Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: oh rædsel her til morgen...  (Læst 5348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mew.

• Passiv bruger
oh rædsel her til morgen...
« Dato: 13 August , 2011, 11:05 »
Jeg er kommet ud til et væmmeligt syn her til morgen. En af mine 2 dværghøns ligger halvspist og alle de andre står og spiser af hende.

Det var moren til min 2 store kyllinger, og hun ligger øverst i hakkeorden. Der er ingen synlige tegn på indbrud... så kan det være en mår/ilder eller ?

Kan jeg være så heldig at hun har lidt en naturlig død, men hvis det er tilfældet vil de andre vel ikke kunne plukke hende selv og spise et halvt kadaver? Hun var kun 1,5 år og i fin form i går.

Jeg er rystet og bange for om det er starten på et endeligt for min fine nye hønsegård.... hvad skal jeg gøre?

Der er gravet eternitplader hele vejen rundt 1/2 meters dybde. Derudover er der havehegn, kyllingehegn og volierenet over gården.

Håber der er nogen af jer der kan hjælpe med et par gode råd...
 :'(

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: oh rædsel her til morgen...
« Svar #1 Dato: 13 August , 2011, 11:21 »
Det er svært at give råd, når man ikke ved, hvad årsagen er, men selvom det er grimt, så er det relativt naturlig hønseadfærd.
Hvis hun (hvad vi må håbe) har været død, da ædegildet begyndte, så er det ren oprydning af protein-ressource. Det gør høns.
Hvis hun har haft et sår, der har blødt lidt eller lignende, kan høns også gåi "boldrus" og hakke og hakke og hakke.. indtil den stakkels høne dør.. og bliver spist. Her har vi sågar haft problem med en høns, som blev ved med at hakke i sig selv, efter hun var blevet isoleret fra de andre.

Nogle høns er mere fremme i skoene med denne adfærd en andre. Har man sådan nogle, bør man, efter min mening, ta' hovedet af dem.

Mit bud vil være, at du sandsynligvis har været ude for et enkeltstående tilfælde af sort uheld.
Derfor tror jeg mit råd vil være: Træk vejret dybt, ryd op efter hønsene (det har du sikkert allerede gjort) og hold øje med om nogle af de tilbageværende høns virker særligt agressive. Der kan jo være en, der har en virkelig brist.

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 August , 2011, 11:36 »
Hej Mew!

Det er svært at svare på hvad der er sket for én, der ikke har set situationen og din hønsegård.

Jeg har for flere år siden oplevet en rotte, der tog en unghane, hvor de øvrige unghaner hakkede efter kadaveret bagefter. Disse haner gik tæt, og det ser jeg som forklaringen.

Ellers synes jeg generelt, at de øvrige høns i flokken ignorerer en høne, der er syg eller død. De kan godt finde på at gå hen over den, hvis de bliver forskrækkede; men jeg har ikke oplevet, at andre høns spiser af en død høne, hvis den har alle fjerene på sig endnu. Derfor tror jeg, at dine høner må være blevet dræbt på en måde, så kødet er blotlagt, før de andre høns interesserer sig for den.

At have en høne med kyllinger gående i flokken kan være problematisk. En høne kan være meget hård overfor andre dyr i flokken for at forsvare kyllingerne. Jeg har en skruk, der ruger i mit hønsehus nu. Når kyllingerne kommer får den et trådbur, den kan gå i. Det kan godt være, at det ville være gået alligevel. Jeg tør bare ikke tage rissikoen.

Det vigtigste spørgsmål føler jeg dog, om du vil lade denne oplevelse overskygge den glæde, du kan have af at have høns de næste mange år? Desværre er det at have med levende væsener at gøre også forbundet med bekymringen, når der er dyr der er syge eller dør. Men jeg oplevede det som et mirakel endnu en gang, at der kommer en kylling ud af et æg på tre uger efter flere års pause med høns.

Held og lykke med dit valg.

Venlig hilsen

Erik

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 August , 2011, 12:06 »
Tak for jeres svar, det er godt lige at høre jeres erfaringer.

Hendes kyllinger var så store at hun ikke tog sig af dem mere, så der har ikke været problemer i den retning, tværtimod har de små været ret fremme i skoene trods deres unge alder overfor de andre.

Jeg har hørt at nabo-bondemanden har rotter. Måske kan det være svaret...er der flere der har oplevet at rotter har taget høns? Jeg tænker nemlig også at de ikke ville spise den medmindre der var gået hul. Normalt står de bare og prikker lidt i fjerene.. men det her var massakre >:(

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 August , 2011, 17:51 »
Nu hr jeg været ude og købe mår- og rottefælde... giver ikke op sådan uden kamp !

Men hvad sætter man i som lokkemad? Har hørt at mår skal have et æg med huller i med honning over (spøjs kombi)

Hvad kan rotten bedst lide?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 13 August , 2011, 20:51 »
Vanillekranse - siger vores kommunale rottefænger ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 August , 2011, 01:18 »
Eller måske hønekadaveret, hvis ikke du har begravet det? Eller lignende, f.eks. kødrester fra køkkenet?
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 August , 2011, 18:40 »
Mysteriet er løst !!

Min rare nabo havde lukket en stor duehøg ud af hønsegården i går morges.... Men utroligt at den er kommet ind, der var kun få huller i mit voliere-net men det var åbenbart nok.

Det er nu rart at få et ansigt på fjenden  /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 August , 2011, 18:53 »
Oh, ja så er der da ingen tvivl om, hvad der sket!

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14 August , 2011, 18:55 »
Hold da op  :o Sikken en ærgerlig oplevelse, og så heldigt for dig at synderen var en høg, så du slipper med at lappe huller...

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 August , 2011, 21:13 »
Ja kunne den da bare have taget en af hanekyllingerne... og ikke en af de eneste to høns der lægger æg... /d

Det er da ellers en ordenlig klippert sådan en, jeg måtte lige google den.

Fakta
Vingefang: 98-117 cm.
Længde: 50 cm.
Længde (hun): 60 cm.
Vægt: 500-1.100 g.
Vægt (hun): 800-1.350 g.
Maks. levealder: 18 år
Forventet levetid: 14 år

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 14 August , 2011, 22:11 »
Vær opmærksom på at vingefanget er væsentlig mindre når fuglen dykker for at angribe. Hvor små huller den vil forsøge at dykke igennem ved jeg ikke.

En metode til at mindske/forhindre angreb fra luften er at hænge noget i nettaget som bevæger sig i vinden og som reflekterer lys. Det kan være CD-er som allivel aldrig bruges eller stykker af folie hvor du slår en snor om midten så folien danner en sløjfe/butterfly. Reflektionerne af lys forvirrer de fugle der ellers havde tænkt sig at besøge dit tag selv bord. Samme trick kan anvendes i frugttræer for at holde frugttyve væk.
Mvh
Erik Andersen

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 August , 2011, 22:20 »
Jeg har købt det net i America Thisted med masker på 10x10 cm. Tror du den kan dykke gennem det ?

Så må jeg have gang i julepynt og cd´er....

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 14 August , 2011, 22:30 »
Nej det er den for stor til. Ingen grund til yderligere foranstaltninger efter men mening.

Nu ved jeg ikke hvor tykke trådene er i nettet og om høgen kan se dem inden den dykker, men skulle den finde på at forsøge et angreb vil den formentlig få sig noget af en forskrækkelse når den rammer maskerne. Og det første den tænker på, hvis det skulle lykkes den at komme indenfor, er næppe mad. :D

Jeg tror du kan være ganske tryg med det net.
Mvh
Erik Andersen