Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Uventet og uønsket besøg :(  (Læst 2555 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Uventet og uønsket besøg :(
« Dato: 01 ſeptember , 2011, 14:42 »
Så har vi haft besøg i vores hønsegård. Vi er så lidt i tvivl om hvad det kan være der har kigget ind og håber der er nogen her der kan hjælpe os/komme med erfaringer/forslag til hvad det kan være.
Først troede vi det måtte være en ræv, men jeg er nu lidt i tvivl  ???
Der er slået 4 dyr ihjæl: begge vores hanner og 2 hønner.
Den ene høne er der spist lidt af og hovedet er bidt af.
De sidste 3 er der bare bidt i, men de har alle deres hoveder endnu. Den ene er der ikke engang hul/bide mærker i, den må have fået brækket nakken.
Den har så kæmpet et stykke tid, og er slebt et pænt stykke rundt i hønsegården, for man kan følge derfra hvor kampen er startet og hele vejen hen til det sted hvor han så har givet op/døde.
De 2 andre er der tykket meget i, specielt på halsen og det øverste af ryggen, men det er kun fjer og huden der er bidt af, ellers er dyrene intakt  ???
Hvilket et dyr kan gøre disse ting? Og hvilket et dyr har så åbentlyst svært ved at bide halsen over på dyrene at det kun er lykkedes med den ene? Kan det være 2 dyr der sammen har gjort det og den ene har været i stand til at bide hoved af og ikke den anden?

Håber det giver lidt mening det jeg skriver.
Det skal siges at der stadig går 18 dyr i samme indhegning, så hvem der end har gjort det, er stoppet igen imens der stadig har været mange dyr tilbage og faktisk vores 2 ældste og tungeste høner er der stadig.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Anne1

• Passiv bruger
Sv: Uventet og uønsket besøg :(
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2011, 15:26 »
Det samme skete for os i går (natten til i går).

Her er jeg dog ikke i tvivl om at det er ræven  >:(

Den snuppede alle min søns super tamme og smukke Orpinton, på nær én som vi fandt levende uden for indhegningen, gudskelov!
Der lå 4 tilbage i indhegningen, 1 uden hoved, og resten med knækket hals. Den havde så slæbt 7 med sig  ???
Der var fjerdynger rundt omkring, og der sad fjer fast i hegnet hvor den havde halvt væltet det  :-[

Orperne havde 4-500 m2 med masser af krat og tæt beplantning at gemme sig i, og alligevel lykkedes det ræven (+ unger?) at dræbe alle, på nær den ene. Øv øv hvor var det bare trist at opdage det tidligt i går morges.

Jægeren der nu lige har sat rævefælde op derude, sagde at ræve går i blodrus, og bare dræber "for sjov". Dumme dyr! Kunne den dog så ikke bare have nøjes med én, så havde vi kunne nå at fjerne de andre over i den mere "sikre" indhegning.

Det er bare så trist, når man nu godt vil give hønsene et super liv med masser af plads og mad.

Mvh Annette

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2011, 15:40 »
Jeg er ked af at læse om Jere triste oplevelser  :( Det er bare så nedslående at komme ud til og man føler bare sådan med dyrene når man kan se de har lidt inden de mistede livet  :'(

Det der skiller Jeres fra vores oplevelse er, at der netop er mange levende tilbage, selvom ræven, hvis det var ræven, har haft frit spil. Desuden kan jeg se det/den der har haft fat i vores dyr virkelig har prøvet at bide halsen over på 2 af de 3 der stadig havde hovederne på, der var tykket godt og grundigt på hals/det æverste af ryggen, men at det ikke var lykkedes....det tror jeg en ræv sagtens ville kunne, altså få bidt hovedet af vores dyr.
Men det kan jo selvfølgelig have været en meget ung ræv?
Der mangler ingen dyr, så dem der blev slået ihjæl, lå alle tilbage i hønsegården.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2011, 15:54 »
Mit bud er en hund for det lyder lidt som det min egen hund har gjort ved nogle af mine høns
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk