Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynderspørgsmål om skrukhøns  (Læst 1686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Nybegynderspørgsmål om skrukhøns
« Dato: 23 August , 2011, 09:32 »
Jeg har fået følgende:
Citér
Jeg har 2 der ligger ved siden af hinanden med hhv 5 og 6 æg under sig. reden er oppe i højde, og jeg er i tvivl om jeg kan udvide i højde og ud i det fri, så kyllingerne kan gå der. Er det varmt nok for dem, eller skal de have adgang til varmelampe ?. Må man fjerne kyllingerne fra hønen når de er klækket for at skifte halm, så det bliver rent?. Skal de have et område med sand ved siden af?. Hvor meget plads skal de have sammen med kyllingerne?. Skal jeg tage hønerne ud af buret for at bevæge sig en gang imellem ?.
Æggene er knapt lige gamle, fra hhv den 3.4. og 5.august, hvornår klækker de. Klækker de på alle tider af døgnet?. Skal de hjælpes på vej?. Skal man fjerne skallerne efterhånden?.
Jeg poster her, så vi er flere, der kan komme med gode råd, og så der måske er flere nybegyndere, der kan læse med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybegynderspørgsmål om skrukhøns
« Svar #1 Dato: 23 August , 2011, 09:44 »
Når æggene er lagt til rugning over tre dage, vil de klække over tre dage, det kan i værste fald betyde, at skrukken forlader reden med de førstklækkede kyllinger, inden de sidste når at klække.
Æg klækker døgnet rundt, og der kan sagtens gå 24 timer fra de er språet og til kyllingen endelig kommer ud, man skal IKKE hjælpe, hvis man hjælper, er der stor risiko for at kyllingen dør, de skal nu en gang have den tid det ta'r. Rugetiden er ca 21 dage, men de kan godt starte på klækningen dagen før og det kan godt tage nogle dage inden alle æg er klækket.
Jeg har tit haft to eller flere skrukker, der har haft kyllinger, der klækkede samtidig, de fleste gange har de passet dem sammen.
Hvis reden er oppe i højden har jeg indrettet et hjørne i hønsehuset med høvlspåner eller EasyStrø, hvor jeg har flyttet skrukken og æggene hen, når der er begyndt at komme pippe-lyde fra æggene eller når den første kylling er klække. For hvis en kylling hopper ned fra reden, kan den ikke komme op igen, og dens pippen vil få skrukken til atflyve ned til den og dermed forlade de øvrige æg.
Skrukken sørger for alle fornødenheder: varme, vise mad og vand, man skal bare sørge for, at der er startfoder og en lille vandautomat lige ved reden.
Man kan skifte redemateriale, når skrukken er på tur med kyllingerne, de først uger skal der skiftes hyppigt, for kyllingerne besørger jo i reden i løbet af natten. Hønen venter som regel til om morgenen, hvor hun lægger en af de berygtede skrukkeklatter. Så ikke noget med at skille kyllinger og skruk, det vil stresse dem helt vildt.
Jeg har som regel mine skrukker i hønsehuset sammen med resten af flokken, det plejer at gå fint, jeg lader selv skrukken styre, hvornår hun mener kyllingerne skal på tur, men holder selvfølgelig ekstra øje med dem i begyndelsen, og tjekker at de små er kommet med ind i huset til aften. Skal jeg være væk en hel regnvåd dag, holder jeg som regel skruk og kyllinger lukket inde, så der ikke sker noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk