Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med udposning  (Læst 4325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Kylling med udposning
« Dato: 05 ſeptember , 2011, 11:34 »
En af de kyllinger der er klækket i aftes havde en mærkelig udposning bagpå. Her i formiddag har jeg taget dem op (de tre der var klækket) og sat dem i en varmekasse og der var den her boble indtørret.
Kyllingen fiser omkring og synes ikke generet af det her vedhæng der stadig er. (Str. som en enkrone ca.)

Så er spørgsmålet: skal jeg prøve at klippe det af/ opløse det i lunkent vand eller bare lade det sidde og regne med det falder af af sig selv??

Jeg er bange for at de andre skal træde på det og der så går hul eller sådan noget.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling med udposning
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2011, 11:46 »
Det er nok en navlekylling. Du må endelig ikke klippe hul. Så slår du kyllingen ihjel. Den forbløder simpelthen. Hvis det er nogenlunde tørret ind og ikke generer kyllingen, så overlever den nok. De bliver normalt "suget ind" i løbet af et par dage. Hvis den selv eller andre får trådt udposningen i stykker, så dør den, og det er da sket for mig et par gange. Du kan evt. isolere kyllingen fra de andre, så den er i sikkerhed, men hvis den løber rundt og har det godt nok nu, så tror jeg den værste fare er overstået. Held og lykke med det lille pus, og hold os lige opdateret. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2011, 12:36 »
Tak for svar.  :)
Jeg prøver at se hvad der sker. Nu er jeg jo taget hjemmefra lige efter jeg tog dem ud, men nu må jeg lige tjekke når jeg kommer hjem.

Håber den overlever for det ser ikke ud til der er flere æg der klækker og der er kun 3 indtil nu.  :(
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2011, 21:53 »
Den lille stakkel har stadig et vedhæng. Det er helt fladt så jeg tror det er tørret helt men det hænger stadig fast.
Den har det nu godt nok ser det ud til. Lidt tyndere end de andre to, men ellers ligeså stor.
Den mangler nok lidt af madpakken. ;)  Det er bare noget underligt noget med den der ting der bliver hængende.  ???
Mvh Lene

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2011, 01:10 »
Den stakkels kylling har stadig et vedhæng. Nu har jeg taget et billede af det. Hvad skal jeg gøre ved det? Eller skal jeg gøre noget?
Mvh Lene

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2011, 02:31 »
Jeg tror at du skal lade det sidde. Hvis ellers den spiser, drikker og leger - så er den frisk. Formentligt afstødes det af sig selv. Sådan nogle små kræ er smækfulde af væksthormoner, der heler selv de utroligste ting. Begynder du at klippe eller bade, risikerer du at der kommer hul og går infektion i det. Held og lykke med det.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2011, 10:54 »
Mange tak.  :)
Det er svært at lade være med at gøre noget  ::) men jeg prøver at lade tiden gå for den er frisk nok. :)
Mvh Lene

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2011, 16:25 »
Jeg tror også det bedste du kan gøre er at holde fingrene i bukselommerne.  ;) Ved godt det er svært men nogle af de ting man gerne vil gøre "i den bedste mening" gør faktisk tit tingene værre end de er. (pille i æg der klækker og i det her tilfælde prøve at få en kylling til at se lige så fin ud som de andre.)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2011, 16:51 »
Det gik desværre ikke.  :'( Nu er den død. Mærkeligt; den var frisk i aftes og i morges var den død. Så er der kun to tilbage.
Det kunne nu være rart om der var lidt flere, men det er da altid noget de har hinanden de to.
Mvh Lene

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2011, 17:04 »
Åh, det var dog en skam. Det plejer ellers at gå godt når de bare overlever de første par dage. Men sådan er det jo desværre også at have dyr.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2011, 17:40 »
Ja det er det jo desværre. Det er vel ikke noget man går og sørger over i længere tid, men lige når det sker bliver man både ked af det og ærgerlig.

Det er så synd for den lille kylle og vi var jo allerede blevet ret glade for den lille "fyr". De er jo overnuttede sådan nogen. :)
Mvh Lene