Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maddiker/larver  (Læst 10443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lis V

• Passiv bruger
Maddiker/larver
« Dato: 12 ſeptember , 2011, 14:31 »
Min store høne, der jo som bekendt var i nærkontakt med Ræven, trives nu meget bedre.
Men da jeg skulle tjekke hende i dag, havde hun lort løbende ned af rumpen. Jeg ville tjekke hende igen og vaske hende, hun kan jo ikke sandbade og ryste sig når vingen driller endnu. Men da jeg vasker hendes bagdel opdager jeg at hun stinker af råddenskab og finder et tokrone stort sted med larver/maddiker. Jeg har så læst om bundmateriale mm og det kan jo meget vel være fluer der har lagt æg. Men er der noget jeg kan gøre for hende eller skal jeg aflive nu? Maddikerne sidder inde i huden og jeg har skrabet dem af jeg kunne, men der er stadig en del...

Hjælp :'(
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Maddiker/larver
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2011, 14:43 »
Maddikerne sidder sikkert i et sår, som ræven har lavet. Hvis hun i øvrigt har det bedre, ville jeg skylle med en håndbruser med ca 38 grader varmt vand - og tørre med lun luft  fra en hårtørrer. Faktisk bruger man nogle steder maddiker til at rense sår med men det er under strengt hygiejniske forhold - så væk med dem!
Derefter kan du give hende proteinholdig mad (hakkede, kogte æg, rejer, ost) suppleret med andre ting, hun kan lide. Så vil jeg tro at såret heler. HVIS du har sårpudder i huset kan du bruge det. Men så snart der er sår på "hullet" er det uden interesse for spyfluer.
Held og lykke med det. Høns er sejlivede så med lidt kærlig omsorg burde det kunne lykkes.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2011, 14:59 »
Jeg opdagede for 14 dage siden et sår med maddiker på én af mine høns. Det var SÅ ulækkert og jeg var sikker på, at jeg var nødt til at aflive hende. Gik dog en tur på nettet og fandt en anvisning fra en dyrlæge, der skrev om maddikker på kaniner. Så jeg besluttede at prøve at redde hende.

Jeg vaskede såret rent med klorhexidin-vand, fjernede de sidste synlige maddiker med en pincet, skyllede såret igen og tørrede efter med en hårtørrer. Dagen efter var der allerede fin skorpe på såret og hun er idag frisk og sprælsk som altid.

Held og lykke med hende!
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2011, 16:20 »
Jeg giver det en chance. Har lige brugt halvanden time på at pille maddiker ud, rense med brintoverilte, tørre, gentage processen. Og sluttet af med et ordentligt skud klorhexidinpulver.
Desværre var der nogle der sad meget langt inde som jeg ikke fik fat i. Jeg forsøger at gentage i morgen. Jeg håber virkelig at det kan lykkes. Og hold da op en tålmodig høne...

1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2011, 23:57 »
Held og lykke med hende, Lis.
Det er vigtigt, at du får fjernet ALLE maddikerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2011, 01:22 »
Ja, det frygtede jeg. Jeg gør en indsats for at få gravet de sidste ud. Nogen gode råd?
Hvad gør jeg hvis det ikke lykkes?

Noget af en start som nybegynder :-\
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2011, 08:24 »
Såret på min høne var også dybt, så der gemte sig maddikker langt nede. Jeg blev ved med at skylle med klorhexidin-vand, indtil der ikke kom flere maddikker ud af såret. De sidste par stykker inderst inde måtte hales ud med pincet. Jeg havde ret ondt af hønen, men hun tog det nu forbavsende pænt.

Jeg tror også, at det er ret vigtigt, at ALLE maddikkerne kommer ud.... ellers kan såret ikke begynde at hele.

Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2011, 09:06 »
Jeg tror ikke at maddikerne kan tåle behandlingen, så om ikke andet kan de skylles ud når de går i opløsning. Prøv med en engangssprøjte, den kan levere et pænt vandtryk og kan spule der, hvor du ikke kan se ind. 2-5 ml er let at styre ;).
- og ja, du får lidt af en ilddåb med høns men sikkert også et fint forhold til dem.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 ſeptember , 2011, 14:07 »
Så har jeg tjekket dronningen igen..
Hullet er fint og de maddiker der var tilbage i går, har taget flugten så vidt jeg kan se. Der er ikke andet end et tørt hul. Har renset, spulet og tørret og pudret igen. Men det bedste var at det ikke lugtede råddent. Det var da også en meget sprælsk og livlig høne, der ikke bare lod sig indfange. Hun bokkede under hele forløbet, men hun synes vist ikke jeg er så forfærdelig hyggelig som tidligere.
Men alt i alt er jeg fyldt til randen med optimisme og glædes når jeg ser hende springe afsted i haven, alene den fart der er kommet over hende er meget positivt.
Og så ikke flere overraskelser lige med det samme, tak ;D

@ Ankerine  Jeg spulede og intet kom ud, god ide med den sprøjte /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2011, 17:39 »
Det er dagens glade nyhed *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 13 ſeptember , 2011, 18:26 »
Alletiders! Og hatten af for dig som ny hønseejer /o. Det er da lidt af en ilddåb men det ser ud til at belønningen er om hjørnet. Og tillidskrisen er næppe værre end at en dåse Bonduelle-majs kan klare den ;).
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 ſeptember , 2011, 11:56 »
 *f Mine høns er lidt fine på den, de gider hverken spise majs eller hønseguf.

Men den gode nyhed er, at hønen har sovet på pinden i nat, for første gang siden sammenstødet med ræven. Så hun er vist ved at være frisk igen. Men indrømmet, øksen var i tankerne flere gange undervejs.
Tak for hjælpen allesammen /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 14 ſeptember , 2011, 14:54 »
Kan de ikke lide Bonduelle-majs :o :o :o?
Det er første gang, jeg hører det.... Altså dem på dåse??? Søde, sprøde majskerner i lidt lage???
Hold da op, DE ER KRÆSNE ::)
Men godt at det går fremad /o.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 ſeptember , 2011, 15:24 »
*f Mine høns er lidt fine på den, de gider hverken spise majs eller hønseguf.

Sikken en omgang. Men godt at du fik kål på larverne. Mht. til kræsne høns så gik der vel en 2-3 uger før mine begyndte at spise hønseguf og alt det andet lækre fra køkkenet. Så der er håb endnu  :)

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 ſeptember , 2011, 17:26 »
Livretten her er noget så simpelt som en brun pølse, så sker der ting og sager..... kogt ris og pasta, men ingen af delene er jo sunde, så det er i små mængder. Når jeg koger kerne til bagning, får de en lille klat af det og der tager jeg også kegler.
Jeg fik hønseguf i dem i en lidt anden variant i dag. Knækket korn er også et hit, så det blandede jeg i.

MEN HVAD GØR DET, NÅR BARE MIN HØNE SER UD SOM OM HUN ER RASK, glæder mig til hun lægger æg igen, så ved jeg hun er helt ok *p
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer