Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenføring, 5 ugers kyllinger  (Læst 3548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sammenføring, 5 ugers kyllinger
« Dato: 26 August , 2011, 07:02 »
Jeg er vist nok kommet til at købe lidt ind, selv om jeg ellers har sagt fuldt stop for mere fjerkræ ::)!

5 ugers kyllinger og en enkelt på 10 uger. Kan jeg føre disse direkte sammen med min brogede flok af voksne høns og haner, 4 mdrs kyllinger og 3 mdrs kyllinger, eller skal de gå for sig selv i begyndelsen?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Sv: Sammenføring, 5 ugers kyllinger
« Svar #1 Dato: 26 August , 2011, 11:25 »
Ingen gode råd? (ja, jeg er utålmodig, men det er fordi kyllingerne kommer i morgen, og jeg skal evt. nå at lave hønsegård og rigge til i skurvognen, hvis de ikke kan gå med de andre ;)).
Venlig hilsen Tanja

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #2 Dato: 26 August , 2011, 11:29 »
Hvis jeg var dig ville jeg prøve særligt når der også går andre kyllinger. Tror det går fint særligt hvis de er en lille flok der kan holde sammen. Men vent med at sætte dem ind til efter mørkets frembrud og så tidligt op i morgen og hold øje. Men det er godt at have en plan B planlagt. Synes det er meget forskelligt hvad den gamle flok vil acceptere - og de ændrer sig altså også.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 August , 2011, 12:45 »
Jeg fører altid kyllinger sammen med de andre når de er 5-7 uger. Jeg har faktsik erfaring for at det går langt nemmere end at sammenføre store kyllinger og voksne høns, for ofte har større kyllinger ikke lært om begrebet hakkeorden og for de voksne er de store og bliver vel opfattet som en reel trussel, og det kan godt blive meget ukønt :o

Det er rigtigt hvad Heidi skriver - gør det når de store er gået i seng! Det er dog vigtigt, at du har et sted de små kan søge tilflugt, hvis de voksne er hidsige. Hvis du har mulighed for at lave en afspærring i dit hønsehus, så vil det være rigtig godt. Så sætter du de nye til at sove der og imorgen løfter de afspærringen så meget at de nye kan komme ud og ind, men ikke de store. Når de har sovet der, så vil de opleve det som trygt og søge tilbage hvis de bliver utrygge.

Held og lykke! (og tillykke ;D)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Nimb

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 August , 2011, 14:59 »
Hej

Og undskyld hvis dette ikke er den rigtige måde at gøre dette på  :-[, jeg er ny bruger  :) men jeg tror godt mit spørgsmål kan komme ind herunder.

Jeg har 2 New Hampshire (høns, tror jeg) på 18 uger og 4 Gul Orpington på 15 uger (2 høns og 2 haner), og har tænkt mig at købe 2 stk laksefarvet faverolles (høns) de er 11 uger gamle. Umiddelbart tror jeg ikke selv at det vil give nogen problemer, men vil gerne høre om der er nogen der har en anden mening. Skal de evt. også først sættes i høneshuset, når de andre er gået i seng.

Ser frem til at høre jeres gode råd  <P

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 26 August , 2011, 15:54 »
Tak Heidi og Tanja, for de gode råd. /o Jeg har en halvpalle, som jeg klodser op, så kan kyllerne rende derind under hvis de store er efter dem. Kyllemaden er også lige blevet klargjort, så nu mangler jeg bare at vente til i morgen kl. 17, hvor der flytter fine fugle ind på Costa del Overdrevsvej :D.

Nimb: Jeg tror det vil gå fint, som du selv skriver. Jeg ville også sætte dem ind efter mørkets frembrud.
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 26 August , 2011, 19:59 »
Velkommen på forum, Carina :D
Jeg tror fint, du kan sætte de nye sammen med dem du har, det er altid en god idé at sætte flere ind samtidig, og det er jo også din plan.
Tanja, held og lykke med de nye :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nimb

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 August , 2011, 12:52 »
Hej det gik ok. Min gård er delt op, så de fik lige lov til at se hinanden lidt an inden de blev sat sammen. De "gamle" er nu ikke helt søde ved denye, hakker lidt og jagter dem ind i hønsehuset. Håber og tror på at det blot er et spørgsmål om at de lige skal lære hinanden at kende.

Tak for velkomsten  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 28 August , 2011, 06:22 »
Det er helt normalt med noget hakkeri i begyndelsen, det må bare ikke tage overhånd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 28 August , 2011, 06:43 »
Jeg fik ikke sat mine kyllinger sammen med flokken i går aftes, da vi kom sent hjem efter at have været ude og spise. De må små skønne kylle-ryllere må derfor blive i skurvognen i dag med, og jeg overvejer sådan set at lade dem blive der, og helt adskille flokken, så jeg får en ren "araucanavogn". Jeg har lige skrevet til DFfR og bedt om at blive medlem, så jeg måske kan begynde at avle med araucana'erne, men nu må vi se hvad energien og evnerne rækker til ;).

Venlig hilsen Tanja

Offline Nimb

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 August , 2011, 08:01 »
Det er primært hanerne der er meget voldsomme, og en af damerne. Min datter bliver dybt ulykkelig  <W når de hakker de ny ankomne, det er svært at forklare at det er naturligt blandt høns, ikke at jeg bryder mig, om at de er onde ved hinannden, de nye hakker ikke igen, de dukker sig og piller ind i hønsehuset. Men nu er problemet med hanerne løst, de bliver afhentet i dag (var aldrig meningen at vi skulle have haner) Så må vi håbe at damerne kan blive gode venner  *l