Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Når kyllinger skal flytte ind til de gamle hønsedamer.  (Læst 3788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kicki

• Passiv bruger
Når kyllinger skal flytte ind til de gamle hønsedamer.
« Dato: 19 August , 2011, 18:32 »

Hej med jer alle,  ;D

I morgen er det den store dag, hvor mine store kyllinger (11 uger) skal flytte ind til mine gamle piger.

Kyllingeflokken består af fire høner og en hane, den gamle flok består af tre høner. Indtil nu, har de været adskilt om dagen, men om aftenen har de været tæt nok på hinanden til, at kunne se og høre hinanden.

Men hvordan gør jeg...???  ??? Min plan er, at de nye skal ind til de gamle (det er den hønsegård der er størst) Skal jeg bare sætte de nye ind til gamle, sætte mig med min kaffe på en stol, se på og håbe, at alt går som det skal. Eller skal jeg sætte et hegn op i gården, så de rigtig kan se hinanden, komme tæt på hinanden, men stadig adskilt af et hegn?

Er hanen for ung? Skal jeg vente lidt endnu???  ???

Jeg er simpelthen så spændt!  *o

Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Tanja2000

• Passiv bruger
Sv: Når kyllinger skal flytte ind til de gamle hønsedamer.
« Svar #1 Dato: 19 August , 2011, 21:20 »
Hej
Vi har lige været igennem det samme med 4 kyllinger og en hane på ca 12 uger sammen vores 3 isa madammer. Desværre havde vores hane ikke "fjer" nok på brystet til at sætte madammerne på plads, men sidenhen er han vokset med opgaven.
Vi gjorde det at vi satte et gammelt hegn med store masker op inde i hønsegården som kyllingerne kunne komme igennem, så de kunne søge ly når isaerne blev for hidsige. Nu kender jeg jo ikke størrelsen på dine høns så jeg ved ikke om det ville lykkedes!
Uanset hvad så kan du nok ikke undgå at der ryger en fjer eller to, det er aldrig kønt når en hakkeorden skal etableres!
Du skal bare holde øje med at det ikke er en kylling der tager alle tævne, men mon ikke at hane-far kan hjælpe dig med det og ligger sig imellem hvis tingene bliver for voldsomme.

Held og lykke, det skal nok gå godt   /o

Tanja :)
mvh

Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 19 August , 2011, 21:21 »
Du kunne sætte noget hegn op, som kyllingerne kan smutte igennem, hvis de store skulle være for hårde.
Hanen er helt sikkert IKKE stor nok til at have hanepligter/privilegier endnu ;D
Nå du kom først Tanja
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 August , 2011, 13:52 »
Hej- Du har jo nok sat dem sammen, men mine erfaringer er at de skal sættes sammen om aftenen. Altså ind i hønsehuset, når de gamle er gået til ro. Der er de så sammen hele natten og er inaktive sammen. Om morgenen betyder det at de ikke er så fremmede for hinanden, men lidt hakke orden kan nok ikke undgåes. Jeg håber det er lykkedes for dig.
venlig hilsen Lene- Ellelund
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 August , 2011, 22:03 »
Sommetider kan man snyde en smule, ved at sætte de gamle høns ind til de nye, således at de gamle høns bliver de "nye".

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 August , 2011, 12:10 »

Hej igen,

Så er de lukket sammen og det gik bare så fint  ;D Vi valgte og gøre det uden hegn, gården er stor nok til, at de kan løbe væk.
Der blev selvfølgelig prøvet kræfter, hakket osv. Værst var de mod den nye hane... Men jeg er sikker på, at han nok skal vokse op og være sin rolle værdig!  ;)

Men nu meget skægt og se, de gamle damer var efter de nye, de nye små skreg op, lige indtil de opdagede kaninerne - Så gik den vilde jagt efter dem.  :D
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:16 »
Jeg blander mig lige :-) Er nemlig også ny i det at lukke høns sammen. ???
Hvis jeg lukker en australorps hane-kylling fra maj i år indtil vores 6 stk. store Australorps hønsebasser (4 årig flok) og dette vel at mærke går godt, hvornår kan jeg så regne med at tage de første æg fra til udrugning?
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Tysk kæmpecheck (kaniner)
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:37 »
Du skal vel ikke ruge før til foråret, så din hane kan øve sig i vinter på at få damerne til at makke ret, og så skulle du gerne kunne samle befrugtede rugeæg i jan-feb måned.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn