Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus ?  (Læst 8510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
Hønsehus ?
« Dato: 13 August , 2011, 23:40 »
Jeg er i dag gået i gang med at lave hønsehus og har lidt (mange) spørgsmål.

det vil blive 1,20m*2,40m og planen er at der skal være plads til 3-5 store høns. wyandotter er planen :)

indretningen er jeg lidt i tvivl om, havde tænk at redekasser enten skulle være udvendigt (lyder besværligt at lave, så vil nok foretrække indvendigt)

og så skal der være siddepinde med plade under har jeg set andre gør ;)

men hvor store skal redekasserne være ? og hvad højde er bedst fra gulvet?

og hvad højde med siddepindende?

jeg havde tænkt at stække dem da jeg ikke vil lave overdækket indhegning udendørs. har nu et dyrehegn på 1,40 meter i højden og med et lavt kyllingenet indvendigt, det er vidst en halv meter i højden. kan det bruges? der har gået moskusællinger og deres mor i denne indhegning.

andre råd modtages meget gerne ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønsehus ?
« Svar #1 Dato: 14 August , 2011, 07:32 »
Hej Maja

Det lyder som et spændene projekt /o.

Vedr. redekasser og pinde er der en tråd her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19050.msg170403#msg170403 Siddepindene kan være alm. lægter som du høvler lidt af, så kanterne ikke er så skarpe. Find også inspiration i galleriet. Der er mange gode idéer at hente.

Har du ræve i nærheden? Hvis dit hegn kun er 140 cm kan ræven meget let hoppe over og rydde gården, så det synes jeg du skal have med i dine betragtninger. Jeg har selv overdækket min gård med et net, og så skal jeg ikke bekymre mig om hverken rovfugle eller ræven ;).

Tænk evt. også på et vindfag til smuthullet. Mine høns var plaget af forkølelse sidste efterår, ind til jeg fandt ud af, at det trak fra smuthullet. Så fik jeg lavet et vindfang, og så stoppede forkølelserne.

God arbejdslyst, og husk at lægge nogle billeder op til os :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 14 August , 2011, 08:40 »
Du kan se billeder af indretningen i mit hus i mit galleri, jeg er meget tilfreds, og ville ikke lave ændringer, hvis jeg skulle bygge nyt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 August , 2011, 08:49 »
Jeg har en plade over mine redekasser som så bliver brugt som skidebræt under pindene, det sparer gulvplads at have begge ting samme sted.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 August , 2011, 09:47 »
tusind tak for jeres erfaringer, dem vil jeg huske ;)

vil prøve at tage billeder undervejs.

der er endnu ikke blevet taget ællinger når de går i indhegningen. og har ikke set ræve her i mange år. så regner ikke med det bliver nødvendigt med overdækning.

jeg har moskusænder gående ved vandhul ca. 100 meter fra huset og de er alle der stadig efter 2,5 år, og der kunne ræven nemt komme ind hvis den ønskede.

så går ud fra (7-9-13) at der ikke er ræve eller andet der kan tage hønsene.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 August , 2011, 08:09 »
husk at sætte pindene højere end redekasserne... så der ikke er nogen der sover i kasserne :)

Hvis du have æg udefra kan du lave en låge i væggen...det er nok nemmere end at sætte redekasserne udenpå.

husk at lave plads til dig selv når du skal muge ud. Det er irriterende hvis det hele bliver for klemt. Mine forældres hønsehus 1x1 meter er hævet, og man muger ved en låge nederst i den ene side hele vejen på tværs... køre trillebøren hend, klapper lågen ned i trillebøren og skraber ud.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 August , 2011, 22:08 »
det skrider fremad og har husket at tage billeder ;D men dem får i først at se når vi er færdige..

det blev lidt dyere end forventet at bygge selv, havde enda de fleste materialer hjemme. men så får man det da også som man vil :)

har besluttet at lave redekasserne udvendigt alligevel, tænker at lidt arbejde fra eller til kan ikke gøre den store forskel når det bliver nemmere i hverdagen. og det giver mere plads indendørs.

der bliver to sidde pinde med plade under, og under det indgang til redekasserne.

i den anden ende af huset, tættere på døren, er der plads til foder og vand.

vil to redekasser ikke være nok til 4-6 høner?

