Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræplukker  (Læst 782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alma

• Bruger
Fjerkræplukker
« Dato: 06 ſeptember , 2011, 21:36 »
I søndags skulle vi endelig prøve vores fjerkræplukker.  /o

Så til at starte med blev to ænder og en hane udvalgt til at prøve maskineriet og spændingen var stor og hold da op hvor tog vandet "lang" tid om at blive klar.

Så endelig var alt klar maskinen blev startet og blev indviet med en and, men følte mig lidt til grin for havde fået at vide at den var bare så god. men anden ville ikke af med sige fjer  >:(
Den flade fornemmelse blev dog hurtig vendt da hanen kom for, for hold da op det gik hurtigt.  ;D

Måske det bare var et forkert tidspunkt at slagte ænderne på, for de var fulde af pigger og små fjer, men den ene smagte nu mums.
Malene

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
Sv: Fjerkræplukker
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:24 »
Ænder skal vist rammes på det rigtige tidspunkt ... Dejligt at høre at I har succes m. maskinen - drømmer selv om at få en engang ;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:30 »
Er det ikke noget med at ænder skal tørplukkes  ???
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:32 »
Er det ikke noget med at ænder skal tørplukkes  ???

Det er kun dem med skudhuller i ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2011, 09:54 »
Mand, jeg ville nødig tørplukke en and.....så får man jo sved på panden  *f

Vores har vist sig at være nemmest at plukke sidst i oktober. Der er de fine uden en masse pigge og de har masser af lækkert kød  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline alma

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2011, 15:17 »
Har før prøvet at tørplukke det meste af en and fordi jeg ikke kunne vente på vandet.

Regner også med at prøve igen i oktober, men tænkte bare på om der var nogle tidspunkter der var bedre end andre.
Malene

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2011, 18:33 »
Jeg har hørt, at slutningen af november er godt for ande slagtning - nogen der rent faktisk VED og har prøvet et knald godt andeslagtetidspunkt?  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2011, 20:04 »
Det har ikke så meget med måneden at gøre men derimod ændernes alder. Men okay, hvis man får ænderne på ca. samme tidspunkt hvert år så kan man selfølgelig godt gå efter en bestemt uge/måned.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 ſeptember , 2011, 09:25 »
Er der så noget med de dér 14 eller 19 uger gamle? Mine ænder er fra midt maj, dvs 4 måneder nu og 6 måneder ved slagt ca medio november. Vi har planlagt ud fra, at november ville være en god slagtemåned pga temperatur (noget med fjer/dun/inderfjer) samt at kødes bliver bedre, når de er lidt ældre!??? Er vi helt gale på den???  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling