Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaseline  (Læst 8456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Vaseline
« Dato: 21 August , 2008, 19:43 »
Har et spørgsmål om det at smøre vaseline på løbene.
Har læst mig frem til at det er for at modvirke kalkben.
Spørgsmålet er så:
Hvor tit skal man smørre løbene med vaseline?
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vaseline
« Svar #1 Dato: 21 August , 2008, 22:33 »
For at modvirke kalkben, er et par gange om året nok.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Vaseline
« Svar #2 Dato: 22 August , 2008, 06:06 »
Mange tak for svaret Hanne.
Vidste ikke lige helt hvor tit man gjorde det.
Jeg må på jagt i dag  ;D
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vaseline
« Svar #3 Dato: 22 August , 2008, 08:15 »
Men kalkben kræver vel stadig, at de bliver udsat for smitte med de mider? Eller bør man bare for en sikkerheds skyld smøre med vaseline?
Jeg har haft min lille flok siden 4. april og de har alle pæne ben.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vaseline
« Svar #4 Dato: 22 August , 2008, 09:20 »
Jo det er rigtigt Marianne, men du kan bare ikke se om der er kalkbensmider før det er for sent ;)

I øvrigt tror jeg de kan gå med dem længe, før det bryder ud. Jeg har oplevet at have en flok gående uden 'besøg' af andre høns, meget længe og så kom det pludseligt.

Jeg tror også de oftest angriber voksne dyr, hvor skællene er lidt hårdere.

Når du (mindst) to gange om året tilføjer fedtstof, så smidiggør du skællene og lukker evt mider inde i lufttæt supstans og det dræber dem.

Har du ikke vaseline, så har du måske en krukke fed creme du ikke bruger mere - jeg bruger Nivea, det synes jeg sidder længere og er mere blødgørende end vaseline ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vaseline
« Svar #5 Dato: 22 August , 2008, 14:13 »
Tak for godt svar, Hanne, det var lige noget i den retning, der er godt at vide.
Man kan jo også gå hen og tro, at den hellige grav er velforvaret, hvis der kan gå lang tid, og hvis man så ikke lige er obs på det, kan det jo gå rigtig galt.
Når du skriver, de kan gå med det længe, hvad er længe så?
Dvs at man også kan få købt et dyr, der har smitten, men hvor man ikke kan se det endnu. Hmmm det er sandelig ikke nemt at passe på sine små  8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vaseline
« Svar #6 Dato: 22 August , 2008, 17:33 »
Tja hvor lang tid er længe, måneder vil jeg mene. Jeg ved det ikke, men jeg har en formodning om at nogle høns er 'raske' smittebærer. De formår selv at holde miderne i ave, men kan give dem videre. Måske hvis denne høne bliver syg eller skruk, ja så slår de til - det er kun på intuitionsbasis...

Jeg har i al fald erfaret her på forum, at det ofte er den samme lille høne som rammes gang på gang.

Jo det er nemt at passe på sine små dyrevenner Marianne og det ved jeg du gør! :D 8)

Forebyg, forebyg, forebyg!

Forebyggelse af kalkben er: Et sundt dyr dvs godt foder, rent underlag inde og ude, tørre sandbade og smørring af løb. Rent hønsehus og ren siddepind ;)
- og det gør du i forvejen 8)

PS: Når jeg får nye dyr ind i mit hønsehus får de altid et strint utøjsspray i gumpen og på løbene + smurt løbene ind. Jeg vil ikke have kalkben eller utøj ind i min flok mere ;) - og det virker ;)

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Vaseline
« Svar #7 Dato: 22 August , 2008, 19:02 »
Hos mig er det kun èn høne der er ramt, de andre er sluppet indtil videre, men vil ikke risikerer noget, så de får en tur med vaselinen allesammen, jeg vil anbefale som Hanne siger: Forebyg, forebyg, forebyg!
Jeg kan love jer, det er ikke sjovt at se når kalkben brækker af og der er blod allevegne <W
Det er altså synd, vær opmærksomme og som sagt: forebyg ;)

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Vaseline
« Svar #8 Dato: 22 August , 2008, 23:28 »
Helt enig Majs  :)
Forebyggelse er en god ting. Jeg eller et par af mine høns er også ramt, så nu bliver ritualet at der bliver smurt ben når de alligevel skal have Drop-lop og/eller Chokspray som forebyggelse for utøj. Og det så en gang i kvartalet.
Men indtil videre hedder det en gang ugentlig til der er has på de skællede ben  :(

Hilsen en der også har fingrene i vaselinen med meget jævne mellemrum... :(
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Vaseline
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2008, 21:59 »
Det er helt sikkert (i mit hoved i hvert fald), at kalkben rammer nogen høns, mens andre går fri. Der er ALTID et par høns med kalkben i min flok, og så nogle der har de fineste glatte løb.

F.eks. Prima Donna og Gammelmor og BMF der er gamle høns og som aldrig har lidt af kalkben i alle de år jeg har haft dem. Men nu er det jo også Gammelmor og BMF (Big Mother Fu..er) som jeg kalder for superhønsene - jeg overtog dem for 3½ år siden, og fik at vide allerede den gang at det var gamle høns :o De lægger æg, ruger kyller ud, gerne sammen :D, og fejler aldrig (7-9-13) noget...
En dag finder jeg dem sikkert bare liggende døde under pinden mætte af dage.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Vaseline
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2008, 22:36 »
I må ha en kæmpe dåse vaseline. Eller er det bare de gule dåser at i køber ?
Tror også at jeg må igang med smørringen...
MVH Lene

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Vaseline
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2008, 23:33 »
Matas har store dåser vaseline. Ellers køb en stor bøtte Nivea (den blå klassiske) den er go (Brugsen havde den på tilbud sidste uge - kan være tilbuddet er nået til øen nu  ;))
Min stolte hane synes det er ganske umandigt at gå rundt med hvide dufte-ben  ;)  ;D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Vaseline
« Svar #12 Dato: 10 ſeptember , 2008, 08:56 »
Jeg plejer at spraye mine høns med chockspray på benene når de er gået på pind om aftenen. Der sidder de fint på pinden og når jeg kommer ind rejser de sig op på pinden for de skal jo lige være sikker på om jeg vil til at lave ballade. Så kan jeg lige spraye hele rækken hen, når de så lige får et pift, bliverde forskrækket og vender røven til mig, så kan de jo også lige få et pift bagpå benene. Sådan nemt er det, færdig slut og godnat hønser ;D
De små kyllinger sprayer jeg ikke. Det er jo krads stads.
Vaseline bruger jeg sjældent, men jeg har også en del høns så det tager sin tid :) Men en omgang får de da i ny og næ.
Venlig Hilsen
Lisbeth