Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvorfor er en af mine høner begyndt at gale???  (Læst 6802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frusmil

• Passiv bruger
hvorfor er en af mine høner begyndt at gale???
« Dato: 12 August , 2011, 23:30 »
Kære jer
For tre år siden købte jeg 6 hønniker... De voksede alle op og lagde alle æg (ca 6-7 om dagen i alt om dagen).
Nu er der 4 tilbage
Og om morgenen er der een af dem som laver "hane gal lyde".... Der lægges ca. 3 æg om dagen... kan en høne være gået "kønsløs" ?
Smil fra
Anja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: hvorfor er en af mine høner begyndt at gale???
« Svar #1 Dato: 12 August , 2011, 23:38 »
Der er laverestående dyrearter der kan skifte køn, men jeg tror ikke høns kan.

Måske det er 'overhønen', der vil markere at det er den der bestemmer. Men ligefrem at den skulle begynde at gale. :o
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 August , 2011, 23:44 »
Vi havde engang en artikel her på forum, om en høne der ændrede så meget udsende og kom til at ligne en hane, da der ikke var nogen hane i hønsegården.
Jeg tror at den hed " den forandrede høne" Finn må vide hvor den er blevet af.
Og det med at komme med lyde der minder om galen er vist ganske vist ....

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2011, 23:46 »
Hejsa

Har da set noget tilsvarende andetsteds her på forum.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=36

Desuden blev det også nævnt i den meget omtalte udsendelse der var forleden om høns. Den hane der var i udsendelsen var så en rigtig hane viste det sig, men de kan altså godt skifte køn, men de "falske haner" kan altså ikke reproducere.
Det er alligevel pudsigt. Naturen finder altid en vej. :)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 August , 2011, 23:48 »
 /o /o  DET var den ....   /o /o

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2011, 00:00 »
Jep jeg har brugt dage på at sidde og kigge på alle de her kloge ting der er blevet sagt og sjove historier der er blevet fortalt og kunne lige huske hvor det var jeg havde set lige netop denne historie.  ;D

Det er nu ikke smart hvis en af hønerne begynder at gale. Jeg mener hvis man bor i byen og man ikke må have en hane hvad vil de så gøre ved det? Der ER jo ikke en hane.  :D
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 13 August , 2011, 00:04 »
Den hane der var i udsendelsen var så en rigtig hane viste det sig, men de kan altså godt skifte køn, men de "falske haner" kan altså ikke reproducere.

I de 2 angivne eksempler var den ene faktisk en hane, og den anden, omend den en overgang 'lånte' lidt hanefjer til halen, begyndte igen at lægge æg. Så disse eksempler kan ikke bruges til at bevise et egentligt kønsskifte. Jeg tror altså ikke høns, eller andet fjerkræ, kan skifte køn.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 August , 2011, 00:34 »
Jep hanen i udsendelsen viste sig at være en rigtig hane, men ejeren af denne hane sagde noget om at hun havde oplevet det. Det havde været i avisen osv. Hun MENTE ikke de kunne reproducere, men hun vidste det ikke.

Men jeg giver dig ret det er ikke fuldstændig kønsskifte hvis de ikke kan reproducere. (selvom man godt nok kalder det det hos mennesker)  ;)

Jeg ved da hos visse fisk og frøer er skiftet totalt så det sikrer artens overlevelse.
Mvh Lene

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 13 August , 2011, 06:51 »
Jeg har en høne på 2 år, som "galer" hver morgen. Hun fiser ud af huset, når jeg åbner, styrer direkte mod sin udkigspost og stiller sig i galeposition...sænker vingerne og gør sig lang og så grryyyyygggryyyyyyyyhhh. Hun bliver stående og siger godmorgen til verden 4-5 gange med lidt pause imellem, hvorefter hun hopper ned og går i krig med morgenmaden. Hun lægger også æg, men hun er ikke førehønen.

Hun bor sammen med 4 andre høner, men stammer fra Tanja S.B., hvor hun har levet sammen med haner. Måske har hun ment, at morgengaleriet manglede her, for hun påtog sig opgaven et par måneder efter, jeg fik hende i februar..og hun har galet siden.

Der er ikke nogen prangende og høj klang i hendes galeri, så man skal være meget sensibel, hvis det skulle irritere, men meningen er skam god nok. Jeg synes, at det er vildt hyggeligt og har også optaget et par morgenhilsener på video. Jeg skal blot lige have lagt dem på Youtube.
« Senest Redigeret: 13 August , 2011, 07:04 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 13 August , 2011, 07:33 »
http://www.feathersite.com/Poultry/BRKChange.html

De kan skifte køn både den ene og den anden vej.....

Der optræder jævnligt historier om dette
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 13 August , 2011, 08:25 »
Der er en artikel her:

I den hævder de, at de nye "haner" ikke har udstyret i orden til at blive fædre, fænomenet opstår, når den ene ovarie skades, så begynder den anden at danne meget testosteron, og derfor får hønen haneudseende og haneadfærd, men kan altså ikke producere sædceller.
De skriver også, at fænomenet ikke er sket den modsatte vej altså fra hane til høne.
Men nu er hunkønsvæsner jo også langt mere komplicerede ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk