Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår på dagen lægger hønsene æg??  (Læst 16770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ellelund

• Passiv bruger
Hvornår på dagen lægger hønsene æg??
« Dato: 19 August , 2011, 16:27 »
Hej, jeg har Farverollers og Kochins høns, som går frit omkring på vores område. De er snart( håber jeg) klar til æglægning. De er 6 måneder. jeg har nu lukket dem inde i hønsegården, fordi jeg håber at lære dem at lægge æg i rederne i hønsehuset, men jeg synes jo også at de stadig skal have muligheden for at gå frit omkring, så hvis nogle har erfaringer med tidspunkt på dagen hvornår de lægger æg, vil jeg være glad for at høre om det.
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline mineunger

• Passiv bruger
Sv: Hvornår på dagen lægger hønsene æg??
« Svar #1 Dato: 19 August , 2011, 16:30 »
Hos os har langt de fleste høner lagt deres æg inden middag. De fleste endda i løbet af morgenen.
Dog har jeg en eller to høner som først lægger deres æg sent om eftermiddagen.
 ;D

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 August , 2011, 16:37 »
Tak for svaret. Går dine frit, og går selv i hønsehuset for at lægge æg?? jeg vil nødig skulle rundt på området for at finde æg, som man heller ikke ved hvornår er lagt.
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 19 August , 2011, 16:37 »
Mine høns har altid haft en fast rytme. Når de bliver lukket ud om morgenen, så spiser de morgenmad og så skal dagens æg lægges...enten på skift eller oven i hinanden. Jeg har et par høns, som godt kan ligge og hygge sig i en time eller to med æglægningen. Efter kl. 11 kommer der meget sjældent æg her.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 19 August , 2011, 16:40 »
Hønsene kan sagtens finde redekasserne også når de er fritgående. Jeg ...og mange andre oplever dog, at høns synes, at det er vældig interessant at finde egne redesteder. Her oplever jeg det i perioder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 August , 2011, 16:44 »
Her hos mig kommer æggene sidst på eftermiddagen det er dværg farverollers. Hvis først de har lært redekasserne at kende går de derind, også selv om de skal komme ude fra haven.
Venlig hilsen
Eva

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 August , 2011, 17:02 »
Nej, efter et rævebesøg hvor 9 høns måtte lade livet har mine høns ikke været fritgående... De går dog i en stor hønsegård. De går dog ind og lægger æg i redekasserne. (et par gange har jeg dog fundet æg i reder som hønsene selv havde opfundet.)  ;)

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 August , 2011, 17:05 »
tak for jeres hurtige svar. Jeg må vist bare holde øje med med hvordan mine høns arter sig vedr. æglægningen. jeg håber på at de lægger æg om morgenen, og så vil jeg lukke dem ud om eftermiddagen. Glæder mig til det første blødkogte æg.
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 August , 2011, 18:14 »
Gode æglæggere - som jeg så absolut betragter mine Orpington som værende - lægger et æg daglig i 3-4 måske 5 dage. Men ikke samme tid hver dag. Hvis f.eks. et æg lægges meget tidlig om morgenen dag 1. så lægger samme høne dag 2. sit æg nogle timer senere end dagen før. Sådan fortsætter det i nogle dage, indtil der lægges et æg sidst på dagen. Den følgende dag er så "ægge løs", for derefter næste dag at starte rytmen forfra med et æg lagt lige efter daggry.

Det er en rytme jeg har iagttaget igennem mange år ved mine Orpington.

Konklotion: en god æglægger, har IKKE en fast tid på dagen den lægger æg.
« Senest Redigeret: 19 August , 2011, 18:17 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 August , 2011, 21:10 »
Vores høns lægger æg over dagen, nogle dage inden middag, andre dage kommer de sidste æg ca. kl. 15,30.
Senest kl. 16,00 bliver de lukket ud i haven, før hvis de er færdig med æglæningen.
I aftes glemte Henrik at lukke for hønsene, og vi har været væk hele dagen til begravelse, da vi kom hjem lå der 5 æg i redekassen, det er max. i øjeblikket, så nu ved vi de går ind og lægger æg.  /o

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 19 August , 2011, 21:30 »
Jeg oplever det samme som Rudy, altså at de lægger æg med ca. 26-27 timers mellemrum, når de så er kommer så langt, at ægget skulle have været lagt sent, springer de i stedet den dag over og der kommer et æg tidligt næste dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 August , 2011, 21:41 »
Jeg oplever det samme som Rudy, altså at de lægger æg med ca. 26-27 timers mellemrum, når de så er kommer så langt, at ægget skulle have været lagt sent, springer de i stedet den dag over og der kommer et æg tidligt næste dag.

Helt enig med den rytme - og jeg har dværg wyandotter ;) Mine har dog et fast sted i haven, som altid bliver brugt  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 19 August , 2011, 22:55 »
Jeg får æg morgen, middag og aften, som man siger. Altså spredt over dagen.

Jeg har aldrig nærstuderet hvornår på dagen, hvilke høns lægger æg. Men forklaringen on 26-27 timers mellemrum mellem hvert æg indtil det bliver for sent på dagen, synes jeg forklarer hvorfor jeg oplever den spredning i 'leveringen' som jeg gør.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 August , 2011, 13:34 »
Spændende observationer I har gjort jer. Tak for det. Jeg vender tilbage når de begynder at lægge æg, og finder ud af rytmen med mine høns. Men intervallet 26-27 timer nu meget rigtigt.
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Alexander Patrick Harholt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 August , 2011, 07:16 »
Jeg har dværg australorps som kun er 17 uger som er begyndt at lægge æg og så har jeg nye andre nye kyllinger der lige er blevet kønsmodne og de lagde æg allerede 3 dage efter jeg fik dem, og hvis blot rederene er tilgælgelige finder de dem selv, så du behøver ikke at lukke dem ind, det ville da også være synd hvis de ikke kan gå frit nu hvor der er så meget grønt at spise. Jeg har en fornemmelse at de lægger flere æg hvis de er ude og der blot er mere sol
Hilsen

Alexander

Hvid La Fléche