Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bunden af hønsegården  (Læst 16115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
Bunden af hønsegården
« Dato: 31 August , 2011, 10:49 »
Jeg har spåner i hønsehuset som strøelse, men vil skifte til sand, når pakken er brugt op. Men hvad med hønsegården? Jeg har bare net som overdækning og almindelig tung lerhavejord i og med det her vejr, er det ærligt talt en træls suppe for hønsene at gå rundt i og umuligt for mig at holde ordentligt og derfor lugter det nu :( Kan jeg grave et lag af jorden og lægge sand ind? Eller hvad gør I som heller ikke har tag på hønsegården? Gode råd modtages meget gerne.

MVH Lise
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Bunden af hønsegården
« Svar #1 Dato: 31 August , 2011, 10:56 »
Mit ligner det du beskriver ganske godt også..

Jeg vender dog jorden et par gange om året, det får vandet til at trække lidt bedre væk.
Har tænkt på at strø en ordentlig gang flis i hønsegården, dette hjælper betydeligt på problemet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 August , 2011, 11:10 »
Ja jeg har også tænkt på flis, men tror bare det vil blæse væk.
Jeg bor temlig væmlig meget tæt på Vesterhavet ;D
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 31 August , 2011, 12:12 »
Ja, der kan godt blæse en del, nede omkring Esbjerg, *gggg

Men du kan jo få noget flis i en god størrelse, jeg tror nu nok, det skal blive liggende.
Det skal jo helst være barkflis, for at det beholder sin mørke farve, alm. træflis bliver jo næsten helt hvidt..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 August , 2011, 14:18 »
En af tingen man skal være opmærksom på ved brugen af flis er det kan give grobund for svampe.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2011, 06:08 »
Så sand i hønsegården, er det noget man kan bruge?
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:35 »
.....jeg foreslår du overdækker 2/3 af hønsegården ... altså lægger tag på.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:56 »
Jeg bor i det forblæste Vendsyssel - tæt på Vesterhavet - og jeg har et godt lag flis i hønsegården.

Jeg synes, det ser pænt ud, og jeg undgår mudder når det regner. Det blæser ikke væk.

Jeg har godt hørt om risikoen for skimmel og svamp. Jeg tror dog ikke, hønsene har været generet af den grund. (Jeg har dog haft et par uforklarlige dødsfald blandt hønsene, men det tror jeg, at alle kender til - uanset bunddækket)

Jeg kører nyt flis på, når det gamle lag bliver for "tyndt" (det formulder jo efterhånden)

Indimellem har jeg gratis adgang til flis - ellers køber jeg en trailerfuld med top for 100 kr.

Jeg ville også gerne have tag over 2/3 af hønsegården, men det projekt ligger på samme hylde som alt det andet, man godt lige vil ha gjort, men som ikke bare ikke har tid/råd til/mulighed for lige nu.  ;D

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2011, 17:24 »
jeg kører flis på og får overdækket en trediedel af gården (det er nemlig delt op i tre og den midterste kan lukkes op og den forreste er indgang til verandaen, så disse to fag kan ikke lige overdækkes)
Tak for svarene :)
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Kalle Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2011, 18:05 »
Jeg gravede ca. 20 cm. jord af i min hønsegård, for 7 år siden, fyldte op med strandskaller, det dræner helt vildt godt og der er heller ingen sur lugt fra smattet jord, lav et hjørne eller en kasse med sand til sandbad.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2011, 21:41 »
Ja! Der er netop en underlig sur lugt og det er hverken høns, lort eller maden der lugter sådan, men jorden! Nu skal jeg bare vælge mellem flis og skaller :)
tak for råd
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2011, 23:06 »
Hvis jorden allerede nu lugter surt, så ville jeg ikke smide flis på, men i stedet tænke på at få det drænet. Ideen med skallerne eller små sten er nok ikke så tosset i dit tilfælde...

Plejer jorden derovre vest på ikke at være ret sandet? - hvilket normalt betyder vandet bliver drænet ret godt væk...

Kan selvfølgeligt være jorden er blevet for kompakt pga trafik, så kan det måske give mening lige at fræse den op og give den noget luft, eventuelt blandet lidt små sten ned med...

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2011, 17:01 »
Hvis jorden allerede nu lugter surt, så ville jeg ikke smide flis på, men i stedet tænke på at få det drænet. Ideen med skallerne eller små sten er nok ikke så tosset i dit tilfælde...

Plejer jorden derovre vest på ikke at være ret sandet? - hvilket normalt betyder vandet bliver drænet ret godt væk...

Kan selvfølgeligt være jorden er blevet for kompakt pga trafik, så kan det måske give mening lige at fræse den op og give den noget luft, eventuelt blandet lidt små sten ned med...

Ja, og så lige en omgang havekalk i jorden. Den neutraliserer det sure. Jeg har netop købt 25 kg for 25 kr på "foderstofffen". Så er man helgarderet :D

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2011, 23:05 »
Jo man skulle tro jorden var en sandkasse her, men det område jeg bor i, lige bag de fire hvide mænd der skuer ud over Ho Bugt, det har bare en ret tung og klæg jord. Jeg graver af - i etaper - og smider strandmaterialer på. Efterhånden som jeg får tid og kræfter ;D
Det må være den optimale løsning. /o
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2011, 16:18 »
Ja, og så lige en omgang havekalk i jorden. Den neutraliserer det sure. Jeg har netop købt 25 kg for 25 kr på "foderstofffen". Så er man helgarderet :D

Eller træaske....