Hold da op Mikkel...Fed ide til alle med villa og have

Etliptika: Jeg har en favroles høne som hele vinteren on off var skruk. Min skruk "Marie" ville bare have kyller. Marie gav heller ikke op og rugede og rugede og blev så forfærdelig bleg og til sidst fik hun sin vilje og vi købte et sæt ruge æg (vinter). Efter 30 dage smed jeg æggende væk (klækkede forsigtig de første og de var rådne). Hun blev skruk igen tidligt i foråret i år og jeg anskaffede nye ruge æg. Der gik mellem 21-23 dage, så var der 7 kyller ud af 10 æg. Mistede desværre 2 efter klækning.
Hun går stadig sammen med kyllerne på 14. uge og viser bare set ikke tegn på at hun vil skilles fra dem (ret uheldigt for os, da hun ikke gør æg mens hun passer teeanagerne) Jeg har prøvet at skille dem ad - men hun flipper skråt vandret :-)
For at det ikke skal være løgn...så er 3 af mine kyller haner, og den ene hønekyller har en vanskabt/skadet fod... tiden må vise om hun kan holde.
Vi gik efter flere høner - vi har brug for langt flere æg, end de, i gennemsnit 1,5 æg vores efterhånden temmelig gamle amerikaner kan gøre. De gamle består af en ung, to stk 4 årige plus en trefarvet sussex på lige knap et år, der hellere vil pynte frem for at yde.
For at bringe lidt balance i regnskabet fik vi to stk. 12 ugers rustrøde welsumer af hunkøn...Meeeeen..desværre er den ene så en hane...i fremtiden er der nu fire haner til fryseboksen.
Heldigvis har vi lagt beslag på 5 isa braun (i hvide) som skulle være i fuld æglægning.
Hvorvidt du skal prøve med rugeæg nu...er helt op til dig. Jeg synes det har været let (er selv ny i "faget" og min hønemor har klaret alt selv. Det eneste jeg gjorde udover daglig pasning var at flytte skruk hønen og rugeæg over i en boks for dem selv (hesteboks på 4*5 meter).
Når "hønse-nettet´s" brugere siger at hold af høns er vanedannende...så tro dem.
Jeg gik fra 4 til 17 stk på under et år.
Mvh
MonaK