Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anbefal en skrukkende race  (Læst 4470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Anbefal en skrukkende race
« Dato: 23 August , 2011, 17:55 »
Jeg vil så gerne prøve at have kyllinger, og har hele sommeren holdt et vågent øje med mine 5 barnevelder damer - men de er mere interesserede i at spise og gøre sig til for hanen, end at lægge sig pænt og levere kyllinger  ::) ;D

Nu har jeg så tænkt at anskaffe et par høner af en race som er god til at skrukke, så jeg forhåbentlig kan få kyllinger næste år.

Men hvilke kan I anbefale? Det skal nok ikke være dværghøns da hanen jo er forholdsvis stor. Æggene må da også gerne være nogenlunde nemme at kende fra barneveldernes så jeg ved hvilke der skal ruges på.

Forslag modtages med kyshånd  ;)
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Anbefal en skrukkende race
« Svar #1 Dato: 23 August , 2011, 18:05 »
Du kan vente længe på barnevelderne! ;) Har dem selv, og jeg har en enkelt der render rundt med en ene-og-alene-kylling. De andre fik den mast. Til gengæld er den så en fremragende mor for den ene kylling. Det kan den lige overskue. :-\ Jeg har landhøns ved siden af, og de skrukker på stribe. (De har altså hver sin gård og egne haner). De har også ruget barnevelderæg ud med fin succes. Landhønsene lægger hvide æg, og hvis du skulle finde på at ruge blandingsæggene ud, så bliver det faktisk til smukke dyr der ligner landhøns mest i farverne, men bliver noget større.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 August , 2011, 18:06 »
jeg vil nu alligevel foreslå dværghøns, da de meget nemt bliver skruk. Mine dværge ligger på æg af stor maran, og det går fint. De får så kun 6 æg hver.

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 August , 2011, 19:19 »
Araucana måske, der hvor jeg købte mine, fik jeg ihvertfald af vide at de var gode til at skrukke.
Mine havde så også kun gået med hane i tre dage, så lagde den ene sig skruk  :) og nu går hun med søde små kyllinger, og er en rigtig hønemor  *p
Æggene er jo grøn/blå  ;)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 August , 2011, 19:27 »
>> Henriette: Landhønsene er smukke - men er de ikke ret flyvske? Vil gerne kunne have dem i en stor (men lav) indhegning i haven uden at frygte for at have høns i hele nabolaget  ;)

>> Lone: Vil hanen ikke træde dværghønerne ihjel hvis han først kommer igang?

>> C. Kjær: Jeg har faktisk luret på Araucanaer! De er virkelig søde.

Jeg vil allerhelst at de kan komme til at gå sammen. Og har en svaghed for de større/tunge racer - især Maran, Orpington, Kochin og lignende. Hvis jeg vælger at få blandingskyllinger vil jeg ikke avle videre på dem, men til at lægge æg og senere koge en god suppe på  /o
« Senest Redigeret: 23 August , 2011, 19:31 Fra Angel85 »
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 August , 2011, 19:33 »
Silker er gode til at skrukke  :)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 23 August , 2011, 19:45 »
Jeg vil komme med mine evindelige dværgwyandotter, de er super og lægger pænt med æg resten af året.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 August , 2011, 20:11 »
min maran høne skrukker for anden gang i år og hun er fantastisk kyllingefører, og så er det nemt at kende hendes æg - de er helt mørke.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 23 August , 2011, 22:49 »
Jeg ville ikke lade dværge bo sammen med barnevelderhaner. Taler af erfaring. Min lille Mrs. Robinson (dværglandhøne med speciale i at forføre unge barnevelderhaner og nægte at lægge æg og ruge) er nærmest den mest eftertragtede høne på matriklen. Heldigvis går hun bare ind i laden gennem kattehullet i porten når hun ikke gider mere, så hun klarer sig, og hun nægter at bo inde hos de store landhøns. Men barnevelderhaner er altså ikke kræsne!  :o
Jeg ville måske vælge et par orpingtonmadammer i stedet. De skulle være gode til at skrukke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 24 August , 2011, 07:54 »
Jeg har både maran og araucana, men det er kun 1 ud af 4 araucana der har ruget stabilt. Den ene gik fra reden efter 1 uges tid, og de 2 har aldrig været skrukke.

Hos maranerne har ca. 4 ud af 8 været skrukke, men kun den ene har fået lov til at få kyllinger. Hun var en god og omgængelig ruger og en super kyllingefører.

Hvad med kochin eller brahma. Er de ikke gode skrukker i stor størrelse?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 24 August , 2011, 08:43 »
Problemet er nog ikke at finde en race der er paalidelige, men at finde en linie/familie der sidder godt. Fordi de fledste racer bliver avlet af folk der ikke rigtigt forstaar at avle systematisk for at beholde ALLE racens egenskaber, og slig har det vaeret i over 100 aar, saa skal du heller forsoege at finde nogen der har gode skruker, uanset race, de mindre racer er ofte bedre, da de store racer ofte knuser aeg og/eller "sidder ihjel" mange smaa. Saa find en god skruk, hendes datter vil have en bedre chanse, uanset race. Held og lykke!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 24 August , 2011, 09:54 »
Brahmaer skrukker også meget (eller mine guld sort/båndede gør ihvertfald, desværre)

Jeg havde for nogle år siden en som rugede Dværg Fønix kyllinger.

Læs mere her : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2011.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #12 Dato: 24 August , 2011, 10:11 »
vel, Tanja, saa koeber du nogle af Lenes dyr, og holder familien vedlige, saa er der al sandsynlighed at du kan ha skrukker for resten af livet? En god maade at avle videre paa, er at tage "stikproever" paa frugtbarhed som 1-aaringer, se hvilke der legger godt med aeg, samt er fine tyber, og kun avle paa de bedste. Og saa avler du serioest det andet aar, saa fjerner du risikoen for at ogsaa avle daarlige individer? Ofte finder du ogsaa med de store, at de ofte foerst bliver skruk sent paa foraaret, og det er jo extra flot?

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 24 August , 2011, 10:58 »
Jeg ville måske vælge et par orpingtonmadammer i stedet. De skulle være gode til at skrukke.

Der er stor forskel på orpingtonlinierne ifht. skrukkeevner. Men fælles for dem er altså, at de er noget klodsede. Jeg har kun/har haft en eneste orpehøne, der evner at ruge uden at træde æg i stykker og hun har ikke været skruk i år. De øvrige træder æggene i stykker (og gerne 3-4 dage før klækning :-[). Men hvis kyllingerne ruges i maskine, så er de uden tvivl SUPER gode kyllingeførere.

Mine maranhøner har alle været skruk og de kan det hele /o

Men problemet med de store høns er, at det er svært at vide OM de faktisk har tænkt sig at skrukke :-\ hvorimod dværghøns er næsten sikre.

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk