Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: orpington skruk????  (Læst 4847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frost

• Passiv bruger
orpington skruk????
« Dato: 06 ſeptember , 2011, 08:58 »
Hej allesammen.

Min store gule orpington er skruk og skulle gerne få kyllingerne nu (i dag er det 23 dage siden vi satte hende på 12 orpington æg). Til min og drengenes store overraskelse var der også en kylling hos hende i går eftermiddag, men... :'( her til morgen var den død. Den lagde mast med hovedet helt klemt over på ryggen. Mærkede som om nakken var knækket på den lille pus :'(. Jeg syntes ikke heldet er med mig!!! Først på sommeren var hun også skruk og rugede en lille kylling ud. ØV ØV ØV, det er bare en lidt dumt i dag i min lille hønsegård.

Hvorfor kan den ikke ruge kyllinger ud? Er det fordi det er sent på året? for god en foderstand? befrugtningen? eller kan orpington virkelig ikke ruge kyllinger ud?

Mvh. Heidi

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
Sv: orpington skruk????
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2011, 09:03 »
Hej
Orpingtoner er klumpe dumpe til at ruge de er for bøvede
men de er fantastike til at beskytte og opdrage kyllinger fra rugemaskinen
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2011, 09:21 »
Det kan lade sig gøre. Men jeg tror du ikke skal ligge så mange æg under hende. Jeg havde 2 til at ruge på ialt 10 æg. Det gik også galt på den måde at lige før de klækkede trådte den ene høne 4 æg itu, surt at fjerne æg med næsten færdige kyllinger i. Men under den anden kom der 2 kyllinger. Og som Søren også skriver så er de fantastiske kyllingemødre. Klumpedumpe hønen fik 12 wyandot kyllinger under sig og dem passer hun til ug.
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Frost

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2011, 10:35 »
Tak for svar ???

Så er der lige lidt der skal overvejes :). Anskaffe en rugemaskine eller en anden race!!! Så har jeg vist noget at tænke over her til vinter. Jeg kan bare godt lide, når min orpington høne (gurli) går i hendes stille og rolige tempo hen over græsplænen. Når hun skrukker og er ude og spise, drikke og bade lidt, kan hun lige pludselig komme i tanke om reden, så kan hun også løbe!!! Det er et syn, der ikke kan beskrives med ord ;D. Kan ikke forstå de skal være så klumpe dumpe til at ruge, for der kan da ikke findes en bedre dundyne af lige over æggene ;).

Hvilke høns/rugemaskiner kan ruge orpington æg ud?? Jeg har en dreng (5 år) der syntes tophøns (silkehøns) er super søde. Men de kan da ikke ruge på orpington æg??

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2011, 11:53 »
Silker kan ruge alle andre racers æg. /o Det kan alle jo i virkeligheden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2011, 14:19 »
Jeg kan bare godt lide, når min orpington høne (gurli) går i hendes stille og rolige tempo hen over græsplænen. Når hun skrukker og er ude og spise, drikke og bade lidt, kan hun lige pludselig komme i tanke om reden, så kan hun også løbe!!! Det er et syn, der ikke kan beskrives med ord ;D. Kan ikke forstå de skal være så klumpe dumpe til at ruge, for der kan da ikke findes en bedre dundyne af lige over æggene ;).

Og det er da præcis derfor du skal beholde dine orper, for det er jo præcis det du beskriver, man falder for hos de kære pudderkvaste :D

Hvis du ellers er glad for racen, så køb en rugemaskine som kan klare udrugningen for dig. Når kyllingerne så er tørre, så kommer de ud til en skruk orpe og så skal du bare se løjer /o Bedre kyllingemødre findes ikke. Mine orper skrukker desværre ikke så meget, men når de gør, så kan de sagtens passe 20 kyllinger hver /o

Alternativt kan du anskaffe dig et par silker, der kan klare det med udrugningen for dig, men du kan ikke have dem gående med din orpehane, for han er for tung til silkehøner.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2011, 16:29 »
Som udgangspunkt så er orpington udemærket til at ruge kullinger ud. Men det er dog ikke usædvanligt at de træder et par æg i stykker undervejs. Det er heller ikke helt unormalt at de kan træde en kylling, eller to, ihjel indenfor de første par levedøgn.
Men at der kun kommer 1 kylling ud af 12 æg burde ikke have noget med den pågældende høne at gøre.
En orpington kan sagtens ligge på 12 æg men hvis æggene eks. ikke er befrugtet så er det jo ligegyldigt hvor god hønen er, eller ej.
Andre årsager kan også spille ind. En anden hyppig årsag er at der er flere redder i huset. Hvis hønen så et par gange (dage) ligger sig i nabo redden så kan æggene gentagne gange blive kolde og dette gavner heller ikke resultatet.
Nogen høner skal også stimuleres meget, af bevægelse fra de levende kyllinger, inden de "rejser" sig lidt i redden og ikke bare ligger "tungt" som de plejer at gøre på æggene. Din høne har måske slet ikke registreret at der var kommet en kylling, netop fordi at der kun var 1.

Du skriver også at hønen skulle have kyllinger på 23. dagen og i derfor var blevet overrasket over at der var kommket en på dag 22. Kyllinger klækker på 21. dagen. Plus/minus ca 1 dag.

Silkehøns plejer at være gode til at ruge kyllinger ud så i kunne da godt anskaffe jer sådan et par stykker når du nu selv snakker om denne mulighed. Dog synes jeg personligta at en fuldvoksen orpington hane (hvis det er den store variant der er tale om) er for stor til en silkehøne.

Hvis i ikke selv vil anskaffe jer en rugemaskine så var en mulighed jo også at samle 20-30 æg næste gang hønen vil skrukke og så lægge 10-20 æg i maskinen hos en anden og de sidste 10 æg under hønen. Når bare kyllingerne klækker samtidig så kan man sagtens lægge nogen flere kylliger (fra maskinen) under hønen. Der er masser herinde der har rugemaskiner og tit har folk plads til lidt ekstra æg. Jeg har eks. ruget ca. 300 kyllinger ud for venner og bekendte, bare i år.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lindemose

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2011, 21:55 »
hej hej..

min orpington høne rugede fint på 12 æg - hun havde ingen problemer. problemerne startede først da æggene klækkede, 8 klækkede men desværre trådte hun 4 ihjel. de sidste 4 lever fint idag. hun trådte ingen æg i stykker  ;)

mine får lov at ruge igen hvis de vil - og forhåbentlig er det egen avl næste år. jeg har kun haft en høne der skrukkede siden maj i år, så her har de ikke så travlt med det  ;D

jeg har så haft 4 gode kylllinge mødre, der skiftedes til at passe ungerne når kyllinge-mor lige skulle noget andet  :)
Lykkelig ejer af

1 blå, 2 sorte samt 2 gule Orpington damer og 1 splash hane og 6 forvirrede hønekyllinger..
1 DV
1 shetlænder
1 kanin
1 gul banan  (undulat)

2 lækre unger af egen avl og 1 stk. overbærende husbond :0)