bedømme helt ud fra billeder, men da vi slagter i morgen, så er det rart nok, om ikke andet, så lige at blive bekræftet i, at ens egen vurdering er OK.
Har faktisk en anden hane, som jeg umiddelbart bedre kan lide, men desværre har han små fjer ned af løbene.

Er også medlem af specialklubben, og har læst standarten, men når det er første gang man skal vælge avlsdyr fra, så er man vel lidt usikker :)

Og hanen på billed 3 'glæder' jeg mig lidt til at slagte i morgen. Han er begyndt at vise lidt aggressivitet, både over for de andre haner, men også over for mig.
Hilsen Tina

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:17 »
Jamen det er jo  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2011, 20:03 »
Ellers må du prøve at tage kontakt til specialklubben for din race og få dem til at være behjælpelig med sortering nogle gange til du har helt styr på din races kendetegn...
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk