Her går jeg og pudser glorien, fordi jeg synes, at jeg har sat mig ind i og studeret alt om hønsesygdomme og sendt mine høns til dyrlæge ..ikke i tide og utide...meeen...vi er kommet der adskillige gange ...passet og plejet og nusset om syge høns - heldigvis med held mange gange.
Jeg opdager straks, når en høne får en lidt ændret adfærd...og synes i det hele taget, at jeg har ret godt styr på hønsenes helbred...altså alt det, man kan gøre noget ved.
For godt 14 dage siden - samtidig med at jeg fik en alvorlig syg høne - begyndte en anden at virke lidt træt og med diarre. Behandlingen til hende blev i første omgang A38 og kul. For en uge siden syntes jeg, at det besemt ikke gik den rigtige vej...hun var radmager, bleg og meget træt..men "hængte" ikke. Jeg satte hende i Baytril behandling uden der var nogen bedring at spore. Siden i fredags har jeg madet hende med rå æggeblomme, simpelthen fordi hun ikke havde kræfter til at spise selv.
Jeg var ved at være sikker på, at hendes tid var kommet...men bestemte mig alligevel for at aflevere en afføringsprøve hos dyrlægen i dag, selvom jeg ikke havde noget håb om, at det kunne være coccidier eller noget andet, som kunne behandles....jeg var faktisk næsten sikker på, at hun havde fået en form for kræft.
Men, men, men...min stakkels høne har blot sultet i mindst 14 dage pga en ganske banal ormeinfektion

For pokker hvor jeg skammer mig over ikke at overveje en så enkel årsag...det er bare ikke godt nok

Nu får min radmagre høne ormekur og en proteindrik fra apoteket...og så håber jeg inderligt, at hun kan genvinde kræfterne på trods af min jammerlige langsommelige indsats.
så..ja...Kloge Åge skammer sig rigtig meget.