Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeproblemer med moskus  (Læst 2186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joha0552

• Passiv bruger
Rugeproblemer med moskus
« Dato: 07 ſeptember , 2011, 07:45 »
Jeg fik forleden udruget 3 moskusællinger.

Jeg rugede ved 40% luftfugt. og 37,8 grader. Vending hver 3. time efter de første 3 døgn og indtil 28. døgn. Her blev fugtigheden hævet til 70% Der var 12 døde ællinger i de sidste æg.

Hvad gik galt?

Der var i en Rcom20.

Håber på bedre porcenter næste gang.

p.s. Jeg har iøvrigt også haft dårlige resultater med de rugende ænder i år. Er det en tendens for året eller har andre lige så stor succes som de plejer??

mvh
Ditlev
1.6 blandings høns
orpington kyllinger og æg i rugemaskine

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Rugeproblemer med moskus
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2011, 12:05 »
Som udgangspunkt så er det sværere at udruge ande- og gåseæg i maskine, kontra hønseæg.

Men mine ænder har ruget ligeså godt i år som de andre år. Hvis du mener at det er noget generelt ved dine ænder så kan det være at stammen er ved at være rigeligt indavlet. Det kan også være at de har haft vitamin mangel.

Iøvrigt så ålejer moskus ællinger først at klække omkring dag 33-35.
Jeg tror ikke at det er det der har taget livet af de resterende ællinger men jeg tror heller ikke at det gavner resultatet når du stopper vendingen allerede på dag. 28.

Hvornår klækkede ællingerne iøvrigt? Altså hvor mange dage efter, du startede rugningen.
Hvor længe rugede du videre efter at de 3 var kommet?
Åbnede du æggene eller regnede du bare med at der var døde ællinger i?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline joha0552

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2011, 20:08 »
Hej Danny

Jeg fik den første ælling på 35. dagen. Dagen efter kom endnu en og dagen efter igen en mere. Så gik der 3 døgn og jeg antog at nu kom der nok ikke flere. Jeg slog derfor æggene ud og kunne se færdigudviklede ællinger.

Hvor når ville du vælge at stoppe med at vende æggene?

Jeg tror godt der kan være lidt indavls depression. Hvor hurtigt sætter det ind. Sidste år var de supper produktive og meget succesfuld avl. I år totalt elendigt???

Jeg har under alle omstændigheder regnet med at jeg skal have en ny andrik. Nu fandt jeg ham så død uden tegn på noget udefra kommende.

De har haft adgang til grønne arealer og har spidst meget varieret med masse af snegle o.l. Giver du dem noget specielt foder?

Tak iøvrigt for svaret, det er rigtig dejligt at kunne vende problemer med andre og derigennem tappe lidt på allerede gjorte erfaringer  ;)

mvh
Johan
1.6 blandings høns

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2011, 20:24 »
Hej igen.

Personligt stopper jeg først vendingen når der er hul på de første æg. Men hvis du vil have en dag i perioden så vil jeg sige omkring dag 32.
Jeg tror nu heller ikke at der nogen steder står, at man skal stoppe vendingen allerede på dag 28 når der er tale om moskus æg.

Hvis de avlede fint sidste år så tror jeg nu ikke at det er på grund af indavl. Der er bare nogen, der oplever nogen dårlige år, engang imellem.

Hvis de har gået frit, og fået noget foder ved siden af, så tror jeg ikke at de har manglet noget. Mine egne får ikke noget specielt foder. Deres blanding variere lidt, alt efter hvad jeg lige har kunne få fat i. Men består af hønse tilskudsfoder, svinefoder, byg, hvede, havre og skaller. Det er kun sjældent at jeg giver dem en vitamin blanding. Primært i det tidlige forår eller hvis de evt "skrænter" lidt.

Hvordan var din andriks foderstand? Kan de evt. have orm?
Har de lagt det samme antal æg som sidste år (ca.)?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline joha0552

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2011, 15:29 »
Hej igen,

Andrikken var i fin foderstand. Meget ærgeligt at konstaterer at der var meget kød på ham ;O)

De har gået ude og spist grønt, masser af snegle og grønt fra køkkenet.

Æglægningen har været tilsvarende andre år.

Jeg har nu 7 ællinger + 5 der kom ud af rugemaskinen.

Jeg kan se at jeg skal prøve igen med rugemaskinen og så vil jeg følge dine anvisninger Danny. Tak for svaret jeg håber jeg kan opnå bedre resultater ved at følge dem.

mvh
Johan
1.6 blandings høns