de snakker vel ikke sammen om at NU ligger vi alle æg  ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 August , 2011, 08:33 »
To redekasser holder til 4-6 høner. Veldig ofte skal alle sammen på død og liv legge i samme redekassa og da blir det kø, med høye maselyder. Det er allikevel ikke snakk om å bruke den ledige kassa som står ved siden av og er helt identisk. ;D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 22 August , 2011, 08:54 »

de snakker vel ikke sammen om at NU ligger vi alle æg  ;D

Jo, de elsker at lægge æg på samme tid i samme rede  <C <C <C <C
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 August , 2011, 09:03 »
Min erfaringer (baseret på mine forældres hønsehus for mange år side, et nyligt nybygget, samt et ældre et jeg har hentet):

- For at undgå rotter: Hæv huset!
- For at undgå ræv mm: HØJT hegn, og strøm
- Størrelsen af dit hus er rigeligt til 4-6 høns.
- Ens planer om størrelsen holder sjældent stik... og det går i retning af flere dyr. Derfor har jeg nu hentet et hus mere, kun 4 måneder efter at jeg byggede det hus jeg egentlig regnede med at få brug for. Der er så kommet kyllinger til siden, og flere er på vej (jeg kom til at købe en hane også, det var ikke planlagt ) :o)
- Jeg har 3 redekasse, bygget udvendigt, til 4 høns. Det er rigtig praktisk, men ikke nødvendigt, hvis ellers tilgangen til huset er god. Mit er ikke bygget så jeg kan gå ind i det. Det er hævet 50 cm over jorden. Derfor valgte jeg udvendige kasser. Og det gør indretningen lidt nemmere som du selv nævner.
- De tre kasser er RIGELIGT til mine 4 høns. De bruger den ene 90%, den anden 9% og den sidste 1%. Og æggene ligger stort set hver dag i samme kasse. Så når første høne har lagt æg, lægger de andre i samme kasse.
- Sørg for at lave snoretræk eller lignende til at lukke lemmen.
- Lav indvendig beklædning i glat træ. Dvs. IKKE ru forskalling og lignende. Bedst er en vandfast plade. Det giver let rengøring, og minimal risiko for utøj. Jeg har skidebrædt under siddepindene, som jeg drysser med et lag sand efter hver rengøring. Det er rigtig let at rengøre. Jeg skraber bare møget ned i bunden af huset, kører trillebøren ind under det hævede hus (jeg kan tage hele siden af huset), og så bare skrabe det hele ned i trillebøren. Det tager ikke mange minutter.
Det hus jeg har fået foræret er lavet med ru brædder. Samlekvaliteten er rigtig fin, et solidt hus. Men det er bare noget møg at gøre rent, fordi alt sidder fast i de ru brædder. Bunden har jeg dog lavet af spånplade.
Hende jeg fik det af havde ikke hævet huset, og havde ingen fast bund i. Hun havde rotteproblemer. Og det havde mine forældre også med deres legehus, som blev brugt til hønsehus.

Håber du kan bruge det til noget.

mvh
Kåre

suham

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 August , 2011, 09:47 »
Jeg havde ikke net over min gamle hønsegård. Det betød at jeg hver eneste dag "gav" ca 1 liter foder væk til gråspurve, hvilket ikke var en del af min oprindelige plan. Ja og så mistede jeg jo også en træt gammel suppehøne til en musvåge, som gennem noget tid havde kredset vældig interesseret over hønsegården.
Jeg er netop ved at bygge nyt, som bliver helt indhegnet.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 August , 2011, 21:50 »
ok, det lyder til at de to redekasser er nok  ;D huset er så højt at jeg kan gå inde i det. og gulvet er ca. 15-20 cm fra jorden.

det ligger/er lavet på firkant stolper, og huset kommer til at stå på fliser.

siderne er lavet af sporplader, så ret glatte sider indvendigt. det var nemlig også hvad jeg selv tænkte var bedst, og prismæssigt var de plader til at betale.

skulle det være trailer plade/ vandfast krydsfiner ville pladerne alene koste 3000 kr :o

har i dag hentet 6 høner og 1 hane <O  alle store kyllinger dog lige på nær en høne fra sidste år...

de har midlertidigt fået et stort andehus at kunne gå ind  i (og alle kyller ligger og putter nu, den ældre har fået en pind i det fri, da hun hoppede op og ville sidde i hindbærene) og så må der fart på med det sidste af huset.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